FreshRecruitment
€139 miljoen aan statiegeld vorig jaar niet uitbetaald
Verpact hield in 2024 opnieuw een flink bedrag over aan niet-geïnd statiegeld: €139 miljoen.

Verpact hield in 2024 opnieuw een flink bedrag over aan niet-geïnd statiegeld: €139 miljoen.

Verpact, supermarkten en producenten hebben staatssecretaris Thierry Aartsen een plan aangeboden om de inzameling van statiegeldverpakkingen te versnellen. De 'Totaalaanpak Statiegeld' bevat maatregelen om het doel van 90 procent inzameling in 2030 te halen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) speelt met het idee om statiegeld op flessen te verdubbelen van €0,15 cent naar €0,30.

Albert Heijn verpakt een deel van het kipassortiment voortaan niet in bakken maar in zakken. 'Met deze aanpassing gebruikt Albert Heijn 60 procent minder verpakking, wat neerkomt op een plasticreductie van ruim 200.000 kilo per jaar.'

Coca-Cola werkt aan nieuwe flessen waar geen etiket meer op zit. De informatie wordt in plaats daarvan op de verpakking gelaserd. Het is een van de manieren waarop de frisdrankgigant zijn CO2-uitstoot terug wil brengen. Ook strategische samenwerkingen met grote retailers moeten daarbij helpen. Met Carrefour heeft Coca-Coca al zo'n partnerschap.
GesponsordIn zeven jaar is The Funny Food Factory uitgegroeid tot een flexibele partner in sourcing voor de foodsector, met een sterke focus op innovatie, duurzaamheid en ontzorgen. Dit jaar zet het bedrijf een grote stap naar verdere groei.

Rob Schalker begon in 2011 het modemerk A Fish Named Fred met een collectie van acht hemden, twee T-shirts en een trui. Nu telt het portfolio 350 verschillende items die verkocht worden in 30 landen. Niet alleen hemden die je bijna direct herkent, maar inmiddels ook bier, wijn en ice coffee worden voorzien van het kenmerkende mannetje met gitaar en oranje vissenhoofd.

Dirk doet paling en makreel in de ban en nieuwe producten met de allerslechtste Nutri-score komen niet meer in de schappen. Dat blijkt uit het duurzaamheidsverslag over 2024 van de supermarktketen. Distrifood duikt in het rapport en zet 11 opmerkelijke punten uit het verslag op een rij.
GesponsordVan 8 tot en met 14 september roept het nationale platform "Samen Tegen Voedselverspilling" Nederlanders op om minder eten te verspillen. 'Een verspillingsvrije levensstijl begint vaak al bij de juiste verpakking', zegt Nathalie Walter, sustainabilitymanager France & Benelux bij Tetra Pak.

Het innemen van de snelgroeiende stroom aan statiegeldverpakkingen vormt een last voor supermarkten. Distrifood spreekt met voorzitter Hester Klein Lankhorst van Verpact over de noodzaak tot het ontlasten van de supermarkten. En wat is er gebeurd met de ruim €500 miljoen aan statiegeld dat wel door consumenten is betaald, maar waarvan de verpakkingen nooit zijn ingeleverd?
