Een feel good moment in de supermarkt

Een feel good moment in de supermarkt

Dat feel good moment wanneer je de winkel verlaat met een heerlijk ijsje… Voor supermarktondernemer Jouke de Jong dé verklaring voor het succes van een ijs- en milkshakemachine van Dupon. 'Je verwacht het niet en toch is het er. Super leuk! Bijna niemand kan zo'n lekkere, koude versnapering dan ook weerstaan.'

Ooit spotte De Jong, mede-eigenaar van Jumbo Grou en Jumbo Burgum in Friesland, een ijs- en milkshakemachine van Dupon bij PLUS Benders in Venlo. ‘Geert, waar heb je dat ding gehaald?’, vroeg ik. ‘De volgende dag ben ik direct zelf met Dupon gaan bellen!’ Inmiddels staat er in beide winkels een machine en worden er op de locaties veelvuldig ijsjes en milkshakes getapt. Zo’n koude traktatie is super leuk, vindt de ondernemer.

‘Dat feel good moment, wanneer je de winkel verlaat, of binnenkomt. Ik heb dat zelf altijd bij Ikea. Hoe tof is het om dat ook in je eigen winkel te hebben?’

Duizend ijsjes per week

In Grou staat de machine er inmiddels zo’n vijfeneenhalf jaar, in Borgum ruim drie. ‘Uiteraard worden de ijsjes en milkshakes graag getapt door kinderen en tieners’, vertelt De Jong, ‘maar ook zeker door oudere mensen. In Grou hebben we voor de winkel een bankje staan, daar zitten regelmatig oudere mensen heerlijk te smikkelen van een ijsje.’ Mensen vinden het in zijn algemeenheid leuk, zo’n koude traktatie, merkt hij. ‘Je verwacht het niet in een supermarkt. Juist dat maakt het zo leuk.’

Je verwacht het niet in een supermarkt. Juist dat maakt het zo leuk.”

Gemiddeld worden er per week, per winkel, dan ook wel zo’n duizend ijsjes en milkshakes getapt. ‘Vooral in het weekend en wanneer het mooi weer is, moeten we regelmatig bijvullen’, lacht de ondernemer.

Ondanks de populariteit van de koude versnaperingen, heeft De Jong weinig omkijken naar de machine, vertelt hij. ‘De kleine onderdelen maken we zelf schoon, maar dat is zo gepiept. Het groot onderhoud regelt Dupon. Al jaren dezelfde man, dat werkt prima.’ Overigens hebben zowel de machine in Grou als in Borgum nog gooit storingen gehad, benadrukt hij. ‘Ik heb nog nooit klachten gehoord van mijn medewerkers.’

Verrassingseffect

Rijk word je er niet van, vertelt de ondernemer realistisch. ‘Daar moet je het dan ook niet voor doen. Waar het om gaat, is dat het vooral een heel leuk verrassingseffect creëert voor je klanten. Iets leuks, dat iedereen lekker vindt. Dát is de meerwaarde van zo’n ijs- en milkshakemachine.’

Ook enthousiast geworden over zelftapijs? Vraag hier geheel vrijblijvend om meer informatie… 

Dit artikel is gesponsord door Dupon.

Senior sales director Esther Tromp-Strijdveen met Caroline Bronkhorst, Head of customer development.

'Duurzaam groeien doe je samen'

Arla Foods is een door boeren gedragen coöperatie. Alles binnen het bedrijf ademt het streven naar duurzame groei door keteninnovatie. Van melkveehouder tot retailer en consument: Arla Foods betrekt ze allemaal in haar streven naar duurzamere producten tegen een eerlijke prijs. 'Zo verleggen we samen onze grenzen.'

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Ontdek het verhaal achter de Label Rouge boerenkip : een iconische kip in de Franse gastronomie, bekend om haar intense smaken. In de schappen herken je de Label rouge producten aan de rode kleur van het logo op de verpakking. Dit logo wordt al 60 jaar officieel erkend en wint ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer terrein. Maar wat maakt het nu zo een bijzonder product? We nemen je mee naar het verhaal achter de Label Rouge kip.

 Eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters: 'Momenteel zijn er in de retail ongeveer tien soepen, waarvan er enkele ook met de seizoenen wisselen.'

Oma's kan nog veel meer naast soep en maaltijden

Om ouderen en jongeren bij elkaar te brengen werd een soep-kook-dag georganiseerd. Uit het succes werd een merk opgezet waarmee de retail werd benaderd. Twee jaar later is het een van de succesvolste introducties uit 2022.

De plantaardige variant van Chocomel is gebaseerd op cashewnoot en erwt.

Chocomel Plant-Based: 'Smaak is het allerbelangrijkst'

Chocomel is de enige èchte. Een nieuwe plantaardige variant ligt dan ook direct onder een vergrootglas: lukt het de marktleider om met een topproduct te komen? Een goed product en een grootse activatie zorgden samen voor een blijvend succes. Een stayer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.