Alles over Keurmerken

Consumenten willen betrouwbare duurzaamheidsclaims

Consumenten willen betrouwbare duurzaamheidsclaims

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat een derde van de consumenten (33%) moeite heeft om betrouwbare, onafhankelijke keurmerken te onderscheiden van neplogo's en valse claims. Bijna de helft (43%) van de consumenten wil een verbod op misleidende logo's en nepkeurmerken, oftewel greenwashing. Daarnaast geeft de consument aan behoefte te hebben aan informatie over de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van keurmerken.

Foto: Milieu Centraal

Verkoop van duurzaam stijgt het hardst in supermarkten

In supermarkten stijgt de verkoop van duurzame producten het hardst. Wageningen University & Research (WUR) onderzocht drie verkoopkanalen. Ook foodservice en speciaalzaken zijn onder de loep genomen.

Keurmerk EU Ecolabel. Foto: Distrifood

Een op drie mensen weet niet of keurmerken echt of nep zijn

Een op de drie consumenten kan betrouwbare en onafhankelijke duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van neplogo's of valse claims. Milieu Centraal lanceert daarom een vernieuwde Keurmerkenwijzer en campagne.

Bron: Jumbo

Groen licht extra toeslag supers voor duurzamere agf

Supermarkten moeten mogelijk meer betalen voor producten met het keurmerk On the Way to Planet Proof. De ACM geeft daar goedkeuring voor.

Foto: Distrifood

Omzet uit voeding met keurmerk stijgt flink

Een kwart van de totale foodomzet van Nederlandse supermarkten komt vanuit producten met een duurzamer keurmerk, meldt Circana in de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail. De omzet van deze voedingsmiddelen groeit twee keer zo hard als de hele foodomzet.

Foto: ANP

Voorlopig nog twee soorten Nutri-Score op Nederlandse schappen

DEN HAAG - De invoering van Nutri-Score op 1 januari krijgt een overgangsperiode voor het gebruik van de op Nederland aangepaste versie.

De agf-afdeling van Lidl in Nederland. Foto: Distrifood

Groente en fruit Lidl krijgt topkeurmerk duurzaamheid

HUIZEN - Alle groente en fruit van Lidl mogen nu het keurmerk On the way to PlanetProof dragen. Het is de vierde keten die onverpakt agf dit label mag meegeven.

AH was de eerste super die overschakelde op Beter Leven-kip met een ster. Foto: Albert Heijn

Wakker Dier laakt Vomar, Boni en Aldi om kip zonder ster

AMSTERDAM - Wakker Dier hekelt supermarkten Boni, Nettorama, Aldi en Vomar omdat ze nog steeds kip zonder het Beter Leven-keurmerk zonder ster verkopen.

Constantijn Ninck Blok. Foto: Jan Willem Houweling

Ninck Blok: 'AH betaalt kosten duurzaamheid Natuur & Boer'

PUTTEN - Albert Heijn neemt de volledige investeringen van deelnemers aan het duurzaamheidsprogramma Natuur & Boer voor zijn rekening. Dat heeft alles te maken met concurrentie.

Foto: Albert Heijn

Albert Heijn breidt Natuur & Boer uit naar eieren

ZAANDAM- Vanaf volgende week liggen de eerste verse scharreleieren uit de Beter voor Natuur & Boer-keten bij Albert Heijn.