Groei online bestedingen vraagt om nieuwe verpakkingsoplossingen

Groei online bestedingen vraagt om nieuwe verpakkingsoplossingen

Het zal niemand ontgaan zijn dat de supermarktomzetten dit jaar flink groeien door de uitbraak van de coronacrisis. Vooral de online verkopen van levensmiddelen floreren. Het marktaandeel van online supermarkten groeit volgens GfK, zo blijkt uit een onderzoek van dit jaar, de komende jaren door naar 7,2 procent. Bunzl Retail & Industry, specialist op het gebied van verpakkingen, ziet deze groei met name terug in de vraag naar de verpakkingsoplossingen van het Food Online assortiment.

De vraag naar boodschappenbezorging neemt expliciet toe. Een positieve, maar toch ook bijzondere ontwikkeling. Annelies Clements, Business Development Manager bij Bunzl Retail & Industry, legt uit waarom: ‘In wezen is het concept van een supermarkt bedacht om de consument naar de supermarkt te laten komen. De consument verricht hierbij de logistieke handelingen, doet vervolgens boodschappen door de nodige levensmiddelen te verzamelen en vertrekt weer.’

De rollen draaien om. Supermarktketens nemen de logistieke handelingen van de consument over. De retailers komen voor extra kosten te staan doordat zij boodschappen bezorgen bij de consument. Hierin kan men dan weer een onderverdeling maken in bezorging van boodschappen door de fysieke en online supermarkten en het bezorgen van complete boodschappenpakketten door maaltijdbox aanbieders.

Geschikte verpakking

Op de vraag wat Bunzl Retail & Industry hiervan merkt, geeft Clements antwoord: ‘Wij zien een toenemende behoefte aan alles wat nodig is om de bestelde boodschappen veilig bij de klant te af te leveren via verzending of bezorging. Producten kunnen natuurlijk niet los afgeleverd worden bij de klant. Dit zal onder goede omstandigheden moeten gebeuren, zeker als het gaat om gekoelde en/of diepvriesproducten.’

Er ontstaat vraag naar een geschikte verpakking, waaronder kwalitatief geïsoleerde tassen of bezorgboxen. Deze verpakkingen moeten tijdens transport de nodige bescherming bieden, waarbij tevens de houdbaarheid van het product behouden wordt. ‘Vanuit onze expertise kunnen wij hier op strategisch niveau over meedenken en middels ons Food Online assortiment kunnen we concrete verpakkingsoplossingen aandragen’, vult Clements aan.

Vragen omtrent duurzaamheid

In deze situatie vereist kostenefficiëntie de nodige aandacht, maar tegelijkertijd blijft duurzaamheid ook erg belangrijk. Clements vervolgt: ‘De verpakkingsvraagstukken die we met name horen in de foodretail markt hebben betrekking op het thema duurzaamheid. Niet alleen de vraag ‘hebben jullie het product?’, maar ook vragen als ‘wat is het beste product?’ en ‘wat is het meest duurzaam, een EPP box of een kartonnen box voor eenmalig gebruik?’ passeren de revue.’

‘Het gaat in deze niet alleen om de verpakkingsoplossing zelf, maar ook om de milieu-impact van de verpakking in de gehele supply chain. Van welk materiaal is de verpakking gemaakt? Hoe wordt het gebruikt? Hoe komt het bij het distributiecentrum of de supermarkt? Wordt het op duurzame wijze getransporteerd en wordt er rekening gehouden met CO2-uitstoot? Is de verpakking weer mee terug te nemen en is deze recyclebaar? Wij benaderen de vraagstukken altijd proces- en conceptmatig. Zoals je ziet komen er veel zaken kijken bij het bepalen van een geschikte oplossing. Met al deze elementen moeten én willen we rekening houden.’

Keuzes onderbouwen met LCA tool

Veiligheid is één van de onderwerpen die duurzaamheid complex maken. Er kan niet zomaar in materiaal gereduceerd worden terwijl de producten bijvoorbeeld zwaarder van gewicht zijn. Daarnaast is duurzaamheid een heel ruim begrip. Wat is duurzaamheid? Dat kan voor veel retailers een verschillende betekenis hebben. Er is ook niet één goed antwoord op duurzaamheid.

