Voortrekkersrol Nestlé Nederland zorgt voor versnelling op plantaardig portfolio

Voortrekkersrol Nestlé Nederland zorgt voor versnelling op plantaardig portfolio
Erik Rikken is commercieel directeur van Nestlé Nederland.

Innovatie en duurzaamheid zijn de komende jaren speerpunten voor Nestlé Nederland. 'Nederland geldt voor Nestlé Global namelijk als een heel interessante pilot markt', vertelt commercieel directeur Erik Rikken.

‘Nederland is een markt waar consumententrends zich snel openbaren’, legt Rikken uit. ‘De Nederlandse consument staat erg open voor nieuwe concepten. Daar komt bij dat de Nederlandse retail sterk ontwikkeld is, zowel op het gebied van omnichannel als in de samenwerking met leveranciers. Wij hebben geluk met zulke sterke, ondernemende retailpartners’, benadrukt hij.

‘Zij beschikken over enorm veel data. Hierdoor kunnen we echt samen optrekken en slagen we er gezamenlijk in om concepten goed en snel in de markt te zetten’. En dat past helemaal bij de filosofie van Nestlé. ‘We geloven weliswaar in marktonderzoek, maar een product bewijst zich past echt in de praktijk. Steeds vaker rollen we producten op kleine schaal uit, om te zien of het aanslaat of niet. En dan schalen we op.’

CO2-neutraal van boer tot bord

Nestlé nam onlangs deel aan de Klimaatconferentie in Glasgow en deelde haar ervaringen met regeneratieve landbouw, een methode waarbij de grond voor het verbouwen van gewassen beter wordt achtergelaten door verrijking en biodiversiteit. Rikken: ‘Wij staan voor de vraag: hoe gaan we al die monden wereldwijd op een duurzame manier voeden? Door goed te zijn voor het bedrijf, de mens en voor de planeet.’

De aanpak van klimaatverandering kan niet wachten, benadrukt hij. ‘We willen dan ook onze uitstoot in 2030 gehalveerd hebben en uiterlijk 2050 netto nul bereiken. Dagelijks kiezen wereldwijd miljarden consumenten voor onze producten. Het kunnen blijven garanderen van verantwoorde voeding op zo’n grote schaal vergt dan ook duurzaamheidsdoelstellingen die verder gaan dan gemiddeld.’

Versnellen op plantaardig

Een belangrijk speerpunt van ons het duurzaamheidsbeleid van Nestlé is het versnellen op de transitie naar meer een meer plantaardig dieet. Rikken: ‘Met GARDEN GOURMET zijn we marktleider in Europa, ons assortiment is het breedst, en dit is belangrijk want we weten uit ervaring dat consumenten eerder geneigd zijn iets uit een nieuwe categorie te proberen naarmate het assortimentsaanbod breder is. Met GARDEN GOURMET zijn we volgend jaar klimaatneutraal. Dat klinkt heel simpel, maar met meer dan 35 sku’s was dat nog een hele klus!’

Op dit moment is in Nederland op tafel nog 60 procent van de proteïnen dierlijk en 40 procent plantaardig, weet hij. ‘Dat willen wij binnen een paar jaar omkeren. Ons GARDEN GOURMET team is trouwens niet fel anti-vlees, het is eerder planeet-vriendelijker gedrag dat we nastreven. We richten ons op de flexitariërs, een substantiële groep in Nederland die bovendien enorm groeit.’

Innovatiekracht

Innovatie is echt cruciaal om te versnellen van de transitie naar meer plantaardig eten. Daarom introduceerde Nestlé in oktober GARDEN GOURMET VUNA. ‘Een vegan tonijn gemaakt van erwteneiwit. De smaak en structuur zijn vrijwel niet te onderscheiden van echte tonijn en GARDEN GOURMET VUNA kan zowel warm en koud gebruikt worden. En om nog maar eens te onderstrepen dat we echte innovatiepower in eigen huis hebben: dit product is door ons researchcentrum in nog geen negen maanden ontwikkeld.'

KITKAT vegan

‘Ook in chocolade maken we nu een stap naar plantaardig’, legt Rikken uit. In oktober introduceerde Nestlé een vegan variant van KITKAT, KITKAT V, in beperkte oplage. ‘De smaak van chocolade is extreem belangrijk voor de consument. En KITKAT V wordt gemaakt van rijstmelk in plaats van gewone melk. Omdat we innovaties willen brengen voor de lange termijn, wilden we eerst peilen of de smaak goed zou worden ontvangen.’ En dat werd het: ‘De vegan variant is erg populair en krijgt komend jaar zeker een vervolg!’

