AH Zweepe laat het Bokkenguldens regenen

AH Zweepe laat het Bokkenguldens regenen
Foto: Jan-Willem van Vliet

SIDDEBUREN - Albert Heijn-ondernemers Harry en Bianca Zweepe hebben de Bokkengulden geïntroduceerd. Met de munt kan worden betaald bij lokale winkeliers in Siddeburen.

De Bokkenguldens verwijzen naar de lokaal beroemde Bok van Siddeburen, en ook de benaming gulden moet een nostalgisch gevoel oproepen bij de inwoners van het Groningse dorp. Klanten van de Albert Heijn van ondernemerspaar Harry en Bianca Zweepe krijgen sinds kort bij besteding van elke €20 een Bokkengulden. Deze vertegenwoordigt een waarde van een euro en is in te wisselen bij 17 deelnemende ondernemingen in Siddeburen.

Mooie munten van aluminium

Harry Zweepe: ‘Het is een door ons zelf bedachte actie. We hebben 10.000 munten laten maken. Ik wilde dat het op echt geld zou lijken, maar wel heel eigen. Daarom hebben we voor aluminium gekozen. Het is echt een mooie munt geworden, al zeg ik het zelf.’ Het initiatief van Zweepe moet ertoe leiden dat Siddeburen weer een beetje een hechtere gemeenschap wordt. ‘Dit was altijd een heel trots dorp, heel hecht’, weet Zweepe. ‘Maar de laatste 10 jaar is dat wat afgenomen. Mensen zijn minder loyaal geworden aan lokale ondernemers. En je ziet bijvoorbeeld ook dat er steeds minder buurtverenigingen zijn, terwijl voorheen haast elke straat er een had. Langzaamaan zie je bij de jongere generaties echter weer een beweging waarin de trots terugkomt.’

Siddeburen heeft nog veel winkels

Volgens de ondernemer mogen de inwoners van het dorp blij zijn met wat ze hebben. Op een dikke 3000 inwoners zijn er behalve de Albert Heijn onder meer nog een slager, een bakker, drie bloemisten, een damesmodezaak, een lingeriewinkel en een bouwmarkt. Bovendien zijn er een basisschool en een middelbare school. ‘Dat is meer dan veel andere plaatsen met zoveel inwoners. Helemaal in een krimpgebied als dit. Maar dat besef heeft niet iedereen.’

Zweepe wil iets terugdoen voor de andere winkeliers

Zweepe vond het ook een goed moment om iets terug te doen voor zijn collega-winkeliers in het dorp. ‘Toen we 5 jaar geleden van C1000 naar AH gingen, zijn we aanvankelijk veel omzet en traffic kwijtgeraakt. Dat had ook z’n weerslag op andere winkeliers en dat is ons wel kwalijk genomen. Nu gaat het goed, en ik denk dat de kracht hier is dat we elkaar aanvullen. De Bokkenmunt is daar een mooi marketinginstrument voor.’

Sommige mensen gaan bokkenguldens niet uitgeven

Zweepe polste via de ondernemersvereniging de interesse voor de Bokkengulden en kreeg eigenlijk louter enthousiaste reacties. Toen de actie ruim een week bezig is, merkte de AH’er dat ook klanten de actie waarderen. ‘Je hoort op het schoolplein de mensen er over praten. En de lokale apotheek had al iemand die met 16 Bokkenguldens afrekende. Ook vraag ik me af of alle munten uiteindelijk (de actie loopt tot 4 november, red.) worden ingewisseld. Ik heb begrepen dat diverse mensen ze liever willen houden om te sparen.’