- Tekst aangeleverd door Sweetpoint -
Voor groenten staan alle seinen momenteel op groen. Ook vanuit overheid, verzekeraars en artsen is er veel aandacht voor gezond eten. De bewustwording is sterk aanwezig en sijpelt in alle rangen, standen en leeftijdsgroepen van de bevolking door. In het verlengde hiervan zien we rondom het afnemerskanaal ‘retail’ een nóg sterkere opkomst van verse maaltijdpakketten dan voorheen. Bovendien wordt de inhoud spannender, met out-of-the-box recepten en onbekende ingrediënten. En omdat alles goed op elkaar is afgestemd en afgepast, vormen de maaltijdboxen een prettige tussenstap voor consumenten naar nieuwe smaken en ingrediënten. De durf om met spannende producten te experimenteren zien we ook op andere plaatsen in het schap terugkomen. Retailers bieden bijvoorbeeld vaker bijzondere producten aan, zoals verrassende witte puntpaprika’s.
Nóg sterkere focus op duurzaamheid
Ook vanuit overheden en gemeentes worden consumenten geïnspireerd en gestimuleerd om meer groenten te eten en duurzamer te leven. SweetPoint en PapriCo sluiten daar op aan door consumenten te laten zien hóe ze gemakkelijk gezond kunnen eten, en retailers inzicht te geven in het duurzame teelt- en productieproces. De Nederlandse tuinbouw heeft het proces van duurzaamheid goed onder controle en loopt voorop ten opzichte van andere landen. Ook de andere telers van coöperatie DOOR zetten zich in op het gebied van duurzaamheid door bijvoorbeeld te werken met circulaire watersystemen, alternatieve energiebronnen en biologische bestrijding. Bij een circulair watersysteem wordt het water dat ze voor planten gebruiken, gereinigd en hergebruikt voor andere doeleinden. Het uiteindelijke streven is om alles in het productieproces volledig te hergebruiken.
Terugblik VEG: innovatief en creatief met vers
Op 20 en 21 juni organiseerden SweetPoint, PapriCo en Purple Pride namens DOOR samen met andere vers-partners de VEG: een inspirerend evenement waarbij groenten en fruit op de voorgrond stond. Dat er veel aandacht voor gezond eten is, kwam duidelijk naar voren. Vegetarisch is niet langer stoffig maar juist breed geaccepteerd en hip. Op de beurs werden interessante innovaties gepresenteerd zoals sulfietvrije abrikozen en sorbetijs van puntpaprika’s. Ook vertoonden bekende chef-koks zoals Mari Maris van het boek ‘De Groentebijbel’ en ‘vegan chef’ Friedjof Kempenaar live hun kookkunsten. Zo maakte Kempenaar onder andere een heerlijke merengue van kikkererwten.
Niet alleen organisaties en geïnteresseerden vanuit de foodservice, maar ook grote cateraars en overheden waren op de VEG aanwezig. Uit interesse, maar ook vanwege de vraag vanuit eindklanten om meer gevarieerde vegetarische gerechten aan te bieden.
Een oplossing die op de VEG getoond werd en daar goed op aansluit, is het sous-vide bereiden van groenten waarbij smaak en kleur bewaard blijven. Geheel voorbereid en voorverpakt, zodat cateraars het niet zelf volledig hoeven te bereiden, maar het wel vers en smaakvol kunnen presenteren.
Gevolgen retailkanaal
Wat betekenen deze ontwikkelingen voor category managers in het retailkanaal?
De rode draad in zowel de actuele ontwikkelingen als op de VEG, is dat groenten en fruit binnen de categorie ‘vers’ voorop lopen en dat consumenten er klaar voor zijn om daarin mee te gaan. Ze willen niet meer alleen het allergoedkoopste product en zijn bereid iets meer te betalen voor gezonde, gevarieerde voeding. Category managers kunnen daar een rol in spelen door ze te inspireren en innovaties binnen het schap de ruimte te bieden.
Daarnaast willen consumenten geen producten meer die bespoten of onveilig zijn. De voedselschandalen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden rondom paardenvlees en de stof Fipronil, hebben consumenten onzeker gemaakt over voedselveiligheid. Het is goed om hier als category manager rekening mee te houden en consumenten gerust te kunnen stellen. De merken van DOOR helpen daarbij door duidelijk en transparant te communiceren dat hun producten gecertificeerd, schoon en duurzaam zijn.
Tenslotte heeft men sterker dan voorheen de wil om de eigen footprint te verkleinen. Als consumenten weten welke positieve impact iets op de wereld heeft, zijn ze vaker bereid om meer te betalen. Bijvoorbeeld voor plastic verpakkingen die op een slimme manier gerecycled worden. Als we daar allemaal in meedenken en -doen en helder over communiceren kunnen daar grote stappen in gemaakt worden.
Wil je meer inspiratie of slimme tips om het AGF-schap een boost te geven? Download dan hier het e-book ‘Vier tips voor een succesvoller AGF-schap’.