Grow Recruitment
Feiten en cijfers: De actuele omzetten en ontwikkelingen
De feiten en cijfers over de supermarktbranche op een rijtje. Geactualiseerd tot en met periode 10.
De feiten en cijfers over de supermarktbranche op een rijtje. Geactualiseerd tot en met periode 10.
Lidl en Nettorama zijn de overallwinnaars van het Versrapport 2024 van YouGov, het voormalige GfK Consumerpanel. Op welke aspecten maken zij het verschil en hoe doen andere formules in het onderzoek het?
Plus krijgt met 6,99 vrijwel hetzelfde rapportcijfer als vorig jaar en blijft daarmee bij de landelijke formules nummer 1 in vlees. Lidl, en in iets mindere mate Jumbo, naderen echter. Regionaal is Poiesz nog altijd de beste in vlees, maar ook hier is het gat met nummer 2, Nettorama, kleiner.
Lidl wint bij de landelijke formules met het rapportcijfer 7,20 in brood. Albert Heijn blijft nummer 2, terwijl Jumbo de derde plaats van Plus overneemt. Regionaal neemt Hoogvliet in brood de kroon over van Poiesz en staat Nettorama niet meer bij de beste drie. Vomar wel. Die formule was en is nummer 3.
Lidl pronkt al jaren met zijn hoge waardering voor de groente-en-fruitafdeling en zet die ontwikkeling in het Versrapport voort bij de landelijke formules. Met het rapportcijfer 7,35 blijft de formule Dirk en Albert Heijn voor. Plus verliest zijn plek bij de elite. Regionaal blijft Nettorama met grote voorsprong nummer 1, gevolgd door Poiesz en Boni.
Lidl heeft bij de landelijke formules het beste imago in vers. Nettorama heeft dit bij de regionale ketens.
Onderzoeksbureau YouGov, het voormalige GfK Consumerpanel, heeft de genomineerden bekendgemaakt voor het vernieuwde Versrapport.
De verkoop van biologische producten in supermarkten stijgt snel, meldt onderzoeksbureau YouGov. Tijdens een presentatie in Odijk leggen experts van Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus uit hoe zij de bio-omzet ook de komende jaren verder aanzwengelen.
De meeste A-merken groeien nauwelijks meer. Toch is er een kleine groep die al jarenlang de weg naar boven weet te vinden, blijkt uit onderzoek van YouGov, voorheen GfK Consumer Panel. Hoe houden ze die omzetgroei vol in tijden van corona, hoge inflatie en hoge kosten?
Lage prijzen spelen bij diepvries een belangrijkere rol dan bij vers. Om de categorie te laten groeien zijn andere aspecten nog belangrijker, blijkt uit onderzoek van GfK/YouGov.