Alles over GfK

Foto: Shutterstock

Feiten en cijfers: De actuele omzetten en ontwikkelingen

De feiten en cijfers over de supermarktbranche op een rijtje. Geactualiseerd tot en met periode 10.

Foto's: Distrifood

Versrapport 2024: Zo maken Lidl en Nettorama het verschil

Lidl en Nettorama zijn de overallwinnaars van het Versrapport 2024 van YouGov, het voormalige GfK Consumerpanel. Op welke aspecten maken zij het verschil en hoe doen andere formules in het onderzoek het? 

Foto: Bert Jansen

Versrapport 2024: Zo doen formules het in vlees

Plus krijgt met 6,99 vrijwel hetzelfde rapportcijfer als vorig jaar en blijft daarmee bij de landelijke formules nummer 1 in vlees. Lidl, en in iets mindere mate Jumbo, naderen echter. Regionaal is Poiesz nog altijd de beste in vlees, maar ook hier is het gat met nummer 2, Nettorama, kleiner. 

Foto: Distrifood

Versrapport 2024: Zo doen formules het in brood

Lidl wint bij de landelijke formules met het rapportcijfer 7,20 in brood. Albert Heijn blijft nummer 2, terwijl Jumbo de derde plaats van Plus overneemt. Regionaal neemt Hoogvliet in brood de kroon over van Poiesz en staat Nettorama niet meer bij de beste drie. Vomar wel. Die formule was en is nummer 3. 

Foto: Fred Libochant

Versrapport 2024: Zo doen formules het in groente en fruit

Lidl pronkt al jaren met zijn hoge waardering voor de groente-en-fruitafdeling en zet die ontwikkeling in het Versrapport voort bij de landelijke formules. Met het rapportcijfer 7,35 blijft de formule Dirk en Albert Heijn voor. Plus verliest zijn plek bij de elite. Regionaal blijft Nettorama met grote voorsprong nummer 1, gevolgd door Poiesz en Boni. 

Nettorama (boven) en Lidl (onder) zijn de winnaars van het Versrapport 2024. Foto's: Distrifood

Versrapport 2024: Lidl en Nettorama zijn de kampioenen

Lidl heeft bij de landelijke formules het beste imago in vers. Nettorama heeft dit bij de regionale ketens. 

De winnaars van 2023. Foto's: Anne van der Wouden, Chuck Studios/Olaf van Gerwen en Distrifood

Genomineerden vernieuwd Versrapport bekend

Onderzoeksbureau YouGov, het voormalige GfK Consumerpanel, heeft de genomineerden bekendgemaakt voor het vernieuwde Versrapport.

Foto: Albert Heijn

Hoe AH, Jumbo, Lidl en Plus de biologische omzet stuwen

De verkoop van biologische producten in supermarkten stijgt snel, meldt onderzoeksbureau YouGov. Tijdens een presentatie in Odijk leggen experts van Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus uit hoe zij de bio-omzet ook de komende jaren verder aanzwengelen.

Foto: Michel Zoeter

A-merken stagneren en dalen in volumes, maar kleine groep piekt

De meeste A-merken groeien nauwelijks meer. Toch is er een kleine groep die al jarenlang de weg naar boven weet te vinden, blijkt uit onderzoek van YouGov, voorheen GfK Consumer Panel. Hoe houden ze die omzetgroei vol in tijden van corona, hoge inflatie en hoge kosten?

Foto: Distrifood

Onderzoek: Assortiment belangrijker voor groei diepvries dan prijs

Lage prijzen spelen bij diepvries een belangrijkere rol dan bij vers. Om de categorie te laten groeien zijn andere aspecten nog belangrijker, blijkt uit onderzoek van GfK/YouGov.