BEACH Recruitment
Nederlanders zijn vorig jaar 3 procent minder groenten en fruit gaan eten. Handels- en telersbedrijven spreken van een 'zorgwekkende daling'.
Nederlanders zijn vorig jaar 3 procent minder groenten en fruit gaan eten. Handels- en telersbedrijven spreken van een 'zorgwekkende daling'.
De jongste versie van het Consumentenonderzoek van Deloitte is uit. Distrifood las het onderzoek zorgvuldig en zet op basis van de cijfers 13 cruciale trends in consumentengedrag op een rijtje. Van de onrust over stijgende prijzen, via de effecten van de tabaksban tot verminderde interesse in minder eten van vlees en groeiende uitgaven over de grens. En meer consumenten zien niets in pin-only in de supermarkt.
De nieuwe prijsstrategie van Picnic werkt. Mede door de invoering van volumekorting op een deel van het assortiment stijgt de gemiddelde bestelwaarde fors.
De hoge foodinflatie en de terugkeer naar school en werk na corona zorgen voor flinke verschuivingen in het zogenoemde maagaandeel. Winnaars zijn softdiscounters, on the go-partijen en ketens buiten de supermarktsector, zoals Action en Hema. De verliezers: horeca, flitsbezorgers en speciaalzaken. De ontwikkelingen op een rij.
Jongeren sjoemelen in vergelijking met andere leeftijdsgroepen relatief vaak in de supermarkt. Zo beschadigen ze vaker producten om kortingsstickers te verwisselen en rekenen ze boodschappen niet af.
Plus-bedrijfsleider Hugo Bouman doet boodschappen in zijn eigen winkel en verbaast zich over sommige zaken.
Koning klant zit steviger dan ooit op zijn troon. Supermarkten en fabrikanten weten dankzij big data steeds meer over de consument, maar tijdig inspelen op veranderende trends blijft moeilijk. En de klant? Die straft formules en producenten keihard af door anders boodschappen te doen.
MAASTRICHT - De torenhoge inflatie van de afgelopen anderhalf jaar heeft het consumentengedrag bij boodschappen doen op een groot aantal manieren veranderd. Aan de hand van het vorige week verschenen Consumentenonderzoek van Deloitte zet Distrifood de belangrijkste veranderingen op een rijtje. 'Na de coronajaren waarin alles al anders was, zorgt nu de inflatie weer voor opmerkelijke verschuivingen', stelt Bas Smeets van de financiële dienstverlener.
Bert Baron ziet sinds coronamoeheid verschillende 'flaties' langskomen - de ene wat aanweziger dan de andere. De branche kan zich opmaken voor een woelig najaar.
Vion zet zich al jaren in voor goede ketensamenwerking in de vleescategorie. Transparantie en traceerbaarheid, en een goede afstemming van het aanbod op de vraag zijn nodig om voor de consument en de sector het beste uit de keten te halen. Een van de middelen daarbij is de jaarlijkse Consumenten Monitor, waaruit dit jaar blijkt dat de consument wat minder negatief over vlees denkt dan soms lijkt.