Grow Recruitment
Klimaatrampen en boycots: 5 trends in beschikbaarheid
Klimaatverandering heeft grote gevolgen voor de beschikbaarheid van agf in de supermarkten. Maar ook boycots hebben hun weerslag op de winkelschappen.
Klimaatverandering heeft grote gevolgen voor de beschikbaarheid van agf in de supermarkten. Maar ook boycots hebben hun weerslag op de winkelschappen.
Goed nieuws voor supermarkten: de oogsten van groente en fruit vallen na het natte voorjaar nog mee.
Het biologisch aandeel agf bij Lidl moet van 4 naar 8 procent. Die omzetverdubbeling stelt de keten zichzelf ten doel voor 2026. Dat wil Lidl bereiken door klanten te overtuigen dat biologisch niet veel duurder hoeft te zijn en door het bio-aanbod beter te presenteren.
Lidl ondertekent een overeenkomst met de biologische groente- en fruittelers met als doel een snelle verdubbeling van de omzet van biologische groente en fruit.
Boer Kees Schoenmakers in Vessem had na een geklapte deal met een inkoper plots 100.000 kilo sperziebonen over. De oogst is na een mediaoffensief veiliggesteld.
Lidl pronkt al jaren met zijn hoge waardering voor de groente-en-fruitafdeling en zet die ontwikkeling in het Versrapport voort bij de landelijke formules. Met het rapportcijfer 7,35 blijft de formule Dirk en Albert Heijn voor. Plus verliest zijn plek bij de elite. Regionaal blijft Nettorama met grote voorsprong nummer 1, gevolgd door Poiesz en Boni.
Lidl heeft bij de landelijke formules het beste imago in vers. Nettorama heeft dit bij de regionale ketens.
Agf-inkopers bij supermarkten moeten op korte termijn back-ups vinden voor hun leveranciers, want leveringen worden snel onzekerder door slechte oogsten. Wie nu nog teert op één leverancier voor een bepaalde vrucht, gaat vroeg of laat in de problemen komen.
'Waarom zou je een product introduceren zonder eerst diepgravend onderzoek te doen? En dus puur af te gaan op aannames?' vraagt Wim van den Berg, retail marketing manager. 'Dat is zonde. Want zo presenteer je wellicht een product dat niet voldoet aan de actuele behoefte van shoppers. Of dat niet aansluit bij de ontwikkelingen in de markt. Om vervolgens nauwelijks verschil te maken in omzet en rotatie bij retailers.' Benieuwd hoe het dan wel moet?
Dirk van den Broek is de goedkoopste supermarkt met aardappelen, groenten en fruit, concludeert de Consumentenbond. Bij Albert Heijn, Jumbo en Plus kost agf meer dan gemiddeld, terwijl Spar het duurst is.