blog

Jumbo beroept zich op rammelonderzoek

Opinie 486

Jumbo beroept zich op rammelonderzoek

Communiceren is een balansact. Lidl zegt uiterlijk 2022 te stoppen met de verkoop van sigaretten. Jumbo zegt op basis van Kassa-onderzoek de goedkoopste supermarkt van Nederland te zijn. Het zijn simpele boodschappen waarmee je kunt scoren.

Column

Peter Garstenveld
Hoofdredacteur Distrifood en Foodmagazine

Onderliggend vallen er altijd wel kanttekeningen bij te zetten. Zo verkoopt Lidl geen A-merksigaretten en heeft (daardoor?) een extreem laag fair share in tabaksverkoop. Bovendien is vier jaar een lange termijn. Daarin kan nog heel veel gebeuren. Iets gratuits heeft het daarmee wel. Alsof Spar tegen Intertoys gaat roepen te stoppen met de verkoop van speelgoed. Ik chargeer, maar hoop dat het punt duidelijk is.

Dat Jumbo uitpakt met landelijke advertenties over een prijsmeting van BNN Vara-Kassa valt Jumbo eigenlijk ook niet te verwijten. Het is wel cowboygedrag en dat moet je willen. De meting heeft namelijk niks te maken met de kracht van je merk, omdat ze simpelweg niet deugt.

Er zijn slechts 26 producten vergeleken, op een assortiment van pakweg 28.000 bij bijvoorbeeld Albert Heijn. Allemaal gekocht in ‘de regio Utrecht’. Er is dus niet gekeken naar de vele prijslijnen die Jumbo ook heeft of naar grootte en lokale invulling van een winkel, waardoor Plus zijn goedkope brood in de regio Utrecht net niet in de meting had. Er is niet gekeken naar kwaliteit, Kassa kocht alleen de goedkoopste variant. En keek ook niet naar aanbiedingen. En dan met droge ogen beweren dat boodschappen 8 procent duurder zijn geworden – alleen dit mandje dus – dat past niet bij een consumentenmerk dat Kassa wil zijn.

Dat Kassa een weerwoord krijgt, is omdat ze er zelf op stonden. Dat wij een aantal echte experts de tekortkomingen al lieten noemen en dat wij zelfbenoemd supermarktexpert Paul Moers uitgebreid lieten reageren, vond Kassa niet voldoende. Wij wel. Moers ‘droeg’ immers dit flinterdunne item in de uitzending. Maar point taken: we hebben Kassa onze vragen voorgelegd en de antwoorden genoteerd. Ik ben niet overtuigd.

Ergens vind ik het ergens heel jammer dat zelfs de supermarktwereld alleen maar wil scoren en dat nuance ontbreekt. Het is ook jammer dat een organisatie als Jumbo zo uitgebreid met deze prijsmeting de media zoekt en niet met bijvoorbeeld de echt revolutionaire vernieuwingen in Den Bosch, Amsterdam (beide Jumbo City) of Leidsche Rijn (Jumbo Foodmarkt). Als ik verantwoordelijk was voor de marketingcommunicatie in Veghel, zou ik na deze reclamecampagne wellicht tevreden naar huis gaan. Maar zodra ik het moede hoofd op het kussen zou leggen, zou het gaan knagen.

Jumbo is en kan zoveel meer dan zich prijzen op basis van rammelonderzoek. Niet doen dus! Jumbo is en kan zoveel meer dan zichzelf uitgebreid prijzen op basis van rammelonderzoek uitgevoerd door BNN Vara.

Reageer op dit artikel