'Supermarktondernemer speelt in crisistijd de rol van Mark Rutte'

'Onlangs had ik een supermarktondernemer aan de telefoon en die vergeleek zichzelf in crisistijd met Mark Rutte en het middenkader was het kabinet, dat klakkeloos zijn beleid uitvoerde. Zijn uitspraak zette me aan het denken. Inderdaad, in crisistijd heb je directief leiderschap nodig. Maar wat zijn de schaduwzijden van deze aanpak ná de crisis?' Aan het woord is Ewald van den Hout, eigenaar van Van den Hout Consultancy.
Delen:
Jos van den Berg in Uithoorn is AH Franchisenemer. Van den Hout: 'Vouchers ter waarde van 60 euro zijn voor 45 euro te koop bij de servicebalie. De lokale horeca is geholpen met zijn cashflow.'

Van den Hout geeft mastercourses voor supermarkten met als doel: meer structuur, een beter rendement, tevreden medewerkers zonder extra loonkosten en meer vrijheid voor de ondernemer. De mastercourse die nu loopt heeft een digitale transformatie ondergaan. De wekelijkse bijeenkomst met de ondernemers gaat via webinars. De coachingsgesprekken met het middenkader – het voortgangsoverleg –  via conference calls. Van den Hout luistert mee en geeft feedback. Hij verwacht dat na de crisis off- en online communicatie beide ingezet zullen worden.

Veilig winkelen

Hij vertelt: ‘Tijdens de gesprekken met de ondernemers delen ze ervaringen en tips. Hoe ga je als ondernemer om met het pakket aan regels dat snel ingevoerd moest worden: de schermen bij de kassa’s, de lijnen op de vloer, de 1,5 meter waarschuwingen, de handschoenen en gele hesjes en het schoonmaken van de winkelwagentjes bij de ingang. Dit alles om besmetting te voorkomen en de consument een veilig gevoel te geven bij het doen van de dagelijkse boodschappen, voor velen nog het enige uitje. Maar denk ook aan het inhuren van scholieren om de vakken te vullen, of om de broodjes per stuk te verpakken. Maatregelen die om een supersnelle schakeling vroegen.’

Wahle heeft bij de ingang van de supermarkt een groot beeldscherm geplaatst mét een teller, zodat de consument ziet hoeveel mensen er in de winkel rondlopen.

Dubbele kerstpiek en makke lammetjes

Van den Hout vergelijkt de crisisperiode met een dubbele kerstpiek. Hij legt uit: ‘Voor kerst liggen de draaiboeken klaar. Die konden nu ook weer uit de kast worden gehaald, ware het niet dat de omzet nog veel harder steeg, namelijk met zo’n 50 procent. Dat betekent dat ondernemers nu oeverloos uren of handjes inpompen, waar ze in normale tijden het liefst op bezuinigen.’

‘Zaak is om straks – als alles weer normaal is – weer snel de focus op rendement te leggen. En dat vraag weer om een sterk middenkader dat niet langer wacht op opdrachten van ‘Mark Rutte’. Ik adviseer dus om juist nu het middenkader te blijven betrekken bij het top-downbeleid. Laat de medewerkers meedenken, vraag of de crisismaatregelen goed bevallen en wat eventueel beter kan.’

Laat de medewerkers meedenken en wat eventueel beter kan

‘Organiseer dus tegenspraak. Het laatste wat we willen dat het middenkader straks is veranderd in een kudde makke lammetjes. Zorg ervoor dat je ‘kabinet’ straks klaar is om de leiding weer te pakken.’

Franchisenemers en hoofdkantoren

De franchisenemers in de mastercourse van Van den Hout hebben – toen de schappen leeg vielen – snel geschakeld met lokale ondernemers. Een slimme zet, meent Van den Hout. Hij noemt als voorbeeld de AH franchisenemers: ‘In Zaandam zit het hoofdkantoor, het ministerie, dat heeft vastgelegd hoeveel procent franchisenemers zelf mogen inkopen. Dat percentage ligt laag. Toen de distributie van Ahold stagneerde en veel vakken leeg waren namen franchisenemers zelf initiatieven, die normaal niet zijn toegestaan. Toch werkten franchisenemers met dit initiatief mee aan een sterk imago van AH.’

Lange logistieke ketens

Hier ligt volgens Van den Hout  een discussiepunt: ‘Ik snap de belangen van het hoofdkantoor, maar snap ook dat franchisenemers nu meer vrijheid nodig hebben. Lange logistieke ketens, zoals bijvoorbeeld met mondkapjes uit China, werken niet in crisistijd. En ik vraag me af of we het straks ook nog moeten willen. Wat mij betreft moeten er onderhandelingen komen tussen hoofdkantoren en vertegenwoordigers van franchisenemers. Het gaat daarbij om scherp kijken, begrijpen, wat ruimer begrenzen en tactvol begeleiden. Eigenlijk hetzelfde proces als wat wij nu met de mastercourses doen op de winkelvloer!’

Creatieve ondernemers

Van den Hout studeerde organisatiepsychologie en economie. Gedrag, mensen en getallen bij elkaar brengen is zijn grote passie. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Albert Heijn en werd teamleider van het distributiecentrum. “Daar leerde ik wat ik nu in praktijk breng. Drie jaar lang draaide ik ploegendiensten. Het was een sublieme leerschool. Daarna heb ik nog verschillende operationele, management- en staffuncties gehad bij Albert Heijn. Mijn laatste baan was op het hoofdkantoor. Inmiddels begeleid ik al weer 5 jaar franchisenemers, het midden/ en kleinbedrijf én familiebedrijven met als doel: meer structuur, een hoger rendement en meer vrijheid voor de ondernemer.”

Tot slot geeft Van den Hout nog twee voorbeelden van creatieve franchisenemers, die overigens ook op de foto’s staan.

Jos van den Berg in Uithoorn is AH Franchisenemer. Van den Hout: ‘Vouchers ter waarde van 60 euro zijn voor 45 euro te koop bij de servicebalie. De lokale horeca is geholpen met zijn cashflow.’

‘En dan William Wahle, Jumbo franchisenemer in Leusden, wiens vader al bekend stond als pionier op het gebied van technische innovatie in de supermarkt. Wahle heeft bij de ingang van de supermarkt een groot beeldscherm geplaatst mét een teller, zodat de consument ziet hoeveel mensen er in de winkel rondlopen.’

Dan nog een allerlaatste tip van Van den Hout: Zet in lege schappen de dividers recht. Een klein detail, maar het geeft voor de consument wel een rustig en georganiseerd plaatje.’

Van den Hout Consultancy start in mei met de tweede mastercourse van dit jaar. Aanmelden voor een vrijblijvend intakegesprek kan via de website.

Dit artikel is gesponsord door Van den Hout Consultancy.