Twee Jumbo's, AH, Hoogvliet en Boon's in race mooiste super
Twee supermarkten van Jumbo, een Albert Heijn, een Hoogvliet en een winkel van Boon's Markt strijden om de titel 'mooiste nieuwe supermarkt van Nederland'.
Twee supermarkten van Jumbo, een Albert Heijn, een Hoogvliet en een winkel van Boon's Markt strijden om de titel 'mooiste nieuwe supermarkt van Nederland'.
Via de Albert Heijn-app kunnen klanten tegenwoordig in realtime zien welke producten met een korte houdbaarheidsdatum beschikbaar zijn in hun winkel. Dat is een slimme zet, vindt gedragspsycholoog Kimberly van der Heijden.
Supermarkten en food- & retailformules staan voor een forse uitdaging. Enerzijds groeit de druk om te verduurzamen. Overheden, consumenten én ketens zelf vragen om circulaire oplossingen, minder verspilling en lagere milieubelasting. Anderzijds moeten verbouwingen en nieuwbouw razendsnel verlopen, een dag langer dicht betekent een dag omzetverlies.
Heijdra Vleesvee begon in 2020 als duurzame rundvleesleverancier van Albert Heijn. Maar de veelbelovende samenwerking om kwalitatief Nederlands rundvlees op de kaart te zetten, liep spaak. In haar boek 'Op ons bord' legt boerin Anita Heijdra uit wat er allemaal misging. Ze spaart daarin de marktleider niet.
Fish Tales-oprichter Bart van Olphen roept supermarkten op om te stoppen met de verkoop van Atlantische makreel.
Albert Heijn maakt het voor franchisers niet altijd makkelijk om hun kinderen de winkel te laten overnemen. Gertjan Nijhuis lukt het wel om de winkel over te dragen. William de Block slaagde daar niet in. Naast erfopvolging spelen er meer thema's tussen franchisegevers en franchisenemers.
Bun Holding, van Albert Heijn-multifranchiser Jan Bun, en Nettorama worden buren in Zwolle. Aan de Deventerstraatweg in de wijk Assendorp gaan de sterk groeiende supermarktbedrijven met elkaar de strijd aan op een plek waar Boni jarenlang het rijk alleen had.
Premium koffiebonen uit Indonesië, met een sterke focus op duurzaamheid en herkomst, maken hun entree in de Nederlandse supermarkten. Wat betekent dit voor het schap - en voor de retailer?
Albert Heijn en Jumbo zijn voorlopig niet van plan te stoppen met het verkopen van Israëlische producten als dadels, ondanks de groeiende kritiek op Israël vanwege de oorlog in Gaza. Lidl overlegt daar momenteel over.
Bijna 20 jaar geleden kocht Gertjan Nijhuis een 'blauwe winkel' van Albert Heijn in Utrecht. Inmiddels staan zijn kinderen klaar om hem op te volgen. Hoe lukt het hem wel om zijn bedrijf in de familie te houden en bijvoorbeeld gebroeders De Block niet?
Albert Heijn introduceert met Laatste Kans Koopjes een nieuw initiatief om voedselverspilling verder te reduceren.
Het marktaandeel van Albert Heijn piekte vorig jaar rond Kerstmis boven de 40 procent. Ook dit jaar groeit het belang van Albert Heijn in de Nederlandse supermarktsector.
Albert Heijn is de regionale retailer met de hoogste waardering in België. De Nederlandse marktleider haalt Jumbo weer in.
Albert Heijn heeft Jeroen van Koningsbrugge vastgelegd als nieuw boegbeeld.
Jumbo gaf het afgelopen half jaar meer geld uit aan tv-reclames dan in 2024. Ook Aldi voerde de reclamebestedingen flink op. Albert Heijn, Lidl en Plus deden het juist rustiger aan. Dat blijkt uit het TV Halfjaarrapport van Screenforce.
Jeroen van Koningsbrugge kruipt in de huid van supermarktmanager Daan en volgt Ilse op als gezicht van Albert Heijn. De winkels krijgen daarbij weer een belangrijker rol in de marketing.
AH-franchisers Eline en Niels van der Wolde verkopen hun supermarkt in Loppersum aan Poiesz.
De nieuwe kapitein van het grote Albert Heijn-schip, zeg maar gerust mammoettanker, treedt vandaag aan. Margaret Versteden-van Duijn is de nieuwe roerganger van de marktleider. AH kan veel leren van de Bol-ceo, maar er ligt ook een lijstje uitdagingen op haar te wachten.