Onrechtmatige concurrentie na einde franchise

Onrechtmatige concurrentie na einde franchise

In de praktijk zien we vaak dat franchisenemers bij beëindiging van de franchiserelatie tegen het (non)-concurrentiebeding aanlopen.

Zaak tussen Bruna en ex-franchisenemer

Recent heeft het gerechtshof in Arnhem zich over zo’n zaak gebogen. Het was een kort geding, aangespannen door Bruna. Een ex-franchisenemer van Bruna, die voorheen zelf een pand huurde, ging een deel van de winkelruimte huren van The Read Shop. Tegelijk ging de ondernemer zijn personeel uitlenen aan The Read Shop. Bruna was daar niet zo blij mee en stapte naar de rechter. Volgens Bruna handelde de ex-franchisenemer in strijd met de overeenkomst, waarin stond dat hij tot één jaar na het einde van de franchise niet betrokken mocht zijn bij een concurrerende organisatie. De ondernemer stelde dat hij niet betrokken was bij The Read Shop. De rechter moest toen bepalen hoe het woord betrokken moet worden uitgelegd in een franchiserelatie.

De voorzieningenrechter geeft de ondernemer gelijk

De voorzieningenrechter in eerste aanleg stelde de ondernemer in het gelijk: volgens hem was geen sprake van betrokkenheid bij The Read Shop door de ex-franchisenemer. Volgens de voorzieningenrechter ziet die betrokkenheid alleen op de exploitatie van een concurrent, en daarvan was geen sprake.

Het gerechtshof geeft Bruna gelijk

Bruna liet het er niet bij zitten, en stelde hoger beroep in kort geding in. Volgens Bruna moest het begrip betrokkenheid veel breder worden uitgelegd. Volgens Bruna mocht de ondernemer geen enkele band met The Read Shop hebben. Dat de ex-franchisenemer zijn personeel gedurende een jaar aan The Read Shop uitleende en de huurrechten afstond aan The Read Shop, kon dus volgens Bruna niet. Het gerechtshof gaat mee in de redenering van Bruna, en verbiedt de ondernemer nog langer de franchiseovereenkomst te overtreden.

Wat leren we hiervan?

Cornelis Klepper (BVD Advocaten)

Bij het aangaan van een overeenkomst wordt vaak gedacht dat men het eens is over de inhoud daarvan. Toch blijkt achteraf vaak dat sommige bepalingen voor discussie kunnen zorgen. In dat geval komt het er vaak op neer dat de rechter de overeenkomst moet uitleggen. In de rechtspraak komt daarbij telkens naar voren, ook in deze zaak, dat de tekst van de overeenkomst niet per se doorslaggevend is. Zeker zo belangrijk is de vraag wat partijen over en weer mochten verwachten bij het sluiten van de overeenkomst. In deze zaak overwoog het gerechtshof dat de franchisenemer, die een commerciële relatie aanging met Bruna, had moeten beseffen dat een franchiseformule alleen kan worden geëxploiteerd als de know how, identiteit en reputatie van de formule kunnen worden beschermd. Het hof neemt aan dat het concurrentiebeding daarom is opgenomen, en concludeert dat het daarom ruim moet worden uitgelegd. Daarom was bijvoorbeeld ook het uitlenen van personeel onrechtmatig, ook al stond dat niet letterlijk in het contract.

Kortom: houd er rekening mee dat de letterlijke tekst van uw (franchise)contract niet altijd bepalend is voor de uitleg daarvan. De redelijke verwachtingen en bedoelingen van partijen bij die tekst tellen ook zeker mee.

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.