Categorie-onderzoek Vleeswaren 2019: Plus opnieuw de beste

Categorie-onderzoek Vleeswaren 2019: Plus opnieuw de beste
Robert-Jan Salentijn (Stegeman), Elbert van der Noordaa en Denise Dijkhof (Plus).

WIJHE - De Nederlandse shopper is positiever gestemd over de vleeswarenafdeling van de supermarkt. Vernieuwing is nodig om onderscheidend te blijven en in te spelen op de veranderende wens van de consument.

De hedendaagse consument is meer en meer op zoek naar gemaksoplossingen die passen bij een verantwoord eetpatroon: het aantal flexitariërs en vegetariërs is de laatste jaren fors toegenomen. Meer dan 600.000 huishoudens hebben het afgelopen jaar vegetarische vleeswaren gekocht en vleesvervangers is daarmee een van de groeisegmenten binnen vleeswaren. Voor traditionele plakjes broodbeleg is de consument op zoek naar de lekkerste vleeswaren met minder zout, suiker of andere additieven.

Daarnaast zijn in steeds meer categorieën hybrideconcepten sterk in opkomst: bloemkoolrijst, pizza’s met bietenbodem en wraps en brood met wortel als ingrediënt.

Gemak en genieten

Aan de andere kant zien we de trend van ‘me-time’ en ‘convenience’. De consument vindt het belangrijk zichzelf af en toe iets speciaals te gunnen en is bereid hier meer voor te betalen. Hier liggen voor retail en leveranciers kansen voor toegevoegde waarde-concepten, lokaal assortiment en bijzondere smaken.

Verrassing, variatie en verantwoord maken het verschil in vleeswaren”

Rol van prijs en personeel

Uit shopperonderzoek blijkt dat de beide afdelingen voor vleeswaren in verschillende behoeftes voorzien: waar in zelfbediening het prijs-aspect bovengemiddeld belangrijk is voor de shopper, is de bedieningsafdeling meer bedoeld om te verwennen, te verrassen en te verleiden. Hier speelt ‘ruime keuze’ een belangrijkere rol en is prijs minder relevant. Personeel kan hierin van toegevoegde waarde zijn in het adviseren, verleiden en binden van consumenten.

Ondanks de verschillen, is kwaliteit van de producten op beide afdelingen het allerbelangrijkste aspect bij het kopen van vleeswaren en wel of niet voor een product of formule te kiezen.

0-50-100-ambitie

Jaarlijks kiezen ruim 1,7 miljoen huishoudens voor Stegeman op brood of bij de borrel en is daarmee een van de sterkste merken in vleeswaren en droge worst. Stegeman wil vanuit haar 0-50-100-ambitie (0% verspilling, 50% minder vlees en 100% transparantie) en de kracht van het merk Stegeman een voortrekkersrol pakken in de veranderende wereld van vlees en vleeswaren.

Verschuivingen in ranking

Al bijna 10 jaar voert GfK in opdracht van Stegeman het categorie-onderzoek Vleeswaren uit. Hierin wordt de shopper gevraagd de vleeswarenafdeling van zijn/haar supermarkt te beoordelen op punten als kwaliteit, prijsstelling, voorraad, personeel en schap.

Plus krijgt evenals vorig jaar overall de hoogste waardering.

Lidl zet dit jaar grote stappen in waardering voor ruime keuze, maar wordt lager gewaardeerd op prijs dan vorig jaar.

AH heeft in de ogen van de consument nog altijd de meest ruime keuze in vleeswaren.

De overname van Emté door Jumbo en Coop heeft ertoe geleidt dat Emté dit jaar niet meer is meegenomen in het onderzoek.

Ranking Categorie-onderzoek Vleeswaren

Overall
1. Plus
2. Lidl
3. Albert Heijn

Bediening
1. Plus
2. Jumbo
3. Albert Heijn

Zelfbediening
1. Lidl
2. Plus
3. Aldi

Dit artikel is gesponsord door Stegeman.