Alles over Duurzaamheid

Foto: Positieve Impact

Quirine De Weerd (Lidl) wint mvo-manager van het jaar

Quirine de Weerd, hoofd duurzaamheid bij Lidl Nederland, is verkozen tot mvo-manager van het jaar.

Foto: Archief Distrifood

Superunie zet nieuwe stap in controle regelgeving

Inkoopalliantie EMD (Superunie) gaat in zee met de Alkmaarse ketenspecialist ImpactBuying. Dit om beter te voldoen aan de steeds strengere Europese ESG-wetgeving.

Opening van Solar Carport bij dc Vomar. Foto: Ed van de Pol Fotografie

Vomar mikt met Solar Carport bij dc op energiereductie

Vomar en zusterbedrijf Hoorne Vastgoed hebben de nieuwe Solar Carport bij het distributiecentrum in Alkmaar geopend.

Area President André Ruikes en 
Sales Director Inge van Horne: ‘Binnen het sustainability programma richten we ons op drie niveaus: “For You”, “For the People” en “For the Planet”.’

Cloetta focust op duurzame groei: 'Let's create a sweeter future together'

Categoriegroei en verduurzaming, dat zijn de kernpunten in de strategie en categorievisie van Cloetta. Grote merken als Red Band, Venco, Sportlife en The Jelly Bean Factory zullen die groei ondersteunen. Verdere stappen in duurzaamheid helpen de retailer bij zijn Scope 3 CO2-reductie.

Linda van Hooft en Kevin Frencken van Sonac: ‘Van eetbare bijproducten maken we hoogwaardige, circulaire ingrediënten.’

'Dierlijke bijproducten maken voedingssector duurzamer'

Bijproducten van de producenten van vlees, vleeswaren en vlees­producten zijn waardevolle ingrediënten in allerlei voedingsproducten voor consumenten. Dit draagt volop bij aan de circulariteit van de voedingssector. Dat zouden best meer mensen mogen weten, zeggen producenten van dierlijke eiwitten en vetten. 'De producten zijn voedzaam én duurzaam.'

Sales Manager Anneloes Hoorneman en oprichter Pieter Dirven van De Smaakspecialist: ‘Educatie is echt key.’

De Smaakspecialist haalt biologisch uit de niche

Hoewel het aandeel biologisch groeit in Nederland, ligt er nog een uitdaging om het écht gangbaar te maken. De Smaakspecialist zet zich daarom actief in voor deze transitie, door duurzame producten toegankelijker te maken, het consumentenbewustzijn te vergroten en samen te werken met retailers en beleidsmakers. 'Zodat biologisch niet langer de niche is, maar de norm.'

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Foto: Shutterstock

AH krijgt B-Corp-certificaat: 'Eerste supermarkt ter wereld'

Albert Heijn krijgt het certificaat B Corp, een onderscheiding voor bedrijven die naast winst sociale en ecologische impact nastreven.

Inkoopdirecteur Saïd Belhassan van Superunie. Foto: Jan Willem Houweling

Supers worstelen: 'Beschikbaarheid wordt Champions League'

Supermarkten en fabrikanten wachten nog zware jaren. Klimaatverandering beïnvloedt beschikbaarheid van verse producten, personeelskrapte blijft en ook de duurzaamheidseisen vanuit de overheid wegen zwaar. Toch heeft de fmcg-branche genoeg ideeën hoe deze problemen te tackelen, bleek tijden het jaarlijkse EFMI Nationale Verscongres.

Zonnebloemolie is duurder geworden. Foto: Shutterstock

Etiketten door alle logo's en claims verwarrend en soms misleidend

De Europese Rekenkamer onderzocht etiketten van levensmiddelen en concludeert dat deze vaak verwarrend zijn in plaats van verhelderend.