Upfield overtuigt met plantaardige alternatieven voor zuivel

Upfield overtuigt met plantaardige alternatieven voor zuivel
Paula Jentjens en Rutger van Baalen.

Upfield is het grootste bedrijf in plantaardige consumentenproducten ter wereld, met de missie om mensen gezonder en gelukkiger te maken met plantaardig voedsel goed voor mens en planeet. Vanuit deze missie speelt duurzaamheid een sleutelrol in ieder aspect van de organisatie. Uitdaging daarbij: de consument motiveren vaker te switchen van zuivel naar plantaardige alternatieven. 'Voor ons betekent dat de overstap zo aantrekkelijk, gemakkelijk en smakelijk mogelijk maken.'

Voor wie Upfield een onbekende naam is, gaat er vast wel een belletje rinkelen bij de merken van het bedrijf. Bekende namen zijn onder andere Blue Band, Becel, ProActiv, Bertolli en Violife. ‘Wij zijn nieuw, maar onze merken zijn dat zeker niet’, beaamt Rutger van Baalen, Head of Sales Nederland. ‘Onze producten hebben een rijke geschiedenis en worden al decennia in vele Nederlandse keukens gebruikt.’

Dit erfgoed betekent echter niet dat er sprake is van een conservatieve strategie. ‘Het tegendeel is eerder waar, we hebben de afgelopen jaren ons gehele portfolio onder de loep genomen en zijn volop aan het innoveren’, vult Paula Jentjens, Senior Marketing Manager Benelux, aan. ‘Een key driver daarbij is altijd duurzaamheid. De investeringen die we doen in onze productrenovaties en -innovaties moeten er immers toe leiden dat we de overstap naar een meer plantaardig dieet versnellen.’

Naast een renovatie van het portfolio wordt ook geinvesteerd in een uitbreiding ervan. Zo voegde Upfield in 2020 met Violife plantaardige kaas toe aan het aanbod en is onlangs een strategisch partnerschap gestart met producent van ei-alternatieven Oggs.

Transitie van dierlijk naar plantaardig

De overstap naar plantaardig is volgens Upfield broodnodig. Wereldwijd is er sprake van een steeds luidere roep om een transitie naar een minder dierlijk en meer plantaardig, duurzaam voedselsysteem. De wereldbevolking telt naar verwachting tegen 2050 meer dan 10 miljard mensen, maar de planeet heeft niet het land, water en andere middelen om hen allemaal met vlees en
zuivel te voeden. Voor 2030 wil Upfield minstens 1 miljard mensen wereldwijd inspireren om te kiezen voor plantaardig en zuivel vaker te laten staan.

Er moet bewustzijn gecreëerd en aangezwengeld worden, zodat men het verschil gaat zien tussen zuivel en plantaardige alternatieven”

Hoe breng je zo’n grote en diverse groep consumenten in beweging? Van Baalen: ‘Het gaat om het bewustzijn dat gecreëerd en aangezwengeld moet worden, zodat men het verschil gaat zien tussen zuivel en plantaardige alternatieven. Vergeleken met zuivelboter hebben onze margarines en spreads gemiddeld een 70% kleinere C02-afdruk, en met onze plantaardige alternatieven van kaas bespaar je in Europa tenminste 50% CO2-uitstoot. Het is belangrijk om mensen te helpen die milieu-­impact te begrijpen. Daarom hebben we tijd en budget geinvesteerd in CO2-etikettering en zetten we ons bijvoorbeeld in als partner van De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel. Wij willen het voor mensen makkelijk maken om voedsel te kiezen dat beter is voor de planeet.’

Geen concessies in smaak en functionaliteit

Communiceren over het verschil in milieu-impact is een belangrijke stap in het overtuigen van de consument. Volgens Jentjens valt hier nog veel te winnen: ‘De milieu-impact van zuivel wordt onderschat, terwijl kaas na rund- en lamsvlees de grootste uitstoter van broeikasgassen is. Mensen weten dat vlees slecht is voor het milieu, maar zuivel heeft een minder beladen naam. Daar ligt een rol voor ons: meegeven dat de overstap naar plantaardige alternatieven voor kaas, room en boter heel gemakkelijk is en echt impact maakt.’

Winst voor de planeet dus, maar de switch moet niet betekenen dat de consument gevraagd wordt concessies te doen. ‘Plantaardig staat gelijk aan duurzaam, maar moet net zo goed synoniem zijn voor lekker en gemakkelijk. Wil je mensen overtuigen, dan is het belangrijk dat je ze producten biedt die lijken op wat ze al kennen. Dus brengen we een product dat net zo lekker is en dezelfde smaak en ervaring biedt.’

Als voorbeeld noemt Jentjens het nieuwe plantaardige alternatief voor boter dat Blue Band net heeft geintroduceerd. ‘Het smelt 100% hetzelfde in je mond als boter, en het schuimt, bruist en kleurt in de pan als boter. Zo willen we een steeds grotere groep consumenten de overstap laten maken naar plantaardig.’

Samenwerking met retail essentieel

Upfield is vanuit zijn oorsprong en productportfolio in feite al een duurzame onderneming, met bovendien een sterke duurzame missie. Maar het bedrijf wil ook de eigen CO2-voetafdruk verkleinen. Het doel is de totale voetafdruk tegen 2030 met 25% te verminderen, tegen 2050 energieneutraal te zijn en tegen 2030 95% van de verpakkingen plasticvrij te maken. Ook Jentjens en Van Baalen zetten zich met hun teams in voor verduurzaming van de bedrijfsvoering, samen met retailpartners.

‘Er liggen veel kansen in een goede samenwerking met retailers voor een verbeterde logistiek en efficiëntere leveringen aan klanten’, vertelt Van Baalen. ‘Ook in point-of-sale zoeken we continu verbetering, bijvoorbeeld met nieuwe displays die we niet eenmalig gebruiken maar minstens drie jaar. Daar starten we binnenkort een pilot mee. Daarnaast hebben we voor ons field sales team het wagenpark al voor vijftig procent omgezet naar elektrisch. Op alle punten waar we een verschil kunnen maken, zetten we ons in.’

Bewuste keuzes maken

De grootste impact ligt echter bij het helpen van consumenten in het maken van bewuste keuzes. Jentjens: ‘Het bewustzijn rondom voeding en gezonde levensstijlen – die bouwen we graag samen met retailpartners op. We willen graag met supermarkten samenwerken om te differentiëren in het schap, in de winkel en online.’

Daarnaast werkt Upfield samen met retailers door te participeren in bijvoorbeeld de Plantaardige Weken bij Jumbo en in het AH Beter Leven Festival. ‘Die partnerships zijn essentieel. Want zorgen voor een verandering van het huidige voedselsysteem doe je niet alleen.’

Dit artikel is gesponsord door Upfield.