Alles over Wheel of Retail

A-merken zijn van oudsher de grote aanjagers van innovatie. Foto: Archief Distrifood

Zelfs prijswinnende introducties vaak snel weer uit het schap

Het aantal vernieuwende producten dat instroomt valt steeds verder stil. En van de nieuwe introducties is een groot deel binnen enkele jaren alweer verdwenen, blijkt uit onderzoek van Distrifood. Zelfs het winnen van een Wheel of Retail is geen garantie voor langdurig succes.

Het team van Heineken tijdens de uitreiking van de Wheel of Retail.

Nieuw succes van Texels bezorgt Heineken een Wheel

Texels Skuumkoppe 0.0 wint de Wheel of Retail in de categorie Bier. De alcoholvrije variant van het donkere tarwebier, in februari 2023 geïntroduceerd, slaat enorm aan bij de liefhebbers van speciaalbieren.

Het team achter de Grenade Oreo Protein Bar tijdens de uitreiking van de Wheel of Retail.

Grenade en Oreo geven impuls aan segment proteïnerepen

Grenade Oreo Protein Bar is een eiwitreep van tenminste 20 gram eiwitten en laag in suiker, met de authentieke Oreo-smaak. De combinatie van het populaire Oroe-koekje in functionele voeding opent nieuwe deuren in een jong en snelgroeiend segment. De retail is lovend en kent de categorieprijs én de Young Wheel toe.

In februari 2023 kwamen de TUC Bake Rolls direct met vier varianten op het schap: Sea Salt, Bacon, Tomato & Olive en Garlic & Formaggio.

TUC Bake Rolls: innovatie tussen chips en toast

TUC Bake Rolls zijn flinterdunne, knapperige broodchips, dubbel gebakken in de oven en royaal bestrooid met heerlijke kruiden. Een groot succes in de markt: retail en consument belonen Mondelēz allebei met een Wheel of Retail.

Het team van Unilever tijdens de uitreiking van de Wheel of Retail.

Drie Wheels voor Unilever met Magnum en Robijn

Magnum Double Sunlover ontvangt de Wheel of Retail in IJs, terwijl aan Robijn Wasmiddeldoekjes de Wheel voor Homecare en de Special Wheel Duurzaamheid is toegekend. Een mooie score voor Unilever dit seizoen.

Het team van Bolletje tijdens de uitreiking van de Wheel of Retail.

Bolletje trekt nieuwe kopers naar het ontbijtschap

Een terechte Wheel of Retail in de categorie Ontbijtproducten gaat naar Bolletje Protein & Low Carb Crackers. Bolletje richt zich hiermee met succes op een nieuwe, jongere doelgroep. Goed voor Bolletje én voor de retail.

De winnaars van Van Geloven tijdens de prijsuitreiking van de Wheel of Retail.

Mora Empanada brengt een nieuw segment in diepvries

Mora Oven & Airfryer Empanada Pulled Chicken is door de jury van de Wheel of Retail tot Winnaar gekroond in de categorie Diepvries. Een terechte beloning, want Van Geloven voegt met succes een nieuw segment en een nieuw gebruiksmoment toe aan het schap.

Distrifood-hoofdredacteur Daan Heijink

Fabrikanten, spreek je vaker uit

Distrifood-hoofdredacteur Daan Heijink sprak afgelopen week veel fabrikanten tijdens het uitreiken van de Wheel of Retail-prijzen. Hij trof gelukkige winnaars, maar hoorde ook regelmatig kritiek op retailers.

Said Belhassan, cpo Superunie. Foto: Superunie

Superunie-cpo Belhassan: 'A-merken, krab jezelf achter de oren'

Distrifood reikte afgelopen week voor het eerst in de 48-jarige Wheel of Retail-historie geen Gouden Wheel uit, de hoofdprijs voor de beste introductie van 2023. Te weinig échte innovatie, oordeelde de jury. Ook Superunie-cpo Said Belhassan is kritisch: A-merken moeten zich achter de oren krabben, meent hij.

Foto's: Distrifood

Wheel: Müller, Bolletje en Zwanenberg vallen in de prijzen

Wheel of Retail is dé verkiezing voor het beste nieuwe product in de Nederlandse supermarktwereld. Ook dit jaar reikt Distrifood van 15 tot en met 17 april de onderscheidingen uit voor de beste productintroducties. Met een Wheel on Wheels pop-upfeestje bezoeken we de winnaars onaangekondigd op locatie aan het hoofdkantoor. Ontdek in dit liveblog de winnaars van de derde en laatste dag.