artikel

Gerard van Dulmen (Superunie): Blijf scherp, sommige leveranciers zijn de koers kwijt’

Branche & Bedrijf 1654

Gerard van Dulmen (Superunie): Blijf scherp, sommige leveranciers  zijn de koers kwijt’
Gerard van Dulmen en Dick Roozen, Superunie

Er zijn spelers waar wij het idee krijgen dat ze de koers een beetje kwijt zijn, zegt Gerard van Dulmen, directeur inkoop Superunie. Maar hij noemt geen voorbeelden. Wel deelt hij een compliment uit. ‘Met name de middelgrote en kleinere leveranciers hebben de vernieuwing gebracht en: ga daar vooral mee door.’

Industributie gaat over de relatie tussen handel en industrie. Hoe zou u die relatie in het afgelopen jaar willen samenvatten?
‘Met verreweg de meeste leveranciers hebben wij een uitstekende relatie. Natuurlijk is er zo af en toe een dispuut, maar daar komen we meestal wel goed uit. Na een langere periode met ronduit slechtere leveringen qua service level, zijn de meeste leveranciers inmiddels prima in staat hier goed op te acteren.’

‘Recent hebben we, met de introductie van ons (gratis) datamanagementplatform Adam, weer een flinke stap gezet in de samenwerking met onze leveranciers.’

Met name de middelgrote en kleinere leveranciers hebben de vernieuwing gebracht

Op welke terreinen heeft Superunie versneld in 2018? Waar kan de organisatie trots op zijn?
‘De introductie van ons gezamenlijke merk g’woon is zonder meer een van de grote successen in 2018, met daarbinnen zeer veel vernieuwingen op het vlak van gezondheid en duurzaamheid. Een merkbekendheid die in een jaar tijd al tot een onverwacht hoog niveau is ontwikkeld. Daar zijn we dus trots op. Maar even zo trots op de stappen die we op het vlak van duurzaamheid hebben gezet en niet te vergeten op datakwaliteit, om een greep te doen uit de vele activiteiten waar Superunie samen met de leden succes hebben geboekt in 2018.’

Op welke terreinen hebben de toeleveranciers de goede stappen gezet in 2018?
‘Met name de middelgrote en kleinere leveranciers hebben de vernieuwing gebracht en: ga daar vooral mee door. Weer andere zijn op het vlak van duurzaamheid een goede en krachtige weg in geslagen. Maar er zijn ook spelers waar wij het idee krijgen dat ze de koers een beetje kwijt zijn… En nee, wij noemen geen voorbeelden.’

Waar zit nog ruimte voor verbetering in de relatie met de toeleveranciers?

Met name de middelgrote en kleinere leveranciers hebben de vernieuwing gebracht

‘Innovatie, leverprestatie en onderscheidend vermogen.’

Wat worden belangrijke speerpunten van Superunie voor 2019 en waarom uitgerekend deze?
‘Dat gaan we jullie volgend jaar vertellen.’

Wat zouden de belangrijkste speerpunten voor de toeleveranciers moeten zijn in 2019?
‘Doen wat er verwacht wordt en liefst een stapje meer.’

Tot slot, als het gaat om de relatie met de toeleveranciers. Wat wilt u hen absoluut meegeven voor het komende jaar?
‘G’woon goed in gesprek blijven. We hebben elkaar nodig!’


Superunie en Adam

Eerder dit jaar was Superunie ook kritisch op levergraden. Van Dulmen zegt dat Adam daarin helpt. In Adam brengt Superunie artikeldata uit verschillende bronnen op één plek samen zoals GS1, Nielsen Brandbank en SIM. Het platform geeft leveranciers inzicht in de kwaliteit en volledigheid van artikeldata die zij met Superunie-leden delen, van houdbaarheid en allergie-informatie tot afmetingen en packshots. Adam maakt het voor leden van de inkooporganisatie makkelijker om alle data op één plek in te zien en direct te gebruiken.

‘Datakwaliteit is al jaren een hot topic binnen de sector. Logisch, want foutieve data kosten veel geld. Omdat de benodigde data in verschillende systemen wordt bijgehouden, ontbreekt het totaaloverzicht’, zei Menno Flantua, manager Master Data Management bij Superunie al eerder.

‘Met Adam brengen wij daar verandering in. Op Adam krijgt een leverancier precies te zien welke informatie van zijn producten is gepubliceerd. Daarbij ziet de leverancier direct of dit juist is, of er iets ontbreekt en in welke bron hij dit kan aanvullen of corrigeren. Voor onze leden is alle data met een druk op de knop beschikbaar in een leesbaar format.’

Op basis van deze feedback worden leveranciers tijdig geïnformeerd

Volgens Superunie is het platform ook bruikbaar voor mensen die niet dagelijks met artikeldata werken. ‘Accountmanagers zien bijvoorbeeld welke introducties gepubliceerd zijn in Adam, zodat zij gesprekken met leden van Superunie voorbereid ingaan. Daarnaast hoeven Superunie-leden niet meer te zoeken in verschillende databases naar de juiste afmetingen, beelden of gecontroleerde etiketinformatie van een product. Zij downloaden eenvoudig alle informatie die zij nodig hebben om een artikel op te nemen in hun processen’, meldt Superunie in een persbericht.

Om ervoor te zorgen dat de data up-to-date zijn en blijven, ontvangen leveranciers vanaf het moment van publicatie vanuit Adam een automatisch gegenereerd e-mailbericht bij afwijkende of ontbrekende informatie. Superunie: ‘Op basis van deze feedback worden leveranciers tijdig geïnformeerd en weten zij hoe ze de datakwaliteit van hun producten kunnen verbeteren. Op Adam zien zij bovendien direct in welke databases zij dat moeten doen.’

Interviewreeks: De Top 2019

Marit van Egmond (Albert Heijn), Olaf de Boer (Jumbo), Eric Leebeek (Plus) en Gerard van Dulmen (Superunie) over samenwerking.

Lees alle interviews

Reageer op dit artikel