AH en Jumbo volgen Picnic: 'Noodsituatie? Zo bereid je je voor'
Albert Heijn en Jumbo attenderen hun klanten online op mogelijke toekomstige noodsituaties.

Albert Heijn en Jumbo attenderen hun klanten online op mogelijke toekomstige noodsituaties.

Supermarkten hebben maar beperkt invloed op de prijzen in de leveringsketen binnen het versassortiment.

Sinds de introductie van het Jumbo's-merk eind vorig jaar lanceert Veghel doorlopend nieuwe producten in het gat tussen basishuismerk en A-merk. Ook in vers rukt Jumbo's op, deze week bijvoorbeeld met een nieuwe tapaslijn. De formule heeft met het premium private label een duidelijk doel: de klant paaien om een 'stap omhoog' te maken vanuit het basishuismerk.

In de FMCG-sector is er altijd de verleiding om de laatste voedselhype te volgen en barst men van de ideeën over hoe de nieuwste trends op het gebied van voeding en gezondheid toegepast kunnen worden. Iers rundvlees is méér dan een hype van 2025. Het is een product van constant hoge kwaliteit, en dat heeft alles te maken met gras.

De komende jaren komt er naar verwachting een overschot aan koffie en cacao, blijkt uit de Agri Commodities Outlook 2026 van Rabobank. Wat betekent dit voor de prijzen van chocoladeproducten en koffie in de supermarkten?

Jumbo verhoogt de prijs van Douwe Egberts-koffie, ook al zijn de DE-schappen nog altijd vrijwel leeg. Veghel rekent nu dezelfde prijs als Albert Heijn. De prijs van Jumbo's koffie ging ook omhoog.

Bickery Food Group en The Hot Drinks Company hebben een meerjarige distributieovereenkomst met exclusieve rechten gesloten met het Italiaanse koffiemerk Bialetti. Het merk, bekend van de Moka Express, krijgt nu brede distributie in Nederland. Voor retailers biedt dit kansen om het koffieschap te vernieuwen en meer beleving te brengen.

In een steekproef met snoepgroenten voor kinderen zijn pesticiden gevonden. Dat meldt Pesticide Action Network Netherlands (PAN-NL). Het gaat onder meer om pesticiden die hormoonverstorend zijn.

Hamburgers, worsten, vleeswaren, melk. Hybride vlees en zuivel is bezig aan een stille opmars. Twee derde van de hamburgers en worsten bij Jumbo is bijvoorbeeld al hybride. Maar, zo luidt het advies, schreeuw het niet van de daken, want dan laten consumenten het misschien juist links liggen. 'Termen als vegan schrikken mensen af.'

Supermarkten hebben de afgelopen vijf jaar de retourstroom van brood bijna gehalveerd.

De NVWA waarschuwt fabrikanten van plantaardige vleesvervangers dat ze de benaming gehakt niet meer mogen gebruiken.

De vleesconsumptie in Nederland is vorig jaar gedaald naar het laagste peil sinds het begin van onderzoek van Wageningen Social & Economic Research. Vooral varkensvlees stond minder vaak op het menu.

Plus en JDE Peet's voeren moeizame onderhandelingen en dat is terug te zien in menig winkel. Intussen introduceert de supermarktketen een nieuw koffiemerk: Caffèretti.

Het assortiment vegan producten in het (online) supermarktkanaal wordt steeds omvangrijker. Zo heeft Picnic het afgelopen jaar alleen al 20 nieuwe varianten toegevoegd. Ketens werken hard aan de doelstellingen van de eiwittransitie en streven er naar in 2030 60 procent van de verkochte eiwitten plantaardig te laten zijn. Producenten verwachten een sterke groei van tofu de komende jaren.

Albert Heijn voegt 20 producten toe aan het Streeckgenoten-assortiment. Daarmee komt het totaal op meer dan 200 sku's.

Jumbo breidt het in de Foodmarkt in Echt gelanceerde non-foodconcept uit naar 47 supermarkten.

Albert Heijn grijpt de eerste verjaardag van het Blue Home-merk aan om uit te breiden. Er worden negen apparaten voor buiten de keuken toegevoegd.

Albert Heijn lanceert nieuwe koffiesmaken, twee koffiezetapparaten en gaat een exclusieve samenwerking aan met A-merken.

De Consumentenbond dook naar aanleiding van veel klachten over prijsstijgingen van rundergehakt in de ontwikkelingen rond dit product en deed tegelijkertijd onderzoek naar plantaardige vervangers.

Steeds meer sigaretten in Nederland zijn geproduceerd in illegale fabrieken. Sinds 2023 is dat aantal vervijfvoudigd, meldt de Vereniging Sigaretten- en Kerftabakfabrikanten.

Premixen zijn in het supermarktkanaal aan een enorme opmars bezig. Stijgende volumes en omzetten van hard seltzer springen in het oog. Waar de omzetten van dit subsegment in 2023 uitkwam op €9,2 miljoen is dit gestegen naar maar liefst €20,7 miljoen (beide MAT28) dit jaar. 'De categorie staat nog maar aan het begin. In de VS is hard seltzer al jaren mainstream en Nederland volgt die lijn.'