Mijn Melk: de ultieme combinatie van natuur en techniek

Mijn Melk, afkomstig van mini-zuivelfabrieken op het erf van de veehouders zelf, groeit door! Niet alleen onder eigen label, maar ook onder huismerken. Daarom opent binnenkort een vierde zuivelfabriek op het voormalige Noord-Hollandse eiland Wieringen.
Delen:

Het unieke concept Mijn Melk komt direct van de boerderij, zonder tussenstop bij een grote melkfabriek. Super duurzaam dus, want de melk hoeft hierdoor minder kilometers af te leggen. Mijn Melk heeft een divers en kwalitatief hoogstaand aanbod én genoeg volume en distributie om landelijk te kunnen leveren. Per 1 oktober sluit boer Reijer zich aan als vierde Mijn Melk-maker. Met een boerderij op het voormalige Waddeneiland Wieringen, met volop land en frisse zeelucht, zorgt de jonge en ambitieuze ondernemer voor een onderscheidend melkaanbod én een mooie story.

Mijn Melk - Boer Reijer Wieringerweide ZuivelUnieke smaken

Reijer is de vierde generatie zuivelondernemers in het familiebedrijf dat al meer dan honderd jaar bestaat. ‘Groei in het aantal koeien gaat niet meer’, vertelt hij realistisch. ‘Dus moet je als ondernemer het onderscheid zien te maken met je manier van werken en de melk.’ De mini-zuivelfabriek geeft een extra meerwaarde aan het bedrijf richting de toekomst, motiveert hij het aansluiten bij Mijn Melk. ‘Deze manier van zuivelverwerking maakt het mogelijk om melk speciaal te selecteren, die bepaalde unieke eigenschappen en de maak van de melk bepalen.’

Vers en puur

De ene koe geeft bijvoorbeeld wat vettere melk, legt hij uit, ‘terwijl een andere koe juist meer eiwit in de melk heeft. Omdat Mijn Melk direct op de boerderij verwerkt wordt en niet in een anonieme melkplas terecht komt, proef je die eigenschappen ook daadwerkelijk terug. Hierdoor kan ik onderscheidende producten maken, waar ook de retailers weer het verschil mee kunnen maken naar hun klanten.’ Aan de melk zelf wordt niets toegevoegd, benadrukt Corina van Mourik van het Mijn Melk-team. ‘Waardoor de van nature aanwezige voedingsstoffen behouden blijven. Het is de ultieme combinatie van natuur en techniek.’

Omdat Mijn Melk direct op de boerderij verwerkt wordt en niet in een anonieme melkplas terecht komt, proef je de unieke eigenschappen terug

Volume op boerniveau

Mijn Melk verkleint de afstand tussen boer en consument, legt Van Mourik uit. ‘Direct na het melken van de koe wordt de melk in de mini-zuivelfabriek verwerkt. Dit gebeurt op het erf van de boerderij. Op iedere fles is te zien van welke boerderij de melk afkomstig is en op welke datum de melk gemolken en gebotteld is.’

Lokaler kan bijna niet, benadrukt ze. ‘En toch maakt deze manier van werken het mogelijk om volume te leveren. Het concept zorgt, naast regionale afzet van volle en halfvolle melk, voor landelijke verkrijgbaarheid van biologische melk, eiwitrijke melk en nog te ontwikkelen concepten. Volume op boerniveau, dus.’

Het verhaal achter de melkfles

Met de informatie op het etiket vertelt Mijn Melk het verhaal achter de melkfles. Een verhaal dat steeds meer naar de achtergrond lijkt te verdwijnen, ‘omdat mensen simpelweg bijna niet meer op de boerderij komen’, vertelt Van Mourik. ‘De connectie tussen boer en burger verdwijnt, terwijl men wél steeds meer waarde hecht aan waar een product vandaan komt en wat erin zit. Samen met onze Mijn Melk-makers brengen wij dit verhaal daarom weer terug bij de consument. Op een toegankelijke plek en manier: de winkelvloer.’ In dit geval met het verhaal van Reijer. ‘Een jonge, ambitieuze ondernemer die zijn bedrijf ook in de toekomst succesvol wil houden. Met koeien die grazen op een voormalig Waddeneiland, in de frisse Noord-Hollandse zeelucht, wat zorgt voor een bijzondere smaakbeleving.’

Mijn Melk brengt het verhaal achter de melkfles weer terug bij de consument

Het verhaal achter de melk en de Mijn Melk-boeren is een mooie manier voor supermarktondernemers om het onderscheid te maken. Mijn Melk groeit dan ook hard, zowel onder eigen label bij onder andere Albert Heijn, als onder huismerk bij Jumbo en Picnic. Om het verhaal en de producten nóg beter onder de aandacht te brengen, investeert moederbedrijf Lely de komende tijd volop in marketing en communicatie, vertelt Van Mourik. ‘Met proefsessies op de winkelvloer, onlinecampagnes en een QR-code op de fles die het verhaal achter de melk nog gedetailleerder vertelt. Hiermee gaan we Mijn Melk voor onze klanten nog beter op de kaart zetten.’

Dit artikel is gesponsord door Mijn Melk