Alles over Week van de supermarkt

Colette van Eerd (Jumbo) over inspiratie van Hema

Als chief customer officer van Jumbo is Colette Cloosterman-van Eerd vooral bezig met het tevreden stellen van de Jumbo-klant. Een gesprek met de coo van de supermarktketen over het uitdragen van het merk Jumbo, de Jumbo-familie en Hema. 'Ik ben een echte Hema-lover.'

Video: 7x Van den Bout (Hoogvliet) over assortiment

DOETINCHEM - De optimale assortimentsgrootte van een service-discounter ligt op 13.000 artikelen. Het is een van de citaten van Rutger van den Bout in een online interview, live uitgezonden. Foodmagazine haalt zes citaten uit het gesprek én Van den Bout geeft ze een toelichting.

Interview: Jeroen van den Berg over terug naar normaal

DOETINCHEM - Jeroen van den Berg van Marshoek (foto) legt uit waarom supermarkten van zelfstandigen beter blijven presteren dan filialen en vertelt onder meer waarom de meeromzet door corona zich niet altijd vertaalt in extra marge. Het coronavirus waart bovendien nog vrijwel onverminderd rond en supermarkten krijgen met de kerst een enorme piek te verwerken. Toch is het goed om als supermarktondernemer nu al na te denken over volgend jaar. Over de begroting en over de ambities. 'Wat heb je dit jaar geleerd en wat betekent dit voor mijn organisatie volgend jaar?'

Van de winkelvloer een verkoopmachine maken

DOETINCHEM - Nederlandse supermarkten kunnen meer omzet genereren door een visueel spel te spelen. Ook in coronatijd. Tijdens de Week van de Supermarkt ging Distrifood met Jasmijn Prinssen van JDV en Jan Koster van Jan Koster Visual Merchandising in op het toevoegen van beleving en inspiratie op de winkelvloer door visuele elementen.

IRI: Na corona komt het downtraden

DOETINCHEM - Hans Huttenhuis van onderzoeksbureau IRI gaat in een interactief seminar in op assortimentsontwikkeling in coronatijd. Ook behandelt hij andere actuele cijfers.

De doorbraak van elektronische schaplabels

DOETINCHEM - De invoering van elektronische schaplabels (ESL) gaat ervoor zorgen dat de prijzen op het schap en aan de kassa in Nederland weer veel meer overeen gaan komen. Er zijn echter volgens René van der Horst van toeleverancier Pricer veel meer redenen voor formules om in de schapkaartjes te investeren.

'37 procent Dirk-vestigingen zit naast een AH'

DOETINCHEM - De juiste buurman is een belangrijke succesfactor voor een supermarkt. Dat is een reden waarom supermarkten zelf vaak vlak bij elkaar zitten. Zo heeft opgeteld bijna 40 procent van alle AH-supermarkten binnen een straal van 250 meter een vestiging van Lidl, Jumbo of Aldi zitten. 37 procent van alle Dirk-winkels zit vlakbij een Albert Heijn en discounters Aldi en Lidl zoeken elkaar ook vaak op. De juiste locatie hangt echter af van veel meer factoren en onder invloed van corona zijn die ook nog aan het veranderen. Een overzicht van de actuele ontwikkelingen.

Marit van Egmond

Interview: Marit van Egmond over tech en supermarkt

DOETINCHEM - Hoofdredacteur Peter Garstenveld van Distrifood in gesprek met Albert Heijn-ceo Marit van Egmond van Albert Heijn over techniek en digitalisering in de supermarkt.

Foto: Distrifood

Webinar: Hoe technologie de supermarkt verbetert

DOETINCHEM - René van der Horst van Pricer vertelt in een uitgebreid webinar over de actuele ontwikkelingen in elektronic shelf labeling en op welke manier deze dienst supermarkten verder kan helpen.

Jasmijn Prinssen van JDV. Foto: Distrifood.

Interview: Visual merchandising en zelfscan

DOETINCHEM - JDV en Jan Koster Visual Merchandising vertellen over hoe aantrekkelijke productpresentatie kan bijdragen aan duurzame groei. Eelco Hos geeft antwoord op alle vragen over zelfscan.