Alles over Innovatie

Schapkaarten die klanten uitleggen waarom sommige bijvoorbeeld Hama´s niet beschikbaar zijn. Foto: Distrifood
Jumbo start 2025 ook met boycots én nieuwe Jumbo's-producten

Jumbo bakkeleit ook in 2025 nog steeds met A-merkleveranciers. Tegelijkertijd stroomt het Jumbo's assortiment meer en meer de winkels in, maar ook daar worstelt Jumbo soms nog met beschikbaarheid.

Foto: Koos Groenewold
Plus uit Superunie en 3 andere boute scenario's voor 2025

De redactie van Distrifood laat zijn gedachten de vrije loop voor scenario's voor 2025 die de markt op zijn kop zouden zetten. Bijvoorbeeld de overstap van Plus van Superunie naar Everest, een vertrek van Aldi uit Nederland en massale stakingen die de branche lam leggen. Of een nog hevigere oorlog in het schap. Vier prikkelende voorspellingen, zonder garanties dat ze ook uitkomen.

Lancering Haribo F!zz met links Patrick Tax en rechts Jorick van der Miessen.
Soda Straws F!ZZ: de opkomst van de categoriedrijver

Wat in België en Frankrijk al een succes was, werd in Nederland als een trial in de markt gezet, maar is uitgegroeid tot dé drijver van de categorie snoep: Haribo Soda Straws F!ZZ. Patrick Tax en Jorick van der Miessen van Haribo vertellen hoe het succes verder wordt uitgebouwd.

Dreft Max Power. Foto: Michel Zoeter
Historisch lage omzet stayers: 'Maar innovatie ligt niet op zijn gat'

Niet eerder boekten nieuwe producten twee jaar na hun entree in de supermarkt zo weinig omzet als dit jaar. €71 miljoen brachten stayers als Heineken Silver, Campina Sterke Start, Danone Hipro kwark in knijpzak en Dreft max power op. Vorig jaar was dat €104 miljoen. Twintig jaar geleden lag dat zelfs nog aanzienlijk hoger, met omzetten steevast tussen de €125 miljoen en €150 miljoen.

Spicy chips, 'Extra hot', bij Jumbo. Foto: Distrifood
'Spicy' opmars: flinke groei in aanbod hete noodles en chips

Supermarkten bieden klanten sinds 2021 een steeds uitgebreider aanbod aan pittige en hete producten. Vooral spicy noodles en chips rukken op in de supermarkt, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Circana.

Eric Smeding, head of e-commerce & convenience. Foto: Distrifood
Interview: Arla Foods over de groeiende rol van data en retailmedia

Arla Foods timmert in Nederland flink aan de weg. Head of e-commerce & convenience Eric Smeding legt uit hoe de zuivelcoöperatie groeit door innovaties, klantdata en retailmedia. 'We veranderen in een techbedrijf.'

Foodbeurs Sial op dinsdagochtend, kort voor opening. Foto: Distrifood
Zes trends op foodbeurs Sial: 'K-food maakt opmars'

Proteïnerijke en plantaardige producten stalen op Sial de afgelopen dagen de show. Distrifood bezocht de foodbeurs in Parijs en zet de belangrijkste trends op een rij, waaronder K-food en vriesdrogen.

Wilko Maas (tweede van links) voor de e-truck van Jumbo. Foto: Feed Your Head Visuals
Jumbo doet mee aan test elektrische vrachtwagen Amsterdam

Jumbo test de komende tijd in Amsterdam een nieuwe elektrische vrachtwagen die speciaal is ontworpen voor stadslogistiek.

Kinderen leveren een tas met statiegeld in bij een Tomra R2. Foto: Tomra
Doorbraak gloort in statiegeldchaos door innovatie

De eerste statiegeldautomaat van een nieuwe generatie staat in een Nederlandse supermarkt. De machine moet het in één keer inleveren van grotere hoeveelheden statiegeldflesjes en -blikjes makkelijker maken en lange rijen bij de emballage voorkomen.

Het team achter de Grenade Oreo Protein Bar tijdens de uitreiking van de Wheel of Retail.
Grenade en Oreo geven impuls aan segment proteïnerepen

Grenade Oreo Protein Bar is een eiwitreep van tenminste 20 gram eiwitten en laag in suiker, met de authentieke Oreo-smaak. De combinatie van het populaire Oroe-koekje in functionele voeding opent nieuwe deuren in een jong en snelgroeiend segment. De retail is lovend en kent de categorieprijs én de Young Wheel toe.