artikel

Jan Linders zet volgende stap in eigen keuken én focust op speciaalbier

Formules 4501

VENRAY – Jan Linders heeft voor het eerst een grote doorontwikkeling gemaakt van de Keuken van Jan Linders. In de verbouwde winkel in Venray verkoopt de zuidelijke supermarktketen voortaan ook warme broodjes en versgemaakte salades, en er zijn zowel broodjes als pizza’s in verschillende maten verkrijgbaar.

Leo, schiet eens een beetje op!’, verzucht een oudere dame, terwijl ze haar capuchon nog maar eens wat verder over haar hoofd trekt. Ze is één van de honderden klanten die het hondenweer hebben getrotseerd om bij de heropening van Jan Linders in Venray te zijn. Terwijl de regen gestaag neerdaalt op de menigte, openen Leo Linders en de burgemeester de vernieuwde supermarkt. Natuurlijk, veel mensen staan er voor de gratis vlaai die bij de ingang wordt uitgedeeld. Maar hun aanwezigheid is ook typerend voor het gevoel dat Jan Linders in zuidelijk Nederland oproept bij klanten. Het is hún supermarkt.

Met dus ook veel producten uit hún streek, zoals het streekmeubel direct na de entree bewijst. In Venray heeft Linders de nadruk op de streek nog wat meer benadrukt dan voorheen. Zo is er ook een seizoensmeubel, waar kan worden ingespeeld op bijvoorbeeld het aardbeienseizoen, carnaval of binnenkort de aspergetijd. Ook worden telers en andere regionale leveranciers nog meer uitgelicht in de winkel.

Producten uit eigen streek worden in Venray nog prominenter uitgelicht

Producten uit eigen streek worden in Venray nog prominenter uitgelicht

Warme broodjes en salades

Blikvanger van de verbouwde vestiging in Venray is echter niet het aanbod uit eigen streek, maar de Keuken van Jan Linders. Daarvan is in deze winkel voor het eerst een grote doorontwikkeling gemaakt. Roel van der Zande, unitmanager vers bij Jan Linders: ‘Wat we bijvoorbeeld nieuw aanbieden, zijn warme broodjes, ter plekke klaargemaakte salades en een grillmodule voor maaltijden. Verder bieden we hier voor het eerst ook variatie in grootte aan. Zo zijn er twee formaten pizza te krijgen en zijn de belegde broodjes in een kleine en een grote versie verkrijgbaar.’

Volgens Van der Zande is de Keuken van Jan Linders een succes. Wel is er tussen de winkels een verschil in wat wel en niet loopt. Zo zijn er winkels waar vooral in het weekeinde en in de aanloop daarnaartoe veel wordt verkocht vanuit de keuken. ‘Maar in Sittard zitten we bijvoorbeeld op een industrieterrein. Daar verkopen we op een doordeweekse dag een paar honderd broodjes tijdens de lunch. Dat komt ook door de lunchdeals, waarbij klanten een gratis sapje krijgen bij aankoop van een broodje. Je merkt dat steeds meer mensen weet krijgen van deze deal.’

Pizza’s en versbelegde broodjes zijn voortaan in twee formaten te verkrijgen

Pizza’s en versbelegde broodjes zijn voortaan in twee formaten te verkrijgen

Het streven van Jan Linders is dat overal en altijd minimaal één medewerker de keuken bemant. In de praktijk zijn dat er vaak meer. ‘Daar besteden we ook echt extra uren aan’, zegt Van der Zande. ‘Er moeten namelijk ook vleeswaren worden gesneden en we maken, indien gewenst, broodjes op verzoek. Hoewel we werken met vaste recepturen, kunnen we daar van afwijken als iemand bijvoorbeeld een ingrediënt wel of niet erop wil. Medewerkers vinden het leuk om in de keuken te staan, het is meer een horecarol dan een supermarktfunctie. Het gaat niet om vakkenvullen, maar om inspelen op de wensen van de klant.’

