Dit zijn de laatste trends voor foodretail en delivery

Dit zijn de laatste trends voor foodretail en delivery

Welke trends bepalen de toekomst van foodretail en delivery? PayPal heeft dat samen met TrendWatching in kaart gebracht. Deze inzichten en PayPals eigen data en research vormen een wegwijzer in de nieuwe dynamische foodretailmarkt, waar technologie een grote rol speelt.

Dankzij de technologische ontwikkelingen vlakt de groei van online boodschappen voorlopig niet af. Daarnaast is de markt constant aan verandering onderhevig, omdat bedrijven met hun aanbod en service inspelen op de verwachtingen van de consument.

PayPal heeft de retailmarkt geanalyseerd en ziet een aantal belangrijke trends. Deze ontwikkelingen bieden kansen voor bedrijven die zich willen onderscheiden in een overvolle markt, om zo nieuwe en trouwe klanten aan te trekken. Deze consumenten kunnen namelijk het succes van het merk bepalen.

Er zijn talloze manieren waarop merken en bedrijven gebruikmaken van de nieuwste technologie om de concurrentie voor te blijven, klanten te behouden en nieuwe klanten aan zich te binden. We zetten een aantal op een rij.  

Er zijn talloze manieren waarop bedrijven de nieuwste technologie inzetten om de concurrentie voor te blijven”

Kunstmatige intelligentie

Een aantal merken en bedrijven pioniert met artificial intelligence om een unieke klantervaring te creëren en nog betere service te kunnen verlenen, met vaak een gezonde omzet als resultaat. Kunstmatige intelligentie is een krachtige tool met verschillende toepassingen, zoals geautomatiseerde wekelijkse trips naar de supermarkt, suggesties voor alternatieve producten en apps die boodschappen doen makkelijker maakt. Kortom: de supermarktbranche innoveert erop los.   

Online en in-store samen

Iedere consument heeft zijn of haar eigen voorkeuren, waarbij persoonlijke omstandigheden vaak bepalen hoe iemand boodschappen doet. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Europeanen verse producten zoals groente en fruit eerst willen zien en voelen voordat ze tot koop overgaan. Grotere en zwaardere items krijgen ze liever thuis bezorgd. Steeds meer bedrijven kiezen voor de omnichannel-aanpak, waarbij online en in-store samenkomen. Supermarkten die deze hybride vorm aanbieden, zijn de voorlopers van dit moment.     

Nog meer gemak

De voornaamste reden dat Europeanen online shoppen, is gemak. Ze vinden het ten eerste fijn dat ze tijd besparen. Ze kiezen voor home delivery zodat ze de deur niet uit hoeven, of gaan voor click and collect wanneer het ze uitkomt. Consumenten zijn steeds vaker geneigd boodschappen te doen bij een supermarkt of via een app die ze tijd en geld bespaart, waar ze gezonde en duurzame keuzes kunnen maken en verschillende bezorgopties tot hun beschikking hebben. Simpel gezegd: consumenten kiezen voor service die hun leven makkelijker maakt.

Steeds meer mensen vinden het fijn om vanuit huis boodschappen te doen.
Steeds meer mensen vinden het fijn om vanuit huis boodschappen te doen.

Eco zichtbaar maken

Consumenten zijn vaker op zoek naar milieuvriendelijke producten, en het loont om ze daarin te ondersteunen. Zo zijn er websites en apps die gebruikers een milieuvriendelijke productscore geven. Laat als retailer overal duidelijk zien dat je milieuvriendelijke en lokale producten verkoopt, of samenwerkt met lokale producenten. Het zijn dingen die de bewuste consument graag ziet.

Van winkel naar voordeur

Boodschappen nog dezelfde dag bezorgd krijgen; in het verleden was dat een noviteit. Tegenwoordig is het niet meer dan normaal, zeker met bedrijven die zich toespitsen op de laatste kilometer en boodschappen binnen tien of vijftien minuten aan huis bezorgen. Wellicht is het een kortstondige rage, aangezien retailers met een solide bezorgtak zichzelf al onderscheiden met store-to-door services. Ook zelfrijdende snackwagentjes, robots als supermarktmedewerkers en onbemande digitale winkels zijn kenmerken van een veranderend landschap.  

Door de e-commerce boom heeft ‘quick and easy’ voor consumenten een totaal andere betekenis gekregen”

Sneller boodschappen doen

Kassaloze supermarkten met self-checkout worden alsmaar populairder. Hoe sneller consumenten hun boodschappen kunnen doen, hoe beter. Sommige supermarkten introduceren slimme winkelwagentjes, geïnspireerd door de Just Walk Out stores van Amazon. Anderen gaan aan de haal met augmented reality en winkelnavigatie. Door de e-commerce boom heeft ‘quick and easy’ voor consumenten een totaal andere betekenis gekregen, zeker als het gaat over navigatie, checkout en betaalmethodes. Nu hybride shopping toeneemt, verwachten consumenten dat ook de fysieke winkel deze opties aanbiedt.   

Nieuwe kansen

Niemand weet precies wat de nabije toekomst brengt. Vanwege lockdowns en zorgen om de veiligheid, deden consumenten hun boodschappen de afgelopen twee jaar vaker online. Tegen de tijd dat het ‘normale leven’ terugkeerde, was online boodschappen doen voor velen een gewoonte geworden. Deze verschuiving biedt een kans om op de wensen van consumenten in te spelen. Retailers die vandaag het nieuws en de ontwikkelingen rondom technologische innovatie tot zich nemen, kunnen morgen de voorlopers zijn van de branche.    

Dit artikel is gesponsord door PayPal.