‘Zo worden we regelmatig in de markt geconfronteerd met aannames. Wanneer is het ene materiaal duurzamer dan het andere materiaal? Zodra we een keuze maken voor papier in plaats van plastic moeten we dat ook onderbouwen en bewijzen. Hiervoor gebruiken wij bijvoorbeeld de LCA tool, waarbij we de milieu-impact van verschillende verpakkingsoplossingen gedurende de gehele levenscyclus met elkaar kunnen vergelijken. Ervan uitgaande dat het in de afvalbak terecht komt en niet in de natuur. Op deze manier sluiten we aannames uit. Het is een zeer interessante en dynamische wereld’, vertelt Clements.

Ons Food Online assortiment bevat alles wat onze (food)retailer nodig heeft om levensmiddelen veilig en beschermd bij de consument af te leveren via verzending of bezorging.”

Verzenden en bezorgen

Naast de adviesrol die Bunzl Retail & Industry heeft als het gaat om het bepalen van een verpakkingsstrategie en -beleid, biedt Bunzl Retail & Industry ook tal van verpakkingsoplossingen. Ook in de coronacrisis, waar de online bestedingen een vlucht neme, is men bij Bunzl Retail & Industry aan het juiste adres.

‘Ons Food Online assortiment bevat alles wat onze (food)retailer nodig heeft om levensmiddelen veilig en beschermd bij de consument af te leveren via verzending of bezorging. Denk hierbij aan (maaltijd)boxen, (koel)tassen en verzendverpakkingen, maar ook koelelementen, etiketten, et cetera. Soms worden supermarkten hiervoor door vier verschillende leveranciers beleverd. Wij bieden de totaaloplossing binnen het Food Online assortiment en fungeren als één aanspreekpunt en toeleverancier’, aldus Clements.

Bunzl Retail & Industry geeft de retailers de mogelijkheid om een assortiment met verpakkingsoplossingen voor verzenden en bezorgen helemaal naar wens in te vullen. Het desbetreffende assortiment kan compleet in het thema van de klant worden samengesteld, ofwel tailormade, en kan volledig aangepast worden op duurzame uitgangspunten van de klant.

EcoCoolBox

De producten binnen het Food Online assortiment kunnen bestaan uit verschillende (duurzame) materialen, variërend van EPP en EPS tot aluminium, papier en karton. Clements licht één van de concepten toe: ‘We hebben de EcoCoolbox op de markt gebracht als één van de duurzame verpakkingsoplossingen om temperatuurgevoelige producten mee te verzenden. De EcoCoolbox is namelijk een innovatieve isolatieverpakking die volledig uit karton bestaat.’

‘In tegenstellig tot EPS, dat apart ingezameld dient te worden, wordt de EcoCoolBox klein gemaakt en kan het bij het papier/karton gedoneerd worden voor recycling. Met de EcoCoolBox zijn we tevens winnaar van de NL Packaging Awards 2020 in de categorie Webretail. Een prestatie waar we trots op zijn!’

Bunzl Retail & Industry als partner

Bunzl Retail & Industry onderscheidt zich van andere leveranciers. Als onafhankelijke totaalleverancier kan Bunzl haar klanten een aanbod doen met hetgeen wat de klant echt nodig heeft. De expertise is in huis, maar men kan ook de juiste bronnen raadplegen waaronder andere Bunzl bedrijven, kennisinstituten, hogescholen, externe verpakkingsspecialisten, et cetera.

Op de vraag welke toekomstige ontwikkelingen er nog op de agenda staan voor het Food Online assortiment antwoord Clements als volgt: ‘We willen onze expertise laten samenvallen met nog vele andere categorieën die ook te maken hebben met thuisbezorging. We zien hier potentiële groei in. Het aanbieden van een compleet verpakkingsconcept krijgt hierin nog meer de focus. Dit vraagt om een procesmatige aanpak, waarbij we samen met onze (potentiële) klanten stappen in de gewenste richting zetten. Hierover gaan we graag in gesprek met klanten en potentiële klanten.’

Als we Clements om haar advies voor de foodretail markt vragen, is haar reactie: ‘Zorg dat je een bewuste en onderbouwde keuze maakt voor je verpakkingsoplossingen, gebaseerd op een duidelijke strategie. Is hetgeen wat je doet het juiste? Of zijn er ook andere mogelijkheden? Is het echt duurzaam? Ik ga graag de uitdaging samen met retailers aan om hier over na te denken. We kunnen alle opties samen onderzoeken en nieuwe innovatieve oplossingen ontwikkelen. Zo maken we samen het verschil en gaan we samen voor duurzaam!’

Dit artikel is gesponsord door Bunzl Retail & Industry