Mediterrane producten van Maza: proeven, proberen en inspireren

Maza is afgelopen jaren flink gegroeid door de uitbreiding van het winkelaanbod en online in hoemoes, spreads en falafel. Maza ziet wel dat het, na een lange Covid periode, van essentieel belang is om haar producten weer fysiek te laten proeven en de product mogelijkheden uit te leggen.
Delen:
Jurjen van der Werf en Felicia de la Houssaye.

Maza is leverancier van Mediterrane delicatessen, waarbij alle producten vegetarisch zijn en de meeste zelfs veganistisch. Het assortiment bestaat uit hoemoes, falafel en spreads. Salesmanager Jurjen van der Werf: ‘Maza opereert in meerdere categorieën, maar is het meest bekend door de verschillende hoemoes-varianten. Falafel bijvoorbeeld is terug te vinden in het convenience schap, samen met onder andere de vleesvervangers. Binnen die categorieën zie je dat we nog aandeel kunnen winnen in het schap, vooral buiten de randstad.’

Online shoppen

Online is de laatste jaren explosief gegroeid. ‘De online shopper is een echte Maza liefhebber’, noemt Van der Werf. ‘We zijn goed verkrijgbaar bij alle grote online platforms, inclusief de sterk groeiende flitsbezorgers. Voor ons is dat fantastisch nieuws, want juist de doelgroep die veel gebruik maakt van de mogelijkheid van online shoppen, is ook de doelgroep voor wie hoemoes en falafel al heel normaal zijn. We groeien dan ook harder online, dan online als geheel.’

Marketing Manager Felicia de la Houssaye: ‘Onze doelgroep bevat bijvoorbeeld veel studenten en jonge gezinnen. Vooral veel in de Randstad. Daarnaast zijn ook veel andere consumenten op zoek gegaan naar vegetarische of veganistische producten.’

We willen naast online ook in de winkel de categorieën met hoemoes, spreads en ook falafel verder uitbouwen.

Het saladeschap als geheel staat wat onder druk. Nieuwe A-merken treden in, maar treden ook weer uit. De La Houssaye: ‘We zien de groei in private label en daar hebben we wat negatieve effecten van. We zijn het A-merk als het gaat om Mediterrane versartikelen en willen, naast online, in de winkel, de categorieën met hoemoes, spreads en ook falafel verder uitbouwen.

‘De categorie heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld. Het aanbod in hoemoes is flink gegroeid, met een breed, gevarieerd assortiment. Van der Werf: ‘Daarnaast is de verkrijgbaarheid vergroot, met de groei van online verkoop erbij. Dat verandert voor ons het spel ook. We weten goed hoe we samen met supermarkten de categorie in de fysieke winkel kunnen ontwikkelen. We moeten ons verder bekwamen in hoe dat online werkt.’

Proeven en overtuigen

Hoe zullen deze productgroepen zich de komende tijd verder gaan ontwikkelen? De la Houssaye: ‘De vraag naar producten ter vervanging van vlees zal verder toenemen. Falafel is daarin een prima product. Het wordt nog steeds door nieuwe gebruikers ontdekt. Daarbij hebben we nog veel nieuwe consumenten te winnen buiten die Randstad. Met veel proeverijen en inspiratie moeten we ook die consument overtuigen van de goede smaak en kwaliteit.’

Van der Werf: ‘Wanneer we dat gaan doen hangt nog even af van wat er mogelijk is met proeverijen. Op dit moment is dit nog niet overal mogelijk helaas vanwege Covid. We zullen dat in goed overleg met de retail gaan plannen.’

De la Houssaye: ‘Vanuit marketing proberen we de consument zo veel mogelijk te inspireren; laten zien hoeveel meer je kunt doen met onze producten. Proeven, proberen en inspireren’, om zo samen met de retailer, de consumenten verder te overtuigen van onze heerlijke producten en de mogelijkheden.’

Dit artikel is gesponsord door Maza.