FreshRecruitment
Consumentenbond ziet 'grootschalige greenwashing' Unilever
De Consumentenbond wil dat de Autoriteit Consument & Markt optreedt tegen Unilever vanwege misleidende duurzaamheidsclaims.
De Consumentenbond wil dat de Autoriteit Consument & Markt optreedt tegen Unilever vanwege misleidende duurzaamheidsclaims.
Foodwatch nomineert de gerookte zalm van Fish Tales in Duitsland voor het equivalent van het Gouden Windei, een verkiezing voor de meest misleidende reclame. Het Nederlandse bedrijf is het oneens met die nominatie.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de inspectie ILT, brancheorganisatie CBL: niemand weet hoeveel geld er met de verplichte plastictoeslag is opgehaald en waar dat naartoe vloeit. Supermarkten willen liever niet zeggen hoeveel ze afgelopen twee jaar binnenkregen via de plastictoeslag en wat daarmee gebeurde. Politieke partijen eisen actie en willen dat het ministerie achterhaalt wat er met de verplichte bijdrage gebeurt.
Dirk Groot, die zich als Zwerfinator inzet tegen zwerfafval, start een actie tegen milieuvervuilende zakjes die van de broodafdelingen van supermarkten komen.
Drankenkartons spelen een belangrijke rol in de Nederlandse voedselwaardeketen. Zo verpakt het land 73% van de melk, 61% van de sappen en 99% van de plantaardige producten in kartons. Daarbij is een efficiënt recyclingproces onmisbaar, zeker nu Nederland tegen het einde van 2025 40% van de drankenkartons wil recyclen, en 55% tegen 2030.
Deze week waren 3100 voedingsfabrikanten op de PLMA in Amsterdam. Ze toonden er alle innovaties die ze onder de supermarktlabels willen uitbrengen. Distrifood-redacteur Bart Lelieveld dook in de wereld van huismerken.
Lidl steunt een proefproject van FrieslandCampina voor duurzamere landbouw.
Jumbo baalt (nog steeds) van de concurrentie die maar niet wil stoppen met vleesacties. Tegelijk benadrukt de formule dat er voor vlees plaats is in de folder.
Vrumona werkt dagelijks aan verduurzaming, in alle lagen van het bedrijf. Circulariteit is daarbij een belangrijk en tegelijkertijd complex onderdeel, vertelt Sustainability Manager Annie de Loijer. 'We maken daarom keuzes die bijdragen aan minder nieuw plastic, minder afval en een betere recyclestroom. En daarbij blijven we kritisch kijken naar de balans tussen circulariteit en emissies.'
De beloningen voor Unilever-topman Fernando Fernandez zorgden voor discussie tijdens de jaarvergadering van de multinational. Ruim een kwart van de aandeelhouders stemde tegen het beleid.