artikel

OTTO Work Force: kwaliteit en kwantiteit personeel op peil houden

Branche & Bedrijf 296

Het internationale aanbod van arbeid komt de komende jaren verder onder druk te staan, voorspelt Karolina Swoboda van OTTO Work Force. Om die druk te weerstaan neemt het bedrijf diverse initiatieven om de kwaliteit en de kwantiteit van het personeel op peil te houden.

OTTO Work Force: kwaliteit en kwantiteit personeel op peil houden
Karolina Swoboda weet hoe ze medewerkers binnen moet houden. ‘Heet je medewerkers op een goede manier welkom.’

‘2018 bracht ons een groei van 30 procent, sommige weken in mei en juni lieten zelfs cijfers tot 40 procent groei zien ten opzichte van 2017’, vertelt managing director Karolina Swoboda. ‘Groei is natuurlijk goed, maar 40 procent is zo fors dat je je moet afvragen of je dat wel wilt op deze manier. Natuurlijk werd het deels veroorzaakt door het mooie weer; de gezonde producten als salades zitten toch al in de lift, en wij leveren veel arbeidskrachten aan versleveranciers. Zo’n forse groei zet druk op je organisatie. Maar ook in het najaar is de vraag naar arbeidsmigranten erg hoog geweest. De arbeidsmarkt in Nederland is al krap, dus de vraag naar medewerkers uit het buitenland groeit.’

Polen belangrijke leverancier van arbeidskrachten

OTTO Work Force is met enkele flexmedewerkers gestart in het jaar 2000. Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 22.000 flexmedewerkers, die worden ingezet in Nederland, Duitsland en Polen. In twintig landen in West-, Centraal- en Midden-Europa staan vijftig kantoren voor werving. Al sinds de oprichting is Polen een belangrijke leverancier van arbeidskrachten. Ook in 2000 was er al een tekort op de arbeidsmarkt en konden veel Polen met een Duits paspoort instromen op de Nederlandse markt. Inmiddels groeit de economie in Polen al net zo hard als hier en worden daar werknemers uit Oekraïne geworven. Zo’n 70 procent van de flexmedewerkers in Nederland is werkzaam in foodproductie en retail.

‘We zorgen voor goede begeleiding, ook buiten de werkomgeving’

Vraag blijft groeien

De komende jaren, is de verwachting, zal de vraag naar arbeidsmigranten blijven groeien. Om te zorgen dat de instroom op peil blijft en de organisatie goed te laten functioneren zet OTTO Work Force verschillende stappen.

‘Van oudsher is onze organisatie qua nationaliteiten een afspiegeling van onze flexmedewerkers. Ook in onze staf werken dus veel mensen uit het buitenland. Die weten wat het is om in een ander land te gaan werken. We zorgen voor goede begeleiding, ook buiten de werkomgeving. Waar moet je zijn voor een bank, voor je medische zorg et cetera. Daarnaast is huisvesting een bottleneck. Als OTTO hebben we altijd gezegd dat we niet in vastgoed willen gaan, We zijn echter inmiddels genoodzaakt om hierin initiatieven op te starten, omdat er te weinig op de huizenmarkt beschikbaar is. Verschillende factoren zijn voor medewerkers bepalend om ergens te blíjven werken.  Hoe word ik ontvangen, wat zijn mijn arbeidsvoorwaarden, kan ik fulltime werken en krijg ik de beschikking over een goede woonplek? Die begeleiding van medewerkers is erg belangrijk voor OTTO.’

Virtual reality

Sinds 2016 werkt OTTO Work Force met een Innovations Lab: met welke technieken kan het bedrijf zich op de uitzendmarkt onderscheiden? Zo is onder andere gestart met een virtual reality training. Magazijnen van grote klanten worden op de computer nagebouwd, zodat nieuwe medewerkers in virtual reality het pand en de werkzaamheden al goed hebben leren kennen op de dag dat ze voor de klant aan het werk gaan. De resultaten zijn zeer goed: medewerkers zijn sneller effectief aan het werk en voelen zich daarin ook prettiger op de werkplek.

Best Match-test

‘Daarnaast werken we met een Best Match-test, waarmee we kunnen bepalen welke medewerkers het beste passen bij de cultuur van een specifieke klant. Alle nieuwe medewerkers doen bij ons deze test. Van onze klanten hebben we de best performers ook de test laten doen, en met die uitkomsten hebben we zachte criteria per klant kunnen opstellen, waarmee we nieuwe medewerkers gericht kunnen plaatsen. We werken er nu een jaar mee. De eerste resultaten zijn goed; de medewerkers met een goede match blijven tot 17 procent langer werken dan medewerkers die zonder een test zijn geplaatst.

'Ondanks dat we jarenlang bewust niet in vastgoed zijn gestapt zijn we in overleg met gemeenten zelf gaan investeren in de huisvesting voor medewerkers'

Nieuwe fase voor huisvesting

‘In huisvesting zijn we een nieuwe fase ingegaan, de markt laat ons geen andere keus. Ondanks dat we jarenlang bewust niet in vastgoed zijn gestapt zijn we in overleg met gemeenten zelf gaan investeren in de huisvesting voor medewerkers. In juni hebben we Labour Hotel Waalwijk geopend, waar we vierhonderd arbeidsmigranten kunnen huisvesten, in studio’s voor twee of vier personen. Eind december is Mobile Home Park Venray opgeleverd, waar we plek hebben gecreëerd voor 240 medewerkers. Met diverse andere gemeenten zijn we in overleg.’

Outsourcing Inc. uit Japan

In mei is OTTO Work Force onderdeel geworden van Outsourcing Inc., de Japanse, beursgenoteerde uitzendonderneming. ‘Hierdoor staan we vele malen sterker. Nederland is klein, maar Europa ook. Duitsland gaat de grenzen openen voor landen buiten de Europese Unie, waardoor er grote verschuivingen kunnen komen op de internationale arbeidsmarkt, met eventueel de komst van arbeidsmigranten uit Azië. Met deze grote broer zijn we beter voorbereid. Bovendien kunnen we veel leren van de technologie en de trainingen van de Japanners.’

Belangrijkste vraag voor 2019

Komend jaar zal de economische groei licht afnemen, maar de druk op de arbeidsmarkt blijft groot. De vraag, voor OTTO maar ook voor haar klanten, is: hoe houd ik mijn mensen binnen? Karolina Swoboda: ‘Heet je medewerkers op een goede manier welkom, met een rondleiding en een goede begeleiding in de eerste uren. Zorg voor een goed contact met de leiding, lever feedback en evalueer het werk. En zorg voor goede arbeidsvoorwaarden.’

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met OTTO Work Force

Reageer op dit artikel