Alles over Deloitte

Foto: Bert Jansen

13 cruciale consumententrends uit Deloitte-onderzoek

De jongste versie van het Consumentenonderzoek van Deloitte is uit. Distrifood las het onderzoek zorgvuldig en zet op basis van de cijfers 13 cruciale trends in consumentengedrag op een rijtje. Van de onrust over stijgende prijzen, via de effecten van de tabaksban tot verminderde interesse in minder eten van vlees en groeiende uitgaven over de grens. En meer consumenten zien niets in pin-only in de supermarkt.

Foto: Distrifood

Jumbo scoort flink lager met assortiment

De zogenoemde wervende kracht van het assortiment van Jumbo is flink lager. Lege schappen door conflicten tussen de formule uit Veghel en fabrikanten is hier een mogelijke oorzaak van. 

Foto: Picnic

Picnic jaagt gemiddelde bestelwaarde flink omhoog

De nieuwe prijsstrategie van Picnic werkt. Mede door de invoering van volumekorting op een deel van het assortiment stijgt de gemiddelde bestelwaarde fors.

Foto: Roel Dijkstra

Klant blijft koning: 12 beslissende trends op een rijtje

Koning klant zit steviger dan ooit op zijn troon. Supermarkten en fabrikanten weten dankzij big data steeds meer over de consument, maar tijdig inspelen op veranderende trends blijft moeilijk. En de klant? Die straft formules en producenten keihard af door anders boodschappen te doen.

Foto: Cor Salverius

Deloitte: Inflatie veroorzaakt opmerkelijke verschuivingen bij boodschappen doen

MAASTRICHT - De torenhoge inflatie van de afgelopen anderhalf jaar heeft het consumentengedrag bij boodschappen doen op een groot aantal manieren veranderd. Aan de hand van het vorige week verschenen Consumentenonderzoek van Deloitte zet Distrifood de belangrijkste veranderingen op een rijtje. 'Na de coronajaren waarin alles al anders was, zorgt nu de inflatie weer voor opmerkelijke verschuivingen', stelt Bas Smeets van de financiële dienstverlener.

Foto: Shutterstock

Online: Klantenkring groeit, marktaandeel daalt

MAASTRICHT - Het aandeel van online in de supermarktomzet is na enkele jaren van stevige groei ineens aan het dalen. Het is de vraag of dit een tijdelijk fenomeen is of een trend van langere duur. Bij de toekomstige groei en bloei van flitsbezorgers zijn verder vraagtekens te plaatsen op basis van de motieven van klanten om gebruik te maken van de diensten. Een aantal opmerkelijke resultaten uit het Consumentenonderzoek van Deloitte op een rijtje.

Foto: Distrifood.

Deloitte: Tweederde klanten past koopgedrag aan

MAASTRICHT - Onder invloed van de foodinflatie heeft tweederde van de klanten zijn koopgedrag aangepast. Klanten jagen meer op aanbiedingen en bezoeken meer verschillende winkels.

Eigenaar Cees Zwanenburg verwelkomt klanten bij de Vomar in Zuid-Scharwoude. Foto: Distrifood

Consument toont weinig vertrouwen in info super over gezondheid

AMSTERDAM - De meerderheid van de Europese consumenten wil steeds meer weten over gezonde voeding, maar ze zien supermarkten niet als meest betrouwbare bron voor deze informatie.

Foto: ANP/Lex van Lieshout

Gebruik supermarkt-apps stijgt explosief

MAASTRICHT - Het percentage Nederlanders dat tenminste één supermarkt-app gebruikt, is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld. De app van Albert Heijn is met afstand het meest populair, gevolgd door die van Jumbo en Lidl.

Moet de inrichting van de supermarkt op de schop? D66 vindt van wel. Dat stelt consumenten beter in staat de gezondere keuze te maken. Foto: Distrifood

Deloitte: Corona raakt totale supermarkt

MAASTRICHT - De invloed van de coronacrisis op supermarktklanten is mogelijk nog intenser dan gedacht. 'Klanten winkelen, eten en denken nu heel anders.'