Het 'wegwerpzakjesverbod' zal worden doorgevoerd in alle formules van het bedrijf. Colruyt Group wil hiermee, naar eigen zeggen, zijn verantwoordelijkheid nemen om het gebruik van plastic in zijn winkels nog verder te reduceren en zo proactief meewerken aan een oplossing om plastic in België te verminderen. De ban op wegwerpzakjes voor eenmalig gebruik moet 150 miljoen zakjes besparen, zo stelt het Belgische foodblad Gondola.
Colruyt Group ontwikkelt een herbruikbaar zakje
Colruyt Group liet een zakje ontwikkelen dat 100 keer herbruikt kan worden. Het doorzichtige zakje kan in de wasmachine en kan maximaal 4 kilo product aan. Het gewicht van het herbruikbare zakje (37 gram) wordt bij de kassa automatisch verrekend, zodat de klant alleen betaalt voor groente en/of fruit. Door één uniforme oplossing te bieden die in al zijn formules gebruikt kan worden, wil de groep het makkelijker maken voor klanten om over te stappen op het nieuwe zakje.
Pilot bij 50 winkels
Op 19 juni gaat het 'wegwerpzakjesverbod' al in bij alle 29 winkels van Bio-Planet en bij 21 supermarkten als pilot. Tijdens de pilot wordt feedback van klanten en medewerkers verzameld. Deze feedback helpt de manier te bepalen waarop de zakjes verder worden uitgerold en de communicatiestrategie waarmee de verandering wordt geïntroduceerd.
Eerste zakjes gratis voor Xtra-klanten
Om klanten warm te maken voor de verandering, ontvangen Xtra-klanten bij hun eerste groente- en/of fruitaankoop in een van de 50 pilotwinkels gratis 5 herbruikbare zakjes. Hetzelfde zal eind oktober 2019 plaatsvinden in alle andere supermarkten van de groep. Marc Hofman, coo Retail van Colruyt Group, stelt: 'Vandaag zijn er ongeveer 4,5 miljoen Xtra-klanten en hebben we in totaal meer dan 600 voedingswinkels in onze groep. Dit gaat dus over een zeer belangrijke gemeenschappelijke aanpak, met een grote positieve impact op het milieu.'