Alles over Eiwitten

Algemeen directeur Nicole Freid: ‘Hoe meer HAK verkoopt, hoe meer positieve impact we maken op mens en natuur.’

HAK: 'Nauwer samenwerken om de eiwittransitie te versnellen'

'Hoe beter het met HAK gaat, hoe beter het is voor alle stakeholders: de teler, de retailer, de consument en de planeet. Dat maakt het mooi om voor HAK te werken', stelt algemeen directeur Nicole Freid. 'Het doel is om met nauwere samenwerking met de supermarkten de eiwittransitie verder te versnellen.'

Foto: Aldi

Aldi lanceert onder huismerk My Vay range vleesvervangers

Aldi breidt zijn plantaardige My Vay-assortiment nu ook uit met vleesvervangers.

Quirine de Weerd van Lidl (tweede van links). Foto: Herbert Wiggerman

De duurzame koers van Lidl: Zo staat het ervoor

Lidl Nederland publiceerde deze week zijn duurzaamheidsverslag over boekjaar 2023. Distrifood licht een paar speerpunten uit en spreekt met Quirine de Weerd, hoofd duurzaamheid bij Lidl Nederland.

Foto: Dirk

Eiwittransitie: AH, Jumbo, Plus, Dirk, Aldi en Lidl onder loep

Nederlandse supermarktketens zijn goed op weg met de eiwittransitie, maar in de folders mag het wel wat minder met vleesaanbiedingen.

Nicole Freid, algemeen directeur van Hak. Foto: Hak

Hak verlaagt prijzen: 'We accepteren een lagere marge'

Hak kondigt aan adviesprijzen van peulvruchten te verlagen. Het bedrijf accepteert een lagere marge om consumenten te overtuigen vaker voor kikkererwten en kidneybonen te kiezen.

Foto: Ronald Hissink

Zo trekt Hak samen met supermarkten op in de eiwittransitie

Hak speelt zich met een hele categorie in de kijker bij de consument. Het bedrijf uit het Brabantse Giessen werkt hiervoor nauw samen met supermarkten.

Plantaardige dranken in een Lidl-supermarkt, ter illustratie. Foto: Shutterstock

Wakker Dier prijst melkbeleid Aldi en Lidl, kritisch op Deka en Plus

Aldi en Lidl stimuleren hun klanten met hun prijsbeleid om voor plantaardige melk te kiezen in plaats van koemelk. Dat meldt Wakker Dier na onderzoek. De actiegroep stelt dat DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet en Plus nog veel te winnen hebben.

Jacqueline Roerink van Zuivelhoeve en René van der Zel van XXL Nutrition. Foto: Bert Jansen

XXL en Zuivelhoeve stappen in high protein-zuivel

Twee op het oog compleet verschillende bedrijven slaan de handen ineen om een aanval te doen op de zuivelreuzen in het proteïnerijke schap. XXL Nutrition en Zuivelhoeve lanceren vandaag een proteïnerijke yoghurt en pudding.

Foto: Ronald Hissink

Omzet peulvruchten stijgt door eiwittransitie

De populariteit van peulvruchten neemt in rap tempo toe. Kwam de gezamenlijke omzet in supermarkten in 2019 nog uit op €79.845.444, inmiddels becijfert Circana een groei naar €102.921.954 (MAT 32, 2024). De eiwittransitie speelt een belangrijke verklarende rol.

Foto: Ronald Hissink

Sportvoeding kent imposante opmars

De omzetten van sportvoeding groeien in het supermarktkanaal explosief. Proteïnedesserts en -drinks zijn booming. Ook de populariteit van sportrepen is opvallend. Zuivel is het grootste segment binnen sportvoeding, met een marktaandeel van 64 procent. Ketens spelen erop in. 'Ieder type sporter kan bij ons terecht.'