Alles over Agf

Cindy van Rijswick global strategist van de Rabobank. Foto: Distrifood

Klimaatrampen en boycots: 5 trends in beschikbaarheid

Klimaatverandering heeft grote gevolgen voor de beschikbaarheid van agf in de supermarkten. Maar ook boycots hebben hun weerslag op de winkelschappen.

Foto: Odin

Meevallende agf-oogsten opsteker voor supermarkten

Goed nieuws voor supermarkten: de oogsten van groente en fruit vallen na het natte voorjaar nog mee.

Kinderen op traptrekkers rijden het terrein van Lidl in Huizen op. Foto: Henk van der Giesen

Zo wil Lidl van 4 naar 8 procent biologisch agf

Het biologisch aandeel agf bij Lidl moet van 4 naar 8 procent. Die omzetverdubbeling stelt de keten zichzelf ten doel voor 2026. Dat wil Lidl bereiken door klanten te overtuigen dat biologisch niet veel duurder hoeft te zijn en door het bio-aanbod beter te presenteren.

Foto: Lidl

Lidl tekent voor snelle verdubbeling omzet bio groente en fruit

Lidl ondertekent een overeenkomst met de biologische groente- en fruittelers met als doel een snelle verdubbeling van de omzet van biologische groente en fruit.

Boer Kees Schoenmakers is zijn 100.000 kilo sperziebonen kwijt. Foto: still YouTube

Geklapte deal met inkoper leidt tot reddingsactie sperziebonen

Boer Kees Schoenmakers in Vessem had na een geklapte deal met een inkoper plots 100.000 kilo sperziebonen over. De oogst is na een mediaoffensief veiliggesteld.

Foto: Fred Libochant

Versrapport 2024: Zo doen formules het in groente en fruit

Lidl pronkt al jaren met zijn hoge waardering voor de groente-en-fruitafdeling en zet die ontwikkeling in het Versrapport voort bij de landelijke formules. Met het rapportcijfer 7,35 blijft de formule Dirk en Albert Heijn voor. Plus verliest zijn plek bij de elite. Regionaal blijft Nettorama met grote voorsprong nummer 1, gevolgd door Poiesz en Boni. 

Nettorama (boven) en Lidl (onder) zijn de winnaars van het Versrapport 2024. Foto's: Distrifood

Versrapport 2024: Lidl en Nettorama zijn de kampioenen

Lidl heeft bij de landelijke formules het beste imago in vers. Nettorama heeft dit bij de regionale ketens. 

Foto: Dennis Wisse

AI-bedrijf voorspelt slechte oogsten: 'Agf-inkopers, maak plan B'

Agf-inkopers bij supermarkten moeten op korte termijn back-ups vinden voor hun leveranciers, want leveringen worden snel onzekerder door slechte oogsten. Wie nu nog teert op één leverancier voor een bepaalde vrucht, gaat vroeg of laat in de problemen komen.

Lanceer impactvolle producten met data en onderzoek

Lanceer impactvolle producten met data en onderzoek

'Waarom zou je een product introduceren zonder eerst diepgravend onderzoek te doen? En dus puur af te gaan op aannames?' vraagt Wim van den Berg, retail marketing manager. 'Dat is zonde. Want zo presenteer je wellicht een product dat niet voldoet aan de actuele behoefte van shoppers. Of dat niet aansluit bij de ontwikkelingen in de markt. Om vervolgens nauwelijks verschil te maken in omzet en rotatie bij retailers.' Benieuwd hoe het dan wel moet?

Foto: Fred Libochant

Dirk goedkoopste in agf: AH, Jumbo, Plus duurder dan gemiddeld

Dirk van den Broek is de goedkoopste supermarkt met aardappelen, groenten en fruit, concludeert de Consumentenbond. Bij Albert Heijn, Jumbo en Plus kost agf meer dan gemiddeld, terwijl Spar het duurst is.