Nederlandse Loterij nestelt zich tussen de grote merken in de supermarkt

Nederlandse Loterij nestelt zich tussen de grote merken in de supermarkt
Niels Onkenhout: ‘Een goede zichtbaarheid van de verkoop van loten verleidt shoppers dikwijls om een lot te kopen’.

Loten zijn een interessant, waardetoevoegend serviceproduct voor supermarkten. Met het teruglopen van het aantal tabakszaken neemt het belang van het foodkanaal voor Nederlandse Loterij alleen maar toe.

Miljoenen Nederlanders kopen met regelmaat loten en spelen mee in de verschillende prijsloterijen die ons land kent. Van oudsher werden deze loten veelal gekocht bij de tabakszaak op de hoek, maar de wereld verandert en de ‘sigarenboer’ verdwijnt in rap tempo. Daarmee is food langzaam maar zeker meer in beeld gekomen. Als serviceproduct bij de servicebalie hebben met name AH en Jumbo de rol van de tabakszaak overgenomen.

Nederlandse Loterij is marktleider

De belangrijkste prijsloterij en marktleider is Nederlandse Loterij, ontstaan in 2016 uit een fusie van de Nederlandse Staatsloterij en de Lotto. ’Met de Staatsloterij als de oudste loterij van Nederland en opgericht in 1726 liggen onze wortels in een ver verleden’, vertelt CEO Niels Onkenhout. ‘Samen met Lotto, TOTO, Krasloten, Eurojackpot, Miljoenenspel en Lucky Day zijn deze 7 kansspelen verenigd in Nederlandse Loterij. De fusie maakte het mogelijk om een kostenefficiënte organisatie in te richten, die slagvaardig en krachtig op nieuwe ontwikkelingen in de markt kan reageren.’

Gokje wagen

Dat we houden van een gokje wagen, blijkt wel uit de cijfers. Dit jaar tikt Nederlandse Loterij naar verwachting een omzet van 1,2 miljard euro aan en is er ruim 750 miljoen euro aan prijzen uitbetaald. ‘De detailhandel is en blijft een belangrijk afzetkanaal voor ons, met een onderverdeling in branches tabak & gemak, food, book, petrol en drogisterijen’, aldus Onkenhout. Hij geeft aan dat food ongeveer 30 procent voor haar rekening neemt en elk jaar met zo’n 5 procent verder doorgroeit.

‘Food neemt rol tabakszaak over en groeit ieder jaar met 5 procent in aandeel door’”

‘Natuurlijk hebben we ook te maken met een groeiend aandeel online spelers. Op dit moment spelen circa 1,8 miljoen mensen met een online account met één of meer van onze spellen mee. In 2019 krijgt het nieuwe online kansspelbeleid zijn beslag en dat zal de groei van dit kanaal zeker verder stimuleren. Maar we geloven er absoluut in dat de detailhandel als geheel zijn rol zal blijven vervullen. We zullen altijd daar zijn waar de consument ons zoekt en verwacht.’

Groot merk in supermarkt

Het merk Nederlandse Loterij behoort inmiddels tot één van de grotere merken in de supermarkt als het gaat om omzet. Een besef dat nog weleens ontbreekt, zo merkt Onkenhout. ‘We staan stevig in de top 15 van de belangrijkste merken in de supermarkt en zijn in omzet groter dan bijvoorbeeld een product als Fanta. Bij franchisenemers merken we dat er soms een bepaalde terughoudendheid is om loten te verkopen. Om diverse redenen, waarbij het in de hand werken van een gokverslaving of het witwassen van geld vaak wordt genoemd. Ons land kent echter een sterk gereguleerd kansspelenbeleid met een vergunningenstelsel dat bewaakt wordt door de Kansspelautoriteit. Aanbieders zoals Nederlandse Loterij zijn verplicht bij te dragen aan verslavingspreventie, consumentenbescherming en het tegengaan van illegaliteit en criminaliteit. Dat nemen we hoogst serieus.’

Bedrijfsresultaat vloeit terug naar samenleving

Onkenhout hecht er aan om ook de maatschappelijke relevantie van de prijsloterijen te benadrukken. ‘Het bedrijfsresultaat van Nederlandse Loterij vloeit terug naar de samenleving middels de afdrachten aan het ministerie van Financiën, NOC*NSF en Goede Doelen. Met onze steun kunnen heel veel (sport)activiteiten mede gerealiseerd worden en dragen we bij aan een gezond Nederland.’

Geen derving, hoge kassa-aanslag

De voordelen van lotenverkoop via de servicebalie zijn volgens Onkenhout navenant en het biedt de retailer een manier om zijn omzet te verhogen en meer traffic naar zijn winkel te generen. ‘De verkoop van loten vraagt weinig maar levert veel op. We maken het de retailer ook zo gemakkelijk mogelijk. Investeringen zijn er nauwelijks of niet. Nederlandse Loterij verzorgt de plaatsing van de terminals en printers bij de servicebalie en geeft trainingen aan de medewerkers. Op de werkplek maar ook via een speciaal door ons ontwikkeld e-learningmodule voor medewerkers, toegankelijk en toegespitst op de servicemedewerkers.’

‘Nederlandse Loterij is qua omzet groter dan Fanta en vraagt weinig handling’”

Wat het ook interessant maakt, is dat het fysieke product gemakkelijk te handelen is op de winkelvloer. ‘Loten kennen geen derving, voorraad is niet nodig en de loten zorgen voor een relatief hoge kassa-aanslag. Ook het impulsgehalte is hoog, een goede zichtbaarheid van de verkoop van loten verleidt shoppers dikwijls om een lot te kopen.’

Gemiste kans

Ondernemers liften bovendien mee op de grote bekendheid van de kansspelen en de brede multimediale ondersteuning die Nederlandse Loterij aan haar merken geeft. Nog een argument is de extra traffic die lotenverkoop naar de winkel brengt. ‘Neem als voorbeeld de Oudejaarstrekking, die ieder jaar vanaf 11 december loopt. De populariteit daarvan is met gemiddeld 4,5 miljoen deelnemers ongekend. Het is een klant die extra omzet brengt en die je mist als je je daar als ondernemer afzijdig van houdt. Absoluut een gemiste kans.’

Verkoop via de kassa

Naast de verkoop via de servicebalie, is Nederlandse Loterij ook begonnen met de verkoop via de kassa. Drempelverlagend en impulsverhogend. Een traject echter dat nog wel om verbetering vraagt, aldus Onkenhout, en daarom meer aandacht krijgt. Net zoals het nieuw ontwikkelde hardwaresysteem. ‘Dan heb je het over een investering in het hart van ons loterijsysteem. Fysiek gaan winkels daar onder meer van merken dat ons systeem nog gebruiksvriendelijker wordt. Ook zal er nog maar één printer nodig zijn in plaats van de huidige drie. De diverse loten komen er visueel aantrekkelijker uit te zien.’

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met de Nederlandse Loterij.