WUNDA

Ook bracht het concern eerder dit jaar een nieuwe variant op de plantaardige melksoorten die er nu al zijn. Rikken: ‘Wij introduceerden WUNDA, gemaakt op basis van erwten en volledig CO2 neutraal, van inkoop tot productieproces. En helemaal in lijn met de roep om meer transparantie over herkomst van ingrediënten in duurzame producten, geeft de QR-code op WUNDA alle informatie over de teelt en bron.’

Koffie powerhouse

Afgelopen jaar groeide de categorie koffie, mede door het vele thuiswerken, met dubbele cijfers. ‘We zien daarbij dat de trend naar premiumization versterkt doorzet’, vertelt Rikken. ‘Een flink deel van de nieuwe thuiswerkers is op kantoor goede koffie gewend en wil dat thuis ook. Het is belangrijk dat de kwaliteit en beleving binnen de koffiecategorie daarop aansluit. Gelukkig willen ook onze retailpartners hierop versnellen.’

Met 17 procent marktaandeel brengt Nestlé met haar merken veruit de meeste groei. ‘Doordat we inzetten op innovaties en concepten die bijdragen aan de gehele categorie. Door de pionierende rol die Nestlé Nederland heeft, waren we tweeënhalf jaar geleden de eerste Nestlé-markt die STARBUCKS koffie voor thuis lanceerde, en dit jaar was dat ook zo met NESCAFÉ Farmers Origins. Concepten die bovendien categoriegroei en waarde toevoegen omdat ze daadwerkelijk meerwaarde bieden’, benadrukt hij.

‘Daarnaast investeren we al jaren in het bouwen van het machinepark van de twee belangrijkste zetsystemen NESPRESSO en NESCAFÉ DOLCE GUSTO, om aan de ene kant een betere kwaliteit koffie te bieden aan de Nederlandse consument, en aan de andere kant om waarde te creëren voor onze retailpartners. Hierbij richten we ons met name op de hoogwaardige ‘single serve’ kant van de markt.’

Mens én dier

Corona heeft geleid tot een sterke groei in huisdierenbezit. ‘Met name het hondenbezit is met ongeveer 15 procent toegenomen’, verduidelijkt Rikken. ‘Omdat een aantal dierenwinkels gesloten waren, kochten consumenten hun diervoeding in de supermarkt en een deel blijft dit kanaal nu trouw.’ Niet alleen het volume in diervoeding veranderde het afgelopen anderhalf jaar, ook het soort producten dat wordt aangeschaft. ‘Honden en katten zijn echt deel van het gezin’, vertelt de commercieel directeur. ‘En spelen een belangrijke rol in de fysieke en mentale gezondheid van mensen.’

'De trends die wij belangrijk vinden, lopen logischerwijs dan ook steeds meer over in dierenvoeding', ziet Nestlé. ‘Onze R&D-kennis zetten we daarom in om ook hier onze producten gezonder, duurzamer en relevanter te maken. Door bijvoorbeeld als eerste bedrijf ter wereld natvoer voor katten te introduceren in een honderd procent recyclebare pouch.'

'Naast het verduurzamen van onze verpakkingen kijken we ook voor diervoeding naar het gebruik van alternatieve proteïnen in onze producten, zoals plantaardige proteïnen en proteïnen uit insecten, om zo de ecologische voetafdruk te verminderen. En producten als PRO PLAN LiveClear kattenvoeding. Dat allergenen op kattenharen en huidschilfers vermindert* en waardoor ook allergieën niet meer tussen kat en mens hoeven in te staan.’

Samenwerking retailer verdiepen

Het op zo’n grote schaal kunnen bijdragen aan een betere wereld en maatschappij zorgt voor veel energie binnen het bedrijf, weet Rikken uit ervaring**. ‘Een drive die echt nodig is om onze ambities goed neer te zetten. En omdat onze partners grotendeels dezelfde ambities hebben, wordt het nog belangrijker en makkelijker om samen op te trekken. Ik kijk er naar uit om de samenwerking het komende jaar verder uit te breiden!’

* Vanaf de derde week van dagelijkse voeding (Satyaraj E. et al, Immunity Inflammation and Disease. 2019; 7(2):68-73.)

** Erik Rikken trad in 2007 in dienst bij Nestlé Nederland als trainee en vervulde vervolgens verschillende commerciële posities in category, product & key accountmanagement in retail en out-of-home. Sinds 1 augustus is hij Commercieel Directeur Nederland.

Dit artikel is gesponsord door Nestlé.