Lidl dringt verkoop tabak in België terug
Lidl gaat in nieuwe winkels en onlangs verbouwde winkels in België geen tabak meer verkopen.
Tabak is weg uit supermarkten sinds 1 juli 2024. Met de tabaksban verdwijnt naast rookwaren ook de servicebalie uit veel supermarkten. Moeten ondernemers zelf een eigen tabaksspeciaalzaak kunnen openen? Verschillende gemeenten zijn tegen de komst van extra speciaalzaken. En moeten franchisers buiten de formule om tabak blijven verkopen?
Lidl gaat in nieuwe winkels en onlangs verbouwde winkels in België geen tabak meer verkopen.
De tabaksban in supermarkten heeft grote gevolgen voor de omzet van tankstations.
Tabaksconcerns Philip Morris, British American Tobacco en Japan Tobacco betalen omgerekend bijna €22 miljard aan ex-rokers.
In de maanden voor de tabaksban openden meer dan honderd tabaksverkooppunten. Ook een aantal supermarktondernemers ging aan de slag met een gemakswinkel of tabaksspeciaalzaak naast of in de buurt van hun supermarkt. Hiermee willen ze voorkomen dat klanten hun winkel links laten liggen. Distrifood reisde af naar het zuiden om de eerste ervaringen van ondernemers met het runnen van een eigen verkooppunt voor tabak op te tekenen. 'Had ik dit maar eerder gedaan.'
Huisarts Mirjam Willemsen haalt uit naar Plus-ondernemer Mathieu Linssen die naast zijn winkel in Heerlerheide, een stadsdeel van Heerlen, een tabaksspeciaalzaak opent. Linssen stelt dat hij niets doet wat niet mag en dat hij op deze manier ook zijn klanten wil bedienen.
Nederlanders gaan steeds vaker de grens over om sigaretten te kopen of roken producten die door anderen uit het buitenland zijn meegenomen.
Belgische jongeren kunnen over het algemeen zonder problemen alcohol en tabak kopen in de supermarkt.
Cadeaupakketten in het supermarktkanaal rukken op. De loze ruimte die ontstaat als gevolg van het verbod op tabaksverkoop zorgt voor een verdere toename is de verwachting. Poiesz heeft er sinds de coronapariode landelijk beleid voor gemaakt. Iedere winkel moet meedoen. De keten levert de teiltjes en emmers.
Voor het eerst in twintig jaar is de omzet van supermarkten gedaald. Dat is het gevolg van het recente verbod op de verkoop van rookwaren.
Twee jaar na de overstap van Jumbo naar Albert Heijn maken de winkels van ondernemer Stan Heerschap 'ongekende omzetsprongen.' Toch maakt hij zich ook zorgen, bijvoorbeeld over de ontwikkeling van de loonkosten en de toenemende margedruk.
De tabaksban in de supermarkten heeft de tabakswinkels al een omzetplus van ruim 40 procent opgeleverd. Ook tankstations in binnensteden hebben de verkoop explosief zien stijgen.
De prijsstijgingen van tabak, met name door accijns, zijn de voornaamste aanjager van voedselinflatie en niet de prijzen van voedingsmiddelen, stelt het Vakcentrum. Door voedingsmiddelen, dranken en tabak onder één noemer te scharen, schetst het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een verkeerd beeld. Het CBS publiceerde onlangs de inflatiecijfers.
Gemakswinkels als Primera verkochten het afgelopen halfjaar veel meer tabak dan in dezelfde periode van vorig jaar. De groei is vrijwel geheel te danken aan Albert Heijn.
De omzet van supermarkten keldert in 2024. De afbouw van tabaksverkopen en het stoppen van AH-filialen met het aanbieden van rookwaren zijn belangrijke oorzaken.
Vastgoedbeheerder Adrie Kleppe heeft recent zijn winkelcentrum Europaplein in Leerdam aangevuld met Pakje Tabak, een combinatie van een tabaksspeciaalzaak en een postkantoor. De 72-jarige, met een verleden bij (oud)supermarktformules De Boer, Super de Boer, Konmar en Coop, wil door deze aanvulling de klantenstroom behouden. Een verhaal over nieuwe kansen, maar ook een rijke supermarktgeschiedenis. 'Wat ik bij Konmar meemaakte was pure waanzin.'
De gevolgen van de tabaksban reiken verder dan alleen het weghalen van pakjes peuken en shag. Het omzetverlies dwingt ondernemers in de personeelsbezetting te snijden. Servicebalies worden verkleind, of juist voorzien van creatieve invullingen. 'Het is voor een groot deel vechten om de winkel in stand te houden', zegt voorzitter Patricia Hoogstraaten van het Vakcentrum.
Het marktaandeel van Albert Heijn en Lidl stijgt nu ook andere formules geen sigaretten meer verkopen. Albert Heijn leverde begin dit jaar nog aandeel in, doordat het eerder stopte met tabak. Dat speelveld wordt sinds de tabaksban per 1 juli weer gelijkgetrokken. De tabaksspeciaalzaken doen hierdoor, zoals verwacht, ook goede zaken.
Supermarktondernemers compenseren de verdwenen tabaksomzet te door te snijden in de inzet van medewerkers. Dat blijkt uit een rondgang van Distrifood langs ondernemers. Vakcentrum bevestigt de ontwikkeling.