FreshRecruitment
Prijsstrategieën in onzekere tijden
Welke prijsstrategie volg je om je marge te behouden? En hoe pas je die toe? Bert Baron ziet verschillende mogelijkheden.
Welke prijsstrategie volg je om je marge te behouden? En hoe pas je die toe? Bert Baron ziet verschillende mogelijkheden.
Fusies en overnames, internationale inkooporganisaties en de groeiende rol van tech zijn hete hangijzers in de supermarktbranche. Distrifood bespreekt deze thema's met Martijn Snoep, bestuursvoorzitter bij Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Hak kondigt aan adviesprijzen van peulvruchten te verlagen. Het bedrijf accepteert een lagere marge om consumenten te overtuigen vaker voor kikkererwten en kidneybonen te kiezen.
Aldi Nord kondigt agressieve expansieplannen aan. De Duitse discounter verlaagt de prijzen van honderden producten en herziet het assortiment met huismerkproducten.
De Consumentenbond kraakt Aldi, Dirk en Jumbo, omdat de formules te veel beloften over prijsverlagingen niet na zouden komen. De reacties op het onderzoek maken eens te meer duidelijk dat onafhankelijke waakhonden een noodzaak zijn.
Aldi, Dirk en Jumbo pronken met twijfelachtige of niet-bestaande prijsverlagingen. Veruit de meeste beloften rammelen, concludeert de Consumentenbond.
Jumbo laat de moeizame start op de Belgische markt achter zich. Eind dit jaar staat de teller voor de formule uit Veghel op 38 supermarkten bij de zuiderburen, bestaande supermarkten groeien als kool en de omzetgrens van €400 miljoen komt in zicht. 'Belgische consumenten moesten een beetje aan Jumbo wennen.'
De oprukkende technologie in de supermarkt is volgens hoofdeconoom Paul de Bijl van kartelwaakhond ACM niet automatisch goed nieuws voor consumenten.
De mysteryshopper van Distrifood toog deze maand naar Wageningen met een recept voor gevulde portobello's. Dat leverde echter volop uitdagingen op, zo verkoopt Spar helemaal geen portobello's en waren bij Albert Heijn en Hoogvliet verschillende producten op het boodschappenlijstje niet aanwezig op het moment van shoppen. Alleen Jumbo had alles.
Albert Heijn-ceo Marit van Egmond neemt de recente prijsvergelijking van Jumbo met producten van Albert Heijn niet echt serieus.