Lekker verwennen en gezond genieten met zuivel

De zuivelmarkt is stevig in beweging. 'Sinds corona zien we aanzienlijke veranderingen in consumentengedrag. Het is voor retailers en leveranciers een enorme uitdaging geweest om hier goed op in te spelen', aldus Roderic Mouthaan, sales director bij Lactalis-Nestlé Nederland. 'Beschikbaarheid is nog steeds de achilleshiel in onze samenwerking nu de vraag naar onze producten onverminderd hoog blijft.'
Accountmanager Martine Sloot en sales director Roderic Mouthaan van Lactalis-Nestlé Nederland.

Lactalis-Nestlé is een joint venture tussen zuivelbedrijf Lactalis en voedingsmiddelenbedrijf Nestlé. In 2014 in Nederland gestart met een compact zuivelassortiment in portieverpakkingen. In die tijd zijn KitKat, Smarties en Rolo desserts gelanceerd. Echte ‘verwentoetjes’ en door de bekende merken waren deze producten als snel zeer succesvol. Later werd het portfolio uitgebreid met het merk Bros. Vanaf dat moment begon de groei echt door te zetten en werd Lactalis-Nestlé steeds vaker als serieuze partner gezien.

De consument is nu op zoek naar echte verwenproducten van hoge kwaliteit, die ook verantwoord zijn.

Krakende mousse

Dat de consument zichzelf zo nu en dan wil verwennen is niet nieuw. Wat wel veranderd is, is dat men nu op zoek is naar echte verwenproducten van hoge kwaliteit, die het liefst ook nog verantwoord zijn. Mouthaan: ‘Het stapsgewijs verlagen van het suikergehalte is één van de stappen die we de afgelopen tijd hebben genomen om op deze wens in te spelen. Echt uniek is volgens de consument de Bros ‘Krakende mousse’: luchtige chocolademousse met krokante stukjes chocolade. Lactalis-Nestlé is hiermee marktleider in mousse waarbij dit item goed is voor 2,7 miljoen euro omzet (MAT12 2021) en een 17e plaats in de totale desserts ranking.’

Lindahls

De sterke groei van yoghurt en kwark is aanleiding geweest om te zoeken naar een nieuw merk die in deze segmenten een rol zou kunnen spelen. Het Zweedse Lindahls bleek alle elementen in huis te hebben om deze ambitie in te vullen. ‘Sportief, rijk aan proteïne, laag in suiker en vet’ en niet onbelangrijk, ‘rendement rijk’ voor de retailer. Sinds de introductie van Lindahls Proteïne Kwark (op zijn Zweeds Kvarg) heeft Lactalis-Nestlé een hele loyale fanbase opgebouwd. Via sociale media staat het bedrijf met hen in contact en ontvangt het feedback  die helpt het merk verder uit te bouwen.

De introductie van de Lindahls 900g grootverpakkingen in nieuwe smaken is een direct gevolg hiervan. De verschuiving naar thuisgebruik als gevolg van Covid-19 heeft geholpen om de 900g direct na introductie te laten vliegen. Eind 2020 is het merk Lindahls goed voor ruim 7 miljoen euro omzet (+24% vs 2019) en een 17e plek in de ‘zuivel merken top 100’.

Protein Pudding

‘Wat we door onderzoek ook te weten zijn gekomen is dat consumenten meer variatie van ons verwachten’, zegt Martine Sloot, accountmanager bij Lactalis-Nestlé. ‘Niet alleen variatie in smaakjes, maar onze fans verwachten ook vernieuwing die gebaseerd is op de waarden van Lindahls. In Noordelijk Europa is Protein Pudding al een tijdje een succes van formaat. Na een aanzienlijk ontwikkeltraject van meer dan twee jaar kunnen we nu eindelijk de eerste verse Proteïne Pudding van Nederland introduceren.’

‘Dat het product écht vers is, proef je direct en we denken hiermee onderscheidend te zijn voor de retailer én recht te doen aan de waarden waar ons merk voor staat.’ Sinds 1 juni is het product beschikbaar bij Jumbo met een uitrol in de weken daarna naar de rest van de markt.

Sterke groei en beschikbaarheid

Sloot: ‘Door de sterke groei van Lindahls i.c.m. Covid-19 hebben we moeite gehad om de beschikbaarheid op het gewenste niveau te houden. We hebben retailers en consumenten regelmatig moeten teleurstellen omdat de producten er even niet waren. Een aantal drastische maatregelen hebben voor een verruiming van de productiecapaciteit gezorgd waardoor deze problemen zijn opgelost. De twee pijlers waarop onze zuivel business is gebouwd: ‘lekker verwennen’ en ‘gezond sportief genieten’, bieden ook naar de toekomst veel ruimte voor groei.’

‘Aan ons de opdracht om deze effectief te vertalen naar producten die aansluiten bij de snel veranderende consumentenbehoeften. We zitten boordevol plannen en de retailer mag van ons weer een aantal interessante initiatieven verwachten die krachtig invulling geven aan deze ambitie.’

Dit artikel is gesponsord door Lactalis-Nestlé.