BEACH Recruitment
Albert Heijn richt spotlight op B Corp: 'Ieder B'tje helpt'
Albert Heijn tuigt samen met A-merken een campagne op om de bekendheid van B Corp te vergroten.
Albert Heijn tuigt samen met A-merken een campagne op om de bekendheid van B Corp te vergroten.
Nestlé wil met de nieuwste innovatie Neo by Nescafé Dolce Gusto de categorie portiekoffie - pads en cups - flink laten groeien. Dat apparaat garandeert volgens de multinational een 'barista-ervaring' thuis. Maar zitten klanten wel te wachten op weer een extra koffieapparaat op het aanrecht? En zit de hoge koffieprijs de introductie niet in de weg?
Per 1 januari 2026 worden koffiecapsules toegevoegd aan het PMD-afval. 'Dat is een hele belangrijke stap om het aantal gerecyclede koffiecapsules te verhogen. Dit komt door een unieke samenwerking tussen de grootste koffieconcurrenten en Verpact', zegt directeur Nienke Bloemers van Koffie Capsule Recycling Nederland (KCR) tegen Distrifood.
Geen boetes, politiek draagvlak dat als sneeuw voor zon verdween en ondernemers die de plastictoeslag creatief omzeilden of juist in hun voordeel gebruikten. De SUP-heffing verdwijnt na tweeënhalf jaar grotendeels in de prullenbak. Hoeveel geld ondernemers ermee ophaalden en wat daarmee gebeurde, is een groot vraagteken. Een reconstructie van hoe de plastictoeslag vanaf dag één gedoemd was om te mislukken.
Een groep grote bedrijven heeft afgesproken om jaarlijks minstens 115.000 ton gerecycled plastic in te kopen. Het gaat onder meer om Albert Heijn, Coca-Cola, Unilever en Nestlé.
De Consumentenbond wil dat de Autoriteit Consument & Markt optreedt tegen Unilever vanwege misleidende duurzaamheidsclaims.
Foodwatch nomineert de gerookte zalm van Fish Tales in Duitsland voor het equivalent van het Gouden Windei, een verkiezing voor de meest misleidende reclame. Het Nederlandse bedrijf is het oneens met die nominatie.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de inspectie ILT, brancheorganisatie CBL: niemand weet hoeveel geld er met de verplichte plastictoeslag is opgehaald en waar dat naartoe vloeit. Supermarkten willen liever niet zeggen hoeveel ze afgelopen twee jaar binnenkregen via de plastictoeslag en wat daarmee gebeurde. Politieke partijen eisen actie en willen dat het ministerie achterhaalt wat er met de verplichte bijdrage gebeurt.
Dirk Groot, die zich als Zwerfinator inzet tegen zwerfafval, start een actie tegen milieuvervuilende zakjes die van de broodafdelingen van supermarkten komen.
Drankenkartons spelen een belangrijke rol in de Nederlandse voedselwaardeketen. Zo verpakt het land 73% van de melk, 61% van de sappen en 99% van de plantaardige producten in kartons. Daarbij is een efficiënt recyclingproces onmisbaar, zeker nu Nederland tegen het einde van 2025 40% van de drankenkartons wil recyclen, en 55% tegen 2030.