Jumbo lanceert luxe tapaslijn, maar trekt smaakmakers terug
Jumbo lanceert een lijn van 30 nieuwe, luxe tapasproducten. Tegelijkertijd stopt Veghel voorlopig met de productlijn 'smaakmakers', die een jaar geleden werd geïntroduceerd.

Jumbo lanceert een lijn van 30 nieuwe, luxe tapasproducten. Tegelijkertijd stopt Veghel voorlopig met de productlijn 'smaakmakers', die een jaar geleden werd geïntroduceerd.

Veldbonen, suikerbieten, knolselderij en koolrabi. Het zou zomaar in je hamburger of gehakt kunnen zitten, zonder dat je het doorhebt. Hybride vlees is namelijk bezig aan een stille opmars in de supermarkten. Is er toekomst voor deze hybride producten?

In een steekproef met snoepgroenten voor kinderen zijn pesticiden gevonden. Dat meldt Pesticide Action Network Netherlands (PAN-NL). Het gaat onder meer om pesticiden die hormoonverstorend zijn.

Jumbo lanceert een lijn van 30 nieuwe, luxe tapasproducten. Tegelijkertijd stopt Veghel voorlopig met de productlijn 'smaakmakers', die een jaar geleden werd geïntroduceerd.

In een steekproef met snoepgroenten voor kinderen zijn pesticiden gevonden. Dat meldt Pesticide Action Network Netherlands (PAN-NL). Het gaat onder meer om pesticiden die hormoonverstorend zijn.

Hamburgers, worsten, vleeswaren, melk. Hybride vlees en zuivel is bezig aan een stille opmars. Twee derde van de hamburgers en worsten bij Jumbo is bijvoorbeeld al hybride. Maar, zo luidt het advies, schreeuw het niet van de daken, want dan laten consumenten het misschien juist links liggen. 'Termen als vegan schrikken mensen af.'

Supermarkten hebben de afgelopen vijf jaar de retourstroom van brood bijna gehalveerd.

De NVWA waarschuwt fabrikanten van plantaardige vleesvervangers dat ze de benaming gehakt niet meer mogen gebruiken.

De vleesconsumptie in Nederland is vorig jaar gedaald naar het laagste peil sinds het begin van onderzoek van Wageningen Social & Economic Research. Vooral varkensvlees stond minder vaak op het menu.

Het assortiment vegan producten in het (online) supermarktkanaal wordt steeds omvangrijker. Zo heeft Picnic het afgelopen jaar alleen al 20 nieuwe varianten toegevoegd. Ketens werken hard aan de doelstellingen van de eiwittransitie en streven er naar in 2030 60 procent van de verkochte eiwitten plantaardig te laten zijn. Producenten verwachten een sterke groei van tofu de komende jaren.

In de FMCG-sector is er altijd de verleiding om de laatste voedselhype te volgen en barst men van de ideeën over hoe de nieuwste trends op het gebied van voeding en gezondheid toegepast kunnen worden. Iers rundvlees is méér dan een hype van 2025. Het is een product van constant hoge kwaliteit, en dat heeft alles te maken met gras.

Albert Heijn voegt 20 producten toe aan het Streeckgenoten-assortiment. Daarmee komt het totaal op meer dan 200 sku's.

De Consumentenbond dook naar aanleiding van veel klachten over prijsstijgingen van rundergehakt in de ontwikkelingen rond dit product en deed tegelijkertijd onderzoek naar plantaardige vervangers.

Vleesvervangers van Lidl komen als gezondste uit de bus. Het merendeel voldoet aan de criteria van de Schijf van Vijf, blijkt uit onderzoek van ProVeg.

Bakker Goedhart, de nieuwe hofleverancier van dagvers brood voor Jumbo, gaat samenwerken met twee leden van Jumbo's huidige broodleverancier Bake Five.

Zuivelproducten, zoals kaas, melk en boter, evenals vleesproducten in de supermarkt worden naar verwachting de komende jaren nog duurder door de krimp van de Nederlandse veestapel.

De totale omzet van broodbeleg binnen het supermarktkanaal is de afgelopen jaren behoorlijk hard gegroeid. Het geldt voor alle categorieën. Gevogelte en kookworst zijn grote stijgers onder de vleeswarenplakjes. Het volume van kaas staat licht onder druk. Zoet broodbeleg groeit omzetmatig beperkt, terwijl het volume het wat moeilijker heeft. De broodverkopen doen niet heel erg ter zake. 'Beleg maakt zich los van het traditionele broodmoment.'

Vleesvervangers zijn steeds gezonder. Dat concludeert ProVeg, een organisatie die zich inzet voor meer plantaardige voeding. Het aandeel dat voldoet aan alle criteria van de Schijf van Vijf voor kant-en-klare vleesvervangers is sinds 2023 bijna verdrievoudigd.

De Europese Commissie heeft voor het eerst een vrucht officieel als gezond erkend.

Albert Heijn ziet de omzet uit vleesaanbiedingen teruglopen als gevolg van een daling in het aantal promoties. Bij Aldi en Lidl steeg het aantal promoties juist, maar daar hebben beide formules wel een verklaring voor.

Merken zijn schaars in de versgroepen in de supermarkt. Het vleeswarenschap is daarop geen uitzondering. Vleeswarenfabrikant Compaxo wil daar samen met barbecuekoning Jord Althuizen vanaf dit najaar met het merk Smokey Goodness verandering in brengen. Barbecue voor op brood. Een merk bouwen in vleeswaren? 'Dat kost tijd, energie, geld en vergt heel veel kennis.'