artikel

Surprises in Store: ontwikkelingen in groente en fruit

Vers 1667

De vakbeurs Fruit Logistica publiceert jaarlijks een trendrapport, dat een gedetailleerd beeld van de internationale markt van groenten en fruit biedt. Wat maakt de shopper van verse groente echt gelukkig?

Surprises in Store: ontwikkelingen in groente en fruit

De ‘Fruit Logistica’ in Berlijn is wereldwijd de grootste vakbeurs in groenten en fruit. Met in totaal 78.000 bezoekers uit 130 landen en 3.200 exposanten afkomstig uit 90 landen. Gedurende drie beursdagen komen de huidige en toekomstige uitdagingen van de internationale handel in groente en fruit aan de orde.

De digitalisering, klimaatveranderingen en de Brexit hebben per slot van rekening gevolgen voor alle onderdelen in de waardeketen. Blockchain en intelligente robotsystemen zijn slechts twee innovaties die de groente- en fruithandel ingrijpend veranderen en verrijken. Wat zien we nog meer in 2019?

Coöperatie DOOR was met de merken Prominent, PapriCo, Green Diamonds, Purple Pride en SweetPoint ook dit jaar weer vertegenwoordigd op de internationale vakbeurs voor groenten en fruit.

Trendrapport 2019

De vakbeurs Fruit Logistica publiceert jaarlijks een trendrapport, dat een gedetailleerd beeld van de internationale markt van groenten en fruit biedt. Het is voornamelijk gericht op retailers en hun shoppers. Een grootschalig onderzoek in Europa en Noord-Amerika naar consumentengedrag in relatie tot verse voeding vormt hiervoor de basis.

Verse producten spelen een essentiële rol in foodretail. Dat is geen verrassing. De snelheid waarin deze markt verandert is wel opmerkelijk te noemen. Consumenten zijn zich niet alleen meer bewust van de omgeving. Ze willen ook meer informatie over de producten die ze kopen, waar ze vandaan komen en hoe vers ze daadwerkelijk zijn.

Goede kwaliteit is de standaard

Voorheen waren factoren als het vergroten van de schapruimte, promoties en grotere winkels relevant voor het opdrijven van de verkoopresultaten. Veel winkels kunnen op deze punten niet meer groeien en promoties op de verkoop van andere producten kannibaliseren. Hoe zorgen we alsnog voor hogere verkoopresultaten? Want discounters houden de druk op de propositie ‘value for money’ en online shops nemen een groeiend aandeel van de verkoop bij fysieke winkels weg. Bovendien neemt de concurrentie in de categorie vers alleen maar toe, omdat de kwaliteitsniveaus steeds dichter bij elkaar komen. Retailers kunnen zich daar niet langer in onderscheiden omdat goede kwaliteit voor de shopper een randvoorwaarde is geworden.

Wat maakt shoppers van verse groente écht gelukkig?

Ondanks dat het onderscheiden op kwaliteit lastig is, speelt de kwaliteit van verse producten wel een sleutelrol in de keuze waar men boodschappen doet. Maar liefst 59 procent van de ondervraagden in het trendrapport gaf aan dat dit bepalend is voor de winkelkeuze. Eenmaal in de winkel is kwaliteit ook de belangrijkste factor wat betreft tevredenheid over het product.

Belangrijkste criteria wat betreft de tevredenheid over verse producten:

1 Kwaliteit 33%
2 Assortiment 21%
3 Prestatie 10%
4 Productbeschikbaarheid 5%
5 Prijs en promotie 4%
6 Service 3%
7 Aandacht voor mens en milieu 2%

Bron: Fruit Logistica – Trendrapport 2019

Assortiment, beleving en winkelervaring

Opvallend is dat ‘smaak’ een belangrijk deel uitmaakt voor de beoordeling van de kwaliteit, terwijl dit voorheen hoofdzakelijk ‘uiterlijk’ was. Deze verandering geeft de dynamiek weer die de gehele waardeketen van vers verandert. Het laat een tweedeling zien voor de strategie van de foodretailer; aan de ene kant gericht op het assortiment en aan de andere kant gericht op beleving en winkelervaring.

