Lidl verovert terrein in New York in prijsoorlog

Lidl verovert terrein in New York in prijsoorlog

ARLINGTON - Amerikaanse retailers die vlakbij een Lidl staan geven tot 55 procent meer korting op alledaagse producten dan retailers in 'Lidl-vrije zones'. Winkels in New York en New Jersey zijn door Lidls komst gedwongen hun prijzen te verlagen en meer vers en kant en klare maaltijden te bieden.

New York barst van de formules en het is een zware klus voor de Duitse discounter om te concurreren met ketens als Stop & Shop, Walmart, Target, Costco Wholesale, Aldi en Whole Foods. Maar de keten heeft nu al een zichtbare impact: De 'prijsoorlog' wordt vooral gevoerd in Long Island, waar 24 van de Best Markets staan. Zoals eerder genoemd, zijn veel supermarkten gedwongen hun prijzen te verlagen door Lidls komst. Echter, volgens experts moeten ze ook meer gaan bieden op het gebied van vers, kant en klaar en online shoppen. Alleen dan kunnen ze hun marktaandeel behouden, meldt het Amerikaanse Supermarket News.

Lidl zorgt voor lage prijzen en krappe marges

Amerikaanse retailers die vlakbij een Lidl staan geven tot 55 procent meer korting op alledaagse producten dan retailers in 'Lidl-vrije zones', volgens een onderzoek van de universiteit van North Carolina Kenan-Flager Business School. Daarbij verkopen retailers die concurreren met Lidl hun producten gemiddeld 9,3 procent goedkoper.

Ook gemak een sterke kant van Lidl

Echter, Katrijn Gielens, associate marketing professor van UNC Kenan-Flager, geeft aan dat Lidl zich niet alleen onderscheid in de VS op het gebied van prijs: 'Iedereen die over ze praat richt zich op prijs, maar ze willen ook benadrukken dat ze je leven zoveel makkelijker maken. Ze maken het makkelijk om naar de winkel te gaan, en als je naar binnen loopt wordt je niet overspoeld door keuzes. In een metropolis zou dat erg kunnen bevallen aan klanten en een duidelijke dreiging kunnen zijn voor andere retailers.'

Tot nu toe een klein marktaandeel voor Lidl in Long Island

Toch zal het niet makkelijk worden voor de Duitse discounter om Long Island te veroveren. Er zijn namelijk enorm veel formules en Best Market heeft slechts een gering marktaandeel op Long Island: 3 procent. Ondertussen groeit Ahold Delhaize USA’s Stop & Shops marktaandeel (het grootste in Long Island) van 25,6 procent snel.

Lidl gaat de 27 Best Markts de komende 2 tot 3 jaar geleidelijk veranderen in Lidl supermarkten, zegt William Harwood, director of communications van Lidl. Op het moment heeft de retailer meer dan 65 winkels in de staten Virginia, North- en South Carolina, Georgia, Maryland, Delaware, New Jersey, Pennsylvania and New York.