Bonduelle: 'Vriesverse groenten zijn populairder dan ooit'

Bonduelle: 'Vriesverse groenten zijn populairder dan ooit'
Suzanne van Zutven en Liesbeth Dufornee: 'Onderzoek wijst uit dat nieuwe consumenten positief verrast zijn door de smaak, bite, kwaliteit en versheid van vriesverse groente.'

Steeds meer consumenten ontdekken het gemak en de voordelen van vriesverse groenten. De categorie laat flinke groei- en omzetcijfers zien en het coronavirus heeft deze groei verder versterkt. De focus op gezondheid en gemak blijft, voorspelt grootste groeidrijver Bonduelle. 'Samen met de retail gaan we de significante groei die er al is, daarom verder laten excelleren!'

‘Het gaat heel goed met vriesverse groenten’, vertelt Liesbeth Dufornee, Category Development Manager bij Bonduelle. ‘Voor de uitbraak van het coronavirus groeide de categorie al heel hard en sinds de coronacrisis weten nóg meer consumenten de vriesverse groenten te vinden.’

Positief verrast

Voor corona kende de categorie vriesverse groenten al een omzetgroei van 12 procent, vertelt Dufornee. ‘Sinds de coronacrisis ligt dit percentage op 21 procent. En waar we voor corona de penetratie al zagen groeien, zien we deze tijdens corona nog harder stijgen. Bonduelle is de grootste drijver achter deze groei en kende voor corona al een omzetgroei van 25 procent. Sinds de coronacrisis steeg de omzetgroei zelfs naar 33 procent.’

Onderzoek wijst uit dat nieuwe consumenten positief verrast zijn door de smaak, bite, kwaliteit en versheid van vriesverse groenten, vertelt ze. ‘Maar liefst 97 procent van de nieuwe kopers geeft dan ook aan te verwachten deze categorie te blijven kopen en 45 procent denkt zelfs in de toekomst méér vriesverse groenten te gaan eten.’

De populariteit van vriesverse groente is here to stay, en de categorie zal verder blijven groeien.”

‘De focus op gezondheid blijft en wordt door corona alleen maar meer versterkt. De unieke voordelen gemak, portioneren en minder voedselverspilling, zullen steeds relevanter worden. Dit alles bevordert het gebruik van vriesverse groenten, zowel als component als ingrediënt.’ Bovendien hebben mensen het koken herontdekt. De populariteit van vriesverse groenten is dan ook here to stay, verwacht Dufornee, ‘en de categorie zal verder blijven groeien.’

Groei voor en tijdens corona

De groei die vriesverse groenten nu doormaakt, werd al ingezet voor de komst van de coronapandemie. ‘Ook voor corona zagen we al dat steeds meer mensen het duale gebruik van vriesverse groenten ontdekken’, legt Dufornee uit. ‘Naast component bij een traditionele maaltijd (aardappelen, groenten, vlees) worden vriesverse groenten ook steeds vaker als ingrediënt in de moderne maaltijd gebruikt. Een handje met erwtjes in een wokgerecht, een portie sperzieboontjes door de wokmaaltijd…’

Geen voedselverspilling

Anderzijds ontdekken steeds meer consumenten de unieke voordelen die de categorie te bieden heeft. ‘Zoals het goed en lang kunnen bewaren van vriesverse groenten en dat ze snel en makkelijk te bereiden zijn. Bovendien zijn de producten goed te portioneren: je neemt wat je nodig hebt en legt de rest terug in de vriezer. Dit is niet alleen makkelijk, maar voorkomt ook voedselverspilling.’

Door corona is deze groei nog verder gepusht, vertelt Dufornee. ‘In een tijd waarin mensen minder vaak boodschappen doen, zich meer bewust zijn van gezondheid en voedselveiligheid, zijn vriesverse groenten een goede uitkomst; lekker en altijd vers uit het seizoen!’

Innovaties en activaties

Ook innovaties hebben er voor gezorgd dat de categorie hard is gegroeid, vertelt Brandmanager Suzanne van Zutven. ‘Nieuwe innovaties zoals groenterijst stuwen de groei van de categorie doordat ze een nieuwe gebruikstoepassing brengen en consumenten helpen om op een makkelijke en lekkere manier minder koolhydraten en meer groente te eten. Groenterijst trekt daarmee nieuwe kopers naar de categorie.’

Vriesverse groenterijst van Bonduelle.

Tevens dragen campagnes als ‘Altijd vers uit het seizoen!’ bij aan de categorie groei. ‘Onze groenten zijn namelijk altijd vers uit het seizoen’, verklaart Van Zutven, ‘en groeien onder de zon in de volle grond. Doordat ze worden geoogst op het beste moment van rijpheid, en direct worden ingevroren, bevatten ze niet alleen de optimale hoeveelheid vitamines en mineralen, maar hebben ze ook de beste bite, smaak en kleur. Zoals de natuur het heeft bedoeld. En dat proef je! Dergelijke campagnes maken de consument hiervan bewust.’

Boost in e-commerce

E-commerce en vriesverse groenten passen goed bij elkaar, merkt Bonduelle. Dufornee: ‘In e-commerce zien we dan ook een enorme stijging in omzet van vriesverse groenten (voor corona 39 procent en sinds corona zelfs 86 procent). Vriesverse groenten zitten vaak in de grote boodschappentrip en dit is ook de boodschappentrip die het meest online wordt gedaan. Bovendien wordt de shopper online veel eerder en beter geconfronteerd met vriesverse groenten dan in de fysieke winkel het geval is.’

De shopper wordt online veel eerder en beter geconfronteerd met vriesverse groente dan in de fysieke winkel het geval is.”

In de fysieke winkels is confrontatie namelijk nog weleens een uitdaging, weet de Category Development Manager: ‘De shopper passeert doorgaans eerst de verse groenten, vervolgens groenteconserven en pas aan het einde van de winkel de vriesverse groenten, die ook nog eens achter diepvriesdeuren zitten. In de online supermarkt wordt deze barrière weggenomen.’

Gloednieuwe categorievisie

Het is de missie van Bonduelle om plantaardige voeding leuker, makkelijker en lekkerder te maken, vertelt Van Zutven. ‘Door middel van innovaties, communicatie en inspiratie. De komende jaren komen we daarom met verrassende producten, die passen bij de trends van nu. We zorgen voor bekendheid en zichtbaarheid bij alle consumenten in Nederland, onder meer door televisiecommercials, samenwerkingen met bekende food influencers, en winkelvloeractiviteiten als receptenkaarten en schapcommunicatie.’

Komend voorjaar komt Bonduelle bovendien met een gloednieuwe categorievisie voor vriesverse groenten, met daarin volop nieuwe impulsen om de categorie verder te laten groeien, vult Dufornee aan. ‘Om optimaal in te kunnen spelen op de groeikansen die er liggen, is meer ruimte en aandacht voor vriesverse groenten nodig. Samen met de retail gaan we de significante groei die er al is, verder laten excelleren. Benieuwd wat wij gaan doen om deze groei aan te jagen? Houd Distrifood goed in de gaten!’

Dit artikel is gesponsord door Bonduelle