Alles over Hiiper

Foto: Aldi

Hiiper: Aldi en AH winnen aandeel; Jumbo onderuit

Aldi is met een index van 106 een opvallende winnaar in het tweede kwartaal. Dirk groeide ook weer harder dan de markt, maar 'de grootste groei lijkt er een beetje uit te zijn'. Albert Heijn is ook een winnaar, terwijl Jumbo juist fors aandeel inlevert.

Foto: Distirfood

Dirk en Nettorama grote winnaars hoge foodinflatie en post-corona

De hoge foodinflatie en de terugkeer naar school en werk na corona zorgen voor flinke verschuivingen in het zogenoemde maagaandeel. Winnaars zijn softdiscounters, on the go-partijen en ketens buiten de supermarktsector, zoals Action en Hema. De verliezers: horeca, flitsbezorgers en speciaalzaken. De ontwikkelingen op een rij.

Archieffoto: Distrifood

Onderzoek: Hondenbezitters geven meer uit in supermarkt

Klanten met een hond geven gemiddeld meer uit tijdens een bezoek aan de supermarkt dan mensen zonder dit huisdier.

Foto: Cor Salverius

Dry January: Supers verkopen duidelijk minder alcohol

AMSTERDAM - Nederlandse supermarkten hebben tijdens Dry January duidelijk minder alcohol verkocht.

Foto: ANP

Marktaandelen: Aldi en Jumbo pieken rond kerstdagen

AMSTERDAM - Aldi en Jumbo hebben een sterk slot van het kalenderjaar achter de rug.

Foto: Distrifood

Huismerken stijgen harder in prijs dan A-merken

ABCOUDE - Huismerken zijn sinds april 2022 procentueel gezien meer in prijs verhoogd dan A-merkartikelen. De verwachting is dat prijzen op termijn verder omhoog gaan omdat voedselfabrikanten te maken krijgen met hogere kosten voor verduurzaming van de productie.

Foto: Distrifood

Marktaandelen: Plus dik in de min, AH plust, Dirk grote winnaar

AMSTERDAM - Nederlanders geven ten opzichte van vorig jaar 8 procent meer uit aan boodschappen. Daarbij is sprake van flinke verschuivingen in de marktaandelen.

Archieffoto: Distrifood

Huisdierklant geeft per jaar €220 uit in supermarkt

ABCOUDE - Consumenten die naar de supermarkt gaan om dierenproducten te kopen, geven gemiddeld €220 per jaar uit.

Archieffoto: Distrifood

'35-plussers bestellen het vaakst bij flitsbezorgers'

ABCOUDE - Consumenten tussen de 35 en 45 jaar bestellen het vaakst bij flitsbezorgers als Flink en Getir.

Foto: Distrifood

Een nieuwe flitsdataspeler dient zich aan

Hoofdredacteur Peter Garstenveld werkt al jaren samen met bureaus als Nielsen, GfK en Circana/IRI. Ineens ziet hij een nieuwkomer: flitsbezorger Hiiper, die de datawereld wil opschudden.