Niet alleen de Keuken van Jan Linders is doorontwikkeld in Venray. Ook elders in het versgedeelte is het nodige veranderd. Zo is het supermarktbedrijf gestopt met de verkoop van vis op nepijs. ‘We probeerden daarmee een soort visboeruitstraling te krijgen, maar daar zijn we van afgestapt. In plaats van dat het er mooi uitziet, hebben we liever dat mensen de producten makkelijk kunnen vinden’, legt Van der Zande uit.

Andere nieuwe elementen zijn te vinden bij de brood- en banketafdeling. Zo heeft Linders voor het eerst een Bossche bollen-module, en is er pick & mix in banket, waarbij geldt: 3+1 gratis.

Pick & mix bij banket, waarbij geldt: 3+1 gratis. Ook dit is nieuw bij Jan Linders

Pick & mix bij banket, waarbij geldt: 3+1 gratis. Ook dit is nieuw bij Jan Linders

Speciaalbier

Jan Linders straalt graag de bourgondische inslag van de streek van herkomst uit. Uiteraard in vers, maar ook in kw. Zo kent de winkel in Venray een sterk uitgebreid schap speciaalbieren. Verantwoordelijk hiervoor zijn categorymanager Thomas Heijnen en zijn rechterhand Bram Rikken. Ze hebben vrijwel alle dranken in hun portefeuille, maar zijn naar eigen zeggen bijzonder enthousiast over het segment speciaalbier. Het resulteerde in Venray in 10 meter schapruimte voor de categorie. ‘En zelfs 13 als je radler en alcoholvrij meerekent’, verduidelijkt Heijnen. ‘Voorheen was het 7 meter, inclusief die soorten.’ De ruimte gaat ten koste van pils, waarin het aanbod weliswaar compleet is met alle gangbare merken, maar waarvan het schap is ingedikt.

Linders geeft met name een podium aan de traditionele Belgische soorten speciaalbier. Zo zijn er eigen meters voor blond, tripel, gerstewijn en trappist. ‘Ik zeg altijd: laat de marktleider maar z’n IPA’s verkopen. Onze klant is sterk georiënteerd op België’, aldus Heijnen. In totaal kwamen er zestig nieuwe bieren bij, waaronder ook grote flessen (‘tafelbieren’) en bijzondere varianten. ‘We hebben bijvoorbeeld Engelse trappist’, zegt Rikken trots. ‘Dat heeft niemand.’

Het speciaalbierschap is fors uitgebreid. Er is met name uitgepakt met Belgische speciaalbieren

Het speciaalbierschap is fors uitgebreid. Er is met name uitgepakt met Belgische speciaalbieren

Over trappist zijn de heren bijzonder te spreken. ‘Trappist verdient een voetstuk’, zegt Heijnen stellig. Hij voegde, in samenspraak met partners Swinckels en Bier & Co, ook bieren toe die elders niet beschikbaar zijn in de retail. ‘We zijn klein genoeg om ook met kleine brouwers te werken’, zegt Heijnen daarover. Het uitgebreide speciaalbierschap in de verbouwde winkel in Venray wordt de nieuwe standaard bij Jan Linders. Venray is daarbij wel het grootste filiaal van de keten, dus niet overal zal het 10 meter zijn. ‘Maar in kleinere winkels wordt het 8 of 9 meter’, zegt Rikken. ‘Bij 9 meter gaat de meter craftbier eraf, bij 8 meter voegen we drie andere meters samen op een kleiner oppervlak.’

Volgens de categorymanagers bewijst het fair share van Jan Linders in speciaalbier dat de zuidelijke supermarktketen de juiste snaar raakt met het assortiment. ‘Wij verkopen echt gigantisch veel speciaalbier’, zegt Heijnen. ‘En we zijn ook de enige keten die bijvoorbeeld met Kerst echt stilstaat bij bier en ook biersuggesties geeft bij de menu’s. Het is onze wens dat medewerkers in de toekomst nog beter klanten kunnen adviseren over bier, bijvoorbeeld door middel van een cursus.’ Twijfel over de focus op speciaalbier heeft Heijnen niet. ‘Wij geloven hier heilig in’, zegt hij.

Reageer op dit artikel