blog

A bad time to be boring!

Vers 1811

Het gedrag van consumenten verandert enorm. Ze shoppen steeds vaker online, zijn minder aan specifieke winkels gebonden en maken actief gebruik van diverse kanalen. Bovendien hechten ze meer waarde aan gemakkelijke, gezonde en bijzondere producten dan voorheen.

A bad time to be boring!

SweetPoint en PapriCo, de paprikaspecialisten, kijken naar de ontwikkelingen binnen het totale AGF-segment om klanten te inspireren en informeren over de kansen en mogelijkheden binnen deze categorie.

Er was een tijd dat retailers en de merken die ze verkochten de kaarten in handen hadden. Die tijd is voorbij. Vandaag de dag is de consument aan zet en wordt de strijd om aandacht gewonnen door onderscheidende en relevante producten, ook in vers.

Innovatie

Transparantie en het gemak van altijd en overal winkelen zijn een grote uitdaging voor retailers. Zeker omdat ze tot voor kort nog weg konden komen met ‘standaardproducten’ voor de ‘gemiddelde’ consument. Nu hebben retailers dringend behoefte aan innovatie, zijn de schappen saai en staan ze vol met me-too-marketing en identieke producten. Er is echter geen tekort aan unieke, impactvolle en nuttige producten en innovaties.

Keuzegedrag in food

Door de stijgende welvaart en de 24 uurseconomie is een nieuwe vorm van armoede ontstaan: tijdarmoede. Consumenten willen steeds minder tijd besteden aan het bereiden van eten om zo meer tijd over te hebben voor in hun ogen belangrijkere zaken. Het is een uitdaging om de consument producten aan te bieden die bijdragen aan een gezond voedingspatroon, maar wél snel en eenvoudig te bereiden zijn.

Alibaba

Retailers spelen in op de behoefte aan tijd. Zo heeft Alibaba in China supermarkten geopend met als doel een klantenbestand binnen een straal van drie kilometer te voorzien van snelle, hoogwaardige service. Het hyper lokale bedrijf stelt klanten in staat om, met behulp van een mobiele app, vanuit huis te winkelen. Ze kunnen verse maaltijden bestellen om deze zelf thuis te koken of het is mogelijk de maaltijd te laten bereiden door de supermarktkok. De maaltijden worden vervolgens binnen dertig minuten bezorgd. De winkels lijken op de traditionele supermarkten met een selectie verpakte levensmiddelen, producten, dranken en andere goederen.

Bricks en mortar

In Nederland staat deze service vanuit zogeheten bricks-en-mortarwinkels in de kinderschoenen. Het online boodschappen doen is de afgelopen jaren sterk ontwikkeld en de onlinemarkt groeit door. AGF is een sterke stijger binnen de online aankopen: 3,5 procent van de AGF-aankopen wordt inmiddels online gedaan.

Gezonde voeding

Wanneer we een goed beeld van de toekomstige consument hebben, kunnen we concreter maken hoe we hem of haar kunnen bereiken. In Nederland is Coop hier al slim mee bezig en richt zich, net als Alibaba, op het bieden van kookgemak: ‘Kook jij of koken wij?’. In het AGF-schap zou dit toegepast kunnen worden door meer focus te leggen op groenten die al bereid zijn of eenvoudig te bereiden zijn. Zo kunnen retailers ervoor zorgen dat de consument waardevolle tijd bespaart en dat tegelijkertijd een bijdrage wordt geleverd aan een gezonde levensstijl.

Ontmoetingsplaats

Naast het bieden van gemak, moet de shopper-experience naar een hoger niveau getild worden. Met dit in het achterhoofd legde de Van Maanen Food Groep in Nederland onlangs de focus op de totaalervaring. De primaire doelstelling van zijn nieuwe Bakery Café is mensen in de buurt gelukkiger maken. Een ontmoetingsplaats creëren, waar consumenten kunnen lunchen, maar die ook over een dinerkaart en een chocolaterie beschikt. Bij het vergroten van de beleving van de shopper in de supermarkt dient wel op de locatie gelet te worden. Bevindt de supermarkt zich bijvoorbeeld in de stad? Dan moet het zich op het stedelijke karakter van de consument te richten.

Buitenhuisconsumptie

Volgens GfK liggen er in de toekomst op het gebied van buitenhuisconsumptie van groenten mooie mogelijkheden. Bijna 85 procent van de geconsumeerde groenten wordt nu nog thuis genuttigd. Dit zal de komende jaren veranderen. Door in het AGF-schap meer eenvoudige to-go-concepten aan te bieden, wordt de consument gestimuleerd om op een eenvoudige manier onderweg meer groenten te eten.

Kansen genoeg om de consument van nu en van toekomst te helpen bij het maken van gezonde keuzes en groenten nog hoger op het prioriteiten- en boodschappenlijstje te zetten!

Meer tips voor een succesvoller AGF-schap? Download dan het e-book. Of ga naar www.sweetpoint.nl voor meer inspiratie.

Tekst afkomstig van Sweetpoint

Reageer op dit artikel