De totale omzet van het moederbedrijf van onder andere Albert Heijn en Delhaize steeg ten opzichte van een jaar eerder met 6,3 procent tot €15,9 miljard. Bij gelijke wisselkoersen was er sprake van 1,5 procent omzetgroei. Online stegen de opbrengsten bij gelijke wisselkoersen met een kwart. Onder de streep bleef €435 miljoen over, een stijging van 2,4 procent.
Online omzet NL groeide 30 procent
In Nederland dikten de opbrengsten met 3,5 procent aan tot ruim €3,5 miljard, waarbij webshops bol.com en ah.nl samen met bijna 30 procent groeiden. Albert Heijn heeft in dezelfde periode 26 winkels vernieuwd, waarbij meer ruimte voor versproducten klanten moet blijven lokken. De winstgevendheid liep daarbij iets terug door hogere kosten voor transport en logistiek. In België liepen de verkopen juist terug. Ondanks verbeteringen aan vestigingen van supermarktketen Delhaize die voor meer gemak moeten zorgen, slonk de omzet op vergelijkbare basis met 2,3 procent.
Stakingen leidde tot minder verkopen
In de Verenigde Staten, waar Ahold Delhaize het grootste deel van zijn omzet behaalt, stegen de vergelijkbare opbrengsten met 1,2 procent tot €9,7 miljard. Het concern had in april te maken met stakingen bij zijn keten Stop & Shop in de Verenigde Staten, maar die zijn nog niet meegerekend in de kwartaalcijfers. De acties leidden wel tot mindere verkopen, een groter verlies van bederfelijke waren en extra kosten. Ahold Delhaize houdt rekening met een hap van $90 miljoen tot 110 miljoen uit het onderliggende bedrijfsresultaat.