Manager Johan Verhage voelt zich als vis in het water bij Plus

Manager Johan Verhage voelt zich als vis in het water bij Plus
Johan Verhage heeft een missie: ‘Klanttevredenheid verder toe laten nemen.’

Op het moment van het gesprek staat hij aan de vooravond van de start als bedrijfsleider bij Plus Bilthoven. De ervaren manager Johan Verhage, gepassioneerd foodprofessional, gaat de uitdaging aan. 'Ik heb al kennis gemaakt met de mensen en een nóg hogere klanttevredenheid wordt onze missie.'

Johan Verhage (41) heeft al een schat aan ervaring opgebouwd in de foodretail. Hij volgde in 2015 en 2016 de ondernemersopleiding bij Plus en was de afgelopen jaren bedrijfsleider bij diverse Plus-filialen, laatstelijk in Ermelo bij Plus Leeuwerikstraat. Tot die tijd heeft de bevlogen inwoner van Woudenberg veel korte en langere projecten, veelal in opdracht van Plus, uitgevoerd. Zo heeft hij winkels mogen ondersteunen die naar de Plus-formule zijn getransformeerd.

‘Ik heb twee ondernemers bijgestaan in hun transitie van de Emté-formule naar Plus’, zegt Verhage. Emté Supermarkten was eigendom van Sligro Food Group. In 2018 werd het bedrijf overgenomen door een consortium van Jumbo en Coop, de meeste vestigingen werden verbouwd tot Jumbo of Coop, maar ook gingen er een aantal over naar Plus.

Een bijzondere operatie, die arbeidsintensief was voor betrokkenen. ‘Op het operationele vlak is het dan prettig wanneer er iemand meeloopt die de winkels zo snel mogelijk volgens de Plus-normen wegzet. Dat heb ik gedaan’, legt Verhage uit. ‘Als een soort spin in het web en ook vraagbaak voor de winkelvloer heb ik ervoor gezorgd dat de overgang zo soepel mogelijk verliep bij die winkels’, blikt hij terug.

Johan Verhage gaat leiding geven aan Plus Bilthoven.

Wederkerig

Zijn jarenlange ervaring moet er nu voor gaan zorgen dat klanten het in de Plus-winkel van Gert Smit, in 2017 Bilthovens ondernemer van het jaar, nog meer naar hun zin hebben. ‘En daarbij is de samenwerking wat mij betreft wederkerig’, stelt hij. ‘Ik wil leren van Gert Smit en als het goed is kan ik hem ondersteunen bij de dagelijkse operatie, die hij wat meer aan mij overlaat.’ Smit is niet alleen werkzaam in zijn eigen winkel, maar tevens lid van de Raad van Commissarissen bij de landelijke Plus Retail – organisatie.

Foodmanagers

De samenwerking tussen Smit en Verhage is tot stand gekomen na bemiddeling door het landelijk werkend Werving & Selectie bureau Foodmanagers van Ruud van der Leij. De recruiter schat in dat Johan Verhage en Gert Smit veel voor elkaar kunnen gaan betekenen. Verhage: ‘Ik ken Ruud al heel lang. Onze eerste kennismaking dateert uit de tijd dat we beiden bij Super de Boer Kippersluis werkten. We komen elkaar met de regelmaat van de klok tegen. Doordat hij mij goed kent is zijn inbreng tijdens mijn loopbaan op enkele momenten cruciaal geweest.'

Doordat Ruud mij goed kent is zijn inbreng tijdens mijn loopbaan op enkele momenten cruciaal geweest.”

'Zo heeft hij me in 2015 in contact gebracht met Plus, waardoor ik de aspirant ondernemersopleiding ben gaan volgen en sindsdien voor diverse Plus-vestigingen heb gewerkt. Ook nú is Foodmanagers voor mij de missing link in de overstap van Ermelo naar Bilthoven.’ Naast deze zakelijke bemiddeling is het voor Johan Verhage belangrijk dat hij een sparringpartner heeft. ‘Ik heb een klankbord nodig tijdens een klus, maar ook om over verdere stappen te kunnen praten. In die gevallen kan ik altijd bij Ruud terecht. Ik moet de thermometer er in houden zeg ik altijd,’ aldus de bevlogen Verhage die als leidinggevende vooral als mensgericht bekendstaat.

‘Ik wil altijd het beste uit het personeel halen. Wanneer mensen zich op de werkvloer veilig voelen, floreert de winkel. Daar ben ik van overtuigd. Personeel moet zich goed voelen en op de goede plek zitten en dat leidt dan weer tot goede resultaten aan de voorkant.’ Die zienswijze zal ook in de Bilthovense Plus voor het voetlicht worden gebracht door Verhage.

Klanttevredenheid

Mensenmens Verhage, zoals hij zichzelf noemt, heeft bij Gert Smit een jaarcontract getekend en de tijd zal uitwijzen hoe lang hij er daadwerkelijk werkzaam is. ‘Ik kijk nooit heel ver vooruit. Graag wil ik samen met Gert en het personeel de supermarkt in ieder geval nog beter op de kaart zetten in Bilthoven. Een hogere klanttevredenheid is voor de komende tijd mijn missie. We proberen opnieuw de beste supermarkt van Bilthoven te worden. ’

De waarde die Plus uitdraagt – ‘Goed Eten, daar houden wij van’ – wil Verhage in Bilthoven eveneens handen en voeten geven. ‘Dat is voor mij een belangrijke pijler. Plus staat bekend als de keten die staat voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (Plus is al zes keer door GfK uitgeroepen tot de ‘Meest Verantwoorde Supermarkt’ van Nederland, red.) en dat heeft onder meer betrekking op de invulling van het assortiment. Ik sta helemaal achter deze missie en streef dit na op de werkvloer.’ Het leuke van in verschillende Plus-supermarkten werken vindt Verhage dat geen enkele winkel en locatie hetzelfde is. Dat is tegelijkertijd een uitdaging en houdt het voor hem levendig.

Hij beschouwt zichzelf als een absolute food-adept, hoewel hij er van 2004 tot 2007 even tussenuit is geweest. ‘Na een periode als logistiek manager bij Gamma te hebben gewerkt vroeg Ruud van der Leij me om terug te keren bij Super de Boer als bedrijfsleider. Dus ook toen werkte ik al met Foodmanagers,’ herinnert hij zich. Sindsdien is Verhage niet meer weg te slaan uit de foodbranche. Als de voortekenen niet bedriegen zal dat de komende jaren niet veranderen.

Dit artikel is gesponsord door Foodmanagers