Succes op twee fronten: Optimel scoort met introducties

De consument let meer op gezondheid en dat draagt bij aan de groei van Optimel. De nieuwe kwark Stracciatella smaak behoort ruim tot de twintig beste introducties van 2021. Maar ook de Optimel Limited Edition Drinkyoghurts zou je heel goed tot die lijst van toppers kunnen rekenen.
Delen:

‘De reacties van de retailers bij de introductie van Optimel kwark Stracciatella smaak waren gelijk goed. Optimel kwark groeit, dus dat helpt. En inmiddels staat hij breed op distributie, bij ongeveer alle supermarkten’, vertelt Leontine Kokkeler, Trade Marketing Manager Optimel bij FrieslandCampina. ‘Het is voor de handel interessant, omdat we nieuwe kopers toevoegen. De penetratie groeit door deze smaak en de totale omzet in kwark is gestegen. Optimel kwark is in 2021 met 20 procent in omzet gegroeid, waarmee het het snelst groeiende merk binnen het kwark segment/portfolio is.’

Optimel kwark Stracciatella bevat 0% vet, geen toegevoegde suikers en het is een bron van calcium en proteïne

Optimel kwark Stracciatella smaak is een frisse kwark met een volle smaak. Zoals alle producten van Optimel bevat het 0% vet, geen toegevoegde suikers en is het van nature een bron van calcium en proteïne én heel lekker.’ De stukjes ‘chocolade’ zijn een cacaofantasie, waardoor de claim van 0 % vet gerechtvaardigd is. In de Intro Top 20 van IRI Nederland is Optimel kwark Stracciatella smaak met een gemiddelde weekomzet van bijna 51.000 euro goed voor de dertiende plaats. Net als de rest van de range is het in een beker van 500 gram op de markt gekomen.

optimel

Was dit succes vooraf verwacht?

‘Het succes is veel groter dan we hadden gedacht. We hebben vooraf onderzocht waar de smaak van Optimel-gebruikers naar uitgaat, en waar voor ons dus een kans zou liggen. We hadden verwacht hier een in omzet gemiddeld item mee te kunnen introduceren, maar het is binnen een jaar al de nummer twee van onze range, na de kwark Aardbei.’

Opvallend is dat Optimel ook een succesvol product heeft dat als Limited Edition buiten de vaste ranking valt. Optimel Limited Edition Drinkyoghurt Peer zou als blijvend product goed zijn geweest voor plaats zes in de Intro Top 20.

Kokkeler: ‘Met deze vermelding zijn wij ook heel erg blij. Deze range Limited Edition Drinkyoghurt kent steeds twee smaken, die na een aantal maanden worden ingeruild voor twee nieuwe smaken, terwijl we dezelfde EAN-codes gebruiken. IRI vermeldt hier de variant Peer, maar binnen die range was afgelopen jaar de Drinkyoghurt Peachy Aardbei de echte topper. Op het moment van meting was die al vervangen door de Peer, waardoor die smaak nu alle credits heeft gekregen. Het succes behoort eigenlijk toe aan meerdere varianten.’

optimel

Hoe dan ook: deze Limited Editions zijn een goede greep geweest…

‘Absoluut. Hiermee hebben we de categorie drinkyoghurts een flinke impuls gegeven. Met twee drinkyoghurts die beide drie keer per jaar van smaak wisselen brengen we steeds iets nieuws in het schap. We kiezen bewust niet voor de meest exotische, spannende smaken, maar smaken die dichter bij huis liggen met soms een verrassende twist.

Wat kunnen we dit jaar verwachten?

‘In 2022 brengen we een nieuwe variant Optimel Kwark, de kwark Bosbes is net geïntroduceerd. Daarnaast gaan we vanaf dit jaar ook onze kwark van PlanetProof-melk maken. Onze drinkyoghurts worden al van PlanetPoof-melk gemaakt.’

Dit artikel is gesponsord door FrieslandCampina.