Het onderzoek laat zien dat shoppers verse producten willen die gemakkelijk en gezond zijn. Verse groenten en fruit waarbij ze zich emotioneel betrokken voelen en merken waarmee ze zich kunnen identificeren. De emotionele betrokkenheid is groot, omdat ze bevestiging zoeken voor het gevoel verantwoord bezig te zijn. Sommige behoeften bij de consument worden nog onvoldoende vervuld. Vaak proberen we het geweten te sussen door transparantie te bieden met betrekking tot herkomst en de milieu-impact.

Een manier om nog meer betrokkenheid bij groente en fruit te creëren, is goede presentatie in de winkel. In de Verenigde Staten en Canada wordt daarom gebruikgemaakt van displays. Experts verwachten dat ook in Europa meer aandacht komt voor visuele reclamematerialen in winkels. Ook de medewerkers in de winkel die de interactie met de shoppers aangaan en producten aanbieden, adviseren of zelfs receptsuggesties voostellen dragen positief bij aan de beleving van de shopper in de fysieke winkel.

Samenwerking aangaan

Wat betreft de keuze van het assortiment, moeten retailers meer op lokaal niveau aan de behoeften van hun consumenten voldoen. Retailformules kunnen daarvoor op de filiaalmanagers vertrouwen en hen meer vrijheid in de keuze van hun assortiment geven, omdat zij vaak goed weten wat de shoppers willen. Of ze dienen een volledig geautomatiseerde oplossing te creëren op basis van analyse en verkooptools, om zo een lokaal assortiment-planogram te kunnen maken.

Om aan deze veranderingen tegemoet te komen, zullen nauwe samenwerkingen tussen retailers en producenten moeten ontstaan die enerzijds innovaties versnellen en anderzijds voor de langere termijn aan de vraag naar differentiatie en kwaliteit van de producten tegemoet komen.

Conclusie: authentieke, onderscheidende producten

De conclusie is helder: consumenten zijn op zoek naar onderscheidende producten die authentiek en betrouwbaar zijn. Shoppers willen hun geweten sussen en eisen meer gemak. Het rapport laat zien dat de ogenschijnlijke tegenstellingen opgevangen en vervuld kunnen worden door innovaties van producenten en retailers.

Van toonaangevende spelers zoals de Duitse retail-formules Edeka en Globus, Muji’s uit Japan. Ook Albert Heijn en Jumbo hebben al bewezen dat succes niet alleen met verbeterde productlijnen te maken heeft, maar ook met het opbouwen van een relatie met je klant. Shoppers komen terug naar de winkel door de beleving van en met het eten, in het bijzonder rondom groente en fruit.

Producten als wortelen en bananen blijven een vitale rol spelen, maar het zijn juist de verrassingen in het assortiment die de shopper naar de winkel leidt. Denk aan Pink Lady appels, Havana Club limoenen (zonder gewaxte schil zodat ze direct te gebruiken zijn in een drankje) smaakvolle vruchtgroenten zoals cherrytomaten, puntpaprika’s  en bijzondere auberginerassen.

Dat gezonde en op het gemak gerichte concepten een steeds grotere rol spelen is goed nieuws voor de groente- en fruitconsumptie. Want ondanks alle aandacht voor groente en fruit eet men het nog steeds te weinig. Dat is een uitdaging, maar zeker ook een kans!

Benieuwd naar meer ontwikkelingen in groente en fruit? Ga naar paprika.nl en lees daar verder!

SweetPoint en PapriCo zijn lid van Coöperatie DOOR U.A. Deze coöperatie is verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van de producten van haar leden.

Dit artikel is gesponsord door Coöperatie DOOR.  

Reageer op dit artikel