Distrifood
Distrifood
‘Wie hoemoes zegt, zegt Maza’

‘Wie hoemoes zegt, zegt Maza’

Nederland is gek op lekker eten. Zeker als er vele toepassingsmogelijkheden zijn en het op uiteenlopende momenten kan worden gegeten. Daarom ook is hoemoes ongekend populair. En wie hoemoes zegt, zegt Maza.

‘Wie hoemoes zegt, zegt Maza’
Felicia de la Houssaye en Jurjen van der Werf: ‘Hoemoes kent meerdere eetmomenten en toepassingen. We zullen er alles aan doen dit breed bekend te maken.’

Maza heeft een breed assortiment variërend van Hoemoes kerrie, hoemoes tomaat basilicum en nog dertig andere verrassende hoemoes specialiteiten. Maar ook falafel in meerdere varianten en heerlijke groentespreads zoals Muhammara en Baba Anoesch. Alles ambachtelijk gemaakt in eigen keuken in Zaandam. ‘Steeds meer consumenten ontdekken hoemoes’, zegt marketing manager Felicia de la Houssaye van Maza in Zaandam.
‘Hoemoes & groentespreads begint dan ook al een echte categorie te worden. Hij groeit jaar na jaar en als merk hebben we een aandeel van zo’n 35 procent.’

Groei-impulsen

De rol van marktleider en de groeiende vraag naar mediterrane lekkernijen, maakt dat Maza in het schap het belang van de categorie wil benadrukken en de markt van groei-impulsen wil voorzien. ‘We hebben een prachtig assortiment in retail, voor de horeca en catering, met mediterrane producten voor een breed publiek en meerdere momenten op de dag’, zegt sales manager Jurjen van der Werf.

‘We zijn innovatief en lanceren graag nieuwe producten, zoals onlangs in het retailkanaal Maza Hoemoes Gegrilde Paprika & Oregano. Voor horeca en catering hebben we een speciale borreldipper ontwikkeld: drie geweldige smaken (Hoemoes tuinkruiden, Muhammara en Aioli) voor bij de borrel en bij een broodmandje, in een handig en hygiënisch bakje. Dit product is speciaal ontwikkeld om de horeca te helpen, heeft weinig handling en kan makkelijk extra omzet genereren.’

Waardering

Maza krijgt de laatste jaren veel waardering voor haar producten. ‘In verschillende tv-programma’s en consumententests scoort Maza hoog op kwaliteit en smaak’, zegt De la Houssaye.

‘Dit komt door de manier waarop wij onze producten bereiden. Zo werken we met verse knoflook, de beste tahina voor een smeuïge touch en gebruiken we de allerlekkerste kikkererwten. Laatst ontstond er rumoer dat we een laag percentage kikkererwten zouden gebruiken. Onjuist, want het gaat erom op welk moment in het proces je dat percentage meet en de meetmethode die wordt gehanteerd. Een andere misvatting is dat men denkt dat hoe meer kikkererwten je in hoemoes stopt, hoe beter het is. Het gaat om de perfecte balans. Op smaak en kwaliteit doen we geen concessies en op deze punten scoort Maza dan ook het allerhoogst.’

Groeikansen

Zelfs in tijden van corona merkt Maza dat de vraag naar haar producten groeit. ‘Steeds meer mensen ontdekken hoemoes’, aldus Van der Werf. ‘Het product heeft de tijd mee. Zeg nou zelf: het is lekker op brood en toast, verrassend bij de borrel en ideaal om mee te koken. Maar het is ook vegetarisch, halal en meestal veganistisch. Perfect voor de groeiende groep consumenten die op dit moment minder of helemaal geen vlees eet.’ Een boodschap die als het aan Maza ligt iedereen zal horen.

‘Zo’n 58 procent kent hoemoes van het dippen bij de borrel. Maar hoemoes kent nog zoveel meer eetmomenten en toepassingen! We doen er alles aan om dit breder bekend te maken.’ Zo maakt Maza ieder jaar een receptenboekje met een bekende chef-kok en verschijnen er met regelmaat lekkere recepten op social media. De la Houssaye: ‘Ook houden we iedere week een live kookworkshop, verzorgen we demo’s op de winkelvloer en laten we ons op de grotere consumentenevents zien, zoals de Huishoudbeurs en Margriet Winterfair.’

Dit artikel is gesponsord door Maza.