Nieuwe Alcoholwet: kortingsacties verboden

Nieuwe Alcoholwet: kortingsacties verboden

Het kabinet bereidt een wijziging voor van de Drank- en Horecawet, die daarna ook een andere naam krijgt, namelijk Alcoholwet. Eén van de nieuwe regels is ook voor supermarkten (en andere foodretailers) van belang: het verbod op kortingsacties bij de verkoop van alcoholhoudende dranken. Een blog van advocaat Jaco van den Brink.

Een verbod op kortingsacties. Om precies te zijn: de bedoeling is dat prijsacties met een korting van meer dan 25% verboden zijn bij de verkoop van alcoholhoudende dranken 'voor gebruik elders dan ter plaatse'. Het gaat dus niet om horeca-gelegenheden, maar om supermarkten, slijters, webshops en dergelijke.

Toelichting Alcoholwet

De uitleg bij dit wetsvoorstel van de Memorie van Toelichting:

Het wetsvoorstel verbiedt prijsacties met alcoholhoudende drank die een voordeel opleveren dan wel een voordeel suggereren van meer dan 25%. Het gaat om de volgende situaties:

  • prijsacties met een duidelijk prijsvoordeel van meer dan 25% ongeacht of de actie tijdgebonden is, zoals “twee voor de prijs van één”, “drie voor de prijs van twee” of “tweede product gratis”;
  • prijsacties die de suggestie wekken van een prijsvoordeel van meer dan 25% ongeacht of de actie tijdgebonden is, zoals de situatie dat er een adviesprijs en verkoopprijs wordt gehanteerd of een “van/voor” prijs terwijl de verkoopprijs structureel van aard is;
  • overige prijsacties van meer dan 25% die verbonden zijn aan een periode van maximaal een maand ongeacht of de korting staat aangegeven, zoals acties die worden aangeduid met “nu” en “laatste kans”.

Suggestie van prijsvoordeel

Belangrijk is dus dat het niet alleen gaat om tijdelijke acties, maar ook om ‘acties die de suggestie wekken van een prijsvoordeel van meer dan 25%’.

Ik denk dan ook aan een prijsvergelijkende campagne, waarin Jumbo bijvoorbeeld haar Radler zou aanprijzen met de mededeling dat deze 30% goedkoper is dan bij Albert Heijn. Ook een dergelijke ‘prijsactie’ zou straks met dit wetsvoorstel verboden zijn, omdat het niet van belang is of de ‘actie’ tijdgebonden is.

Op dit moment loopt nog de internetconsultatie: tot 8 mei kan iedereen zijn visie over het concept-wetsvoorstel geven via www.internetconsultatie.nl/drankenhorecawet.

Geschreven door Jaco van den Brink (BVD Advocaten).

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.