Weer enorme omzetstijging voor supers

Weer enorme omzetstijging voor supers
Foto: ANP

DEN HAAG - Nederlandse supermarkten hebben wederom een knallend omzetkwartaal achter de rug. De branche evenaarde in het derde kwartaal de recordgroei van 4,7 procent uit het tweede kwartaal. Die groei ging onder meer ten koste van de omzet van speciaalzaken.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft gepubliceerd. Supermarkten deden het daarmee ook aanzienlijk beter dan de meeste andere branches in de detailhandel. Het totale groeicijfer voor de retailsector kwam uit op 3 procent. Het CBS meldt wel dat de omzet van de detailhandel nu al sinds het eerste kwartaal van 2014 onafgebroken aan het groeien is. De meubelbranche kreeg echter te maken met de eerste daling van de omzet in vier jaar.

Speciaalzaken leveren 1 procent omzet in

Slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijterijen zagen hun omzet gecombineerd juist met 1 procent dalen.

Minder goed nieuws was er ook voor de speciaalzaken in voeding. Waar de kassa's van de Nederlandse supermarkten volop bleven rinkelen was er voor de slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijterijen een omzetdaling van 1 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Daardoor kwam de totale groei van de foodverkopen in Nederland uit op 4 procent. De cijfers bevestigen dat supermarkten het aanzienlijk beter doen dan de Nederlandse horeca, waarvoor vorige week mindere cijfers werden gepresenteerd.

Drogisterijen, kledingwinkels en doe-het-zelf groeien

In de non-foodbranche voerden drogisterijen, kledingwinkels en doe-het-zelfzaken hun omzet op. Behalve meubelzaken verkochten ook speelgoedwinkels, schoenenwinkels en elektronicazaken minder. Pure webshops, oftewel winkels die uitsluitend via internet verkopen, voerden de omzet met 10,5 procent op. Dat is de laagste groei sinds 2014, maar nog altijd harder dan fysieke winkels.

Lees ook: Omzetrecord voor supers rond Sinterklaas

Joep Meijsen

Joep Meijsen

Portal manager

Joep Meijsen is als portal manager verantwoordelijk voor Distrifood.nl. Als verslaggever maakt hij interviews, reportages en nieuwsberichten en schrijft hij commentaren en analyses.