Alles over Streekproducten

Foto: Albert Heijn

Albert Heijn geeft gas op uitrol Streeckgenoten

Albert Heijn heeft het assortiment Streeckgenoten in de winkels en online verder uitgebreid.

Edwin Holtrop (Plus Bennekom), Lotte de Boer (Lokalist) en Annemarie Geerdes (Agrifirm) voor de Plus in Bennekom. Foto: Cor Salverius

Plus Holtrop haakt in op platform met lokale producten van boeren

Om producten van lokale boeren en telers in de supermarkt te verkopen, moeten vaak de nodige uitdagingen worden overwonnen, bijvoorbeeld op het gebied van bestellen, logistiek en marketing. Een samenwerking van coöperatie Agrifirm met haar merk Boer&NLekker en bestel- en transportplatform Lokalist moet deze uitdagingen grotendeels wegnemen. Het duurzame korteketenconcept wordt nu over het hele land uitgerold.

Foto LinkedIn

Boon's Markt lanceert nieuw concept 'De Proeftuin'

Boon's Markt introduceert deze week 'De Proeftuin van Boon's Markt' in een aantal geselecteerde winkels.

Jumbo-ondernemer Bart de Bresser en Eline van Muilwijk die de Quista-app bedacht. Foto: Bert Jansen

Jumbo koopt streekproducten via app: Makkelijk en minder derving

Het inkopen bij lokale leveranciers is vaak omslachtig en brengt veel rompslomp met zich mee. Maar een nieuwe app maakt het bestellen van streekproducten een stuk sneller, efficiënter en gemakkelijker, ervaart Jumbo-ondernemer Bart de Bresser, die de toepassing al twee jaar gebruikt in zijn winkel in Baarle-Nassau.

Niek Leussink van Jumbo  zet vol in op streekproducten. Foto Koos Groenewold.

Hogere prijs streekproducten deert klant niet: 'Duurdere tompoucen bakker lopen beter dan die van Plus'

PUTTEN - Ondernemers met een groot assortiment streekproducten hebben meer onderscheidend vermogen, scoren een hogere klanttevredenheid en presteren beter op beleving dan collega's die hier minder op inzetten. Dat zijn de conclusies van een onderzoek over de rol van lokaal assortiment. EFMI Business School presenteerde het onderzoek op het LRO-congres in Kasteel De Vanenburg in Putten. Pel 't Lam (Plus) met twee winkels in Dordrecht en Niek Leussink (Jumbo) met negen supermarkten in Twente en de Achterhoek onderschrijven de bevindingen in het rapport. Al jaren timmeren ze succesvol aan de weg met hun streekproductlijnen. Maar zelfs ondernemers die druk doende zijn met het lokale assortiment laten nog kansen liggen, signaleert grossier Meine Jansma. 'Er is nog werk aan de winkel.'

Directeur Laurens Sloot van EFMI Business School bespreekt een EFMI-studie over streekproducten. Foto Koos Groenewold

EFMI-studie: 'Streekproducten zijn klantenbinders'

PUTTEN - Een groot vrij assortiment verhoogt het gevoel van verbondenheid van klanten met hun supermarkt. Het draait dan met name om streekproducten.

Foto: Peter Roek

Supermarktondernemers: Omzetaandeel streekproducten verdubbelt

ZEIST - Supermarktondernemers verwachten een sterke groei van lokaal assortiment de komende jaren: het aandeel in de omzet zal verdubbelen.

Foto: Ronald Hissink

C1000-potje dit jaar besteed aan onderzoek regionaal assortiment

PUTTEN - Stichting Lokaal Retail Ondernemerschap (LRO), opgericht vanuit een C1000-vastgoedpotje, houdt het derde jaarcongres voor zelfstandig supermarktondernemers. Op 23 mei duiken de ondernemers gezamenlijk in de kansen van streekproducten voor de supermarkt.

Lukas Lagerweij bij de eerste Pantry. Foto: Ronald Hissink.

Onbemand streeksupertje Pantry opent tweede in Ede

WILP/EDE - Het innovatieve onbemand streeksupertje Pantry heeft in Ede een tweede vestiging geopend. De eerste, in Wilp, opende bijna een jaar geleden. Er volgen er snel meer.

Archieffoto: Chuck Studios/Olaf van Gerwen

Kritiek boeren op vermeend streekproduct Limousin Jan Linders uit buitenland

NIEUW-BERGEN - Boeren hebben kritiek op Jan Linders omdat het streekproduct Limousin in een aantal gevallen uit het buitenland komt. Jan Linders: 'Limousin rundvlees kan ook uit andere gebieden in Nederland of uit het buitenland komen. Als dit het geval is, krijgt het van ons geen streek-predikaat.'