artikel

Jumbo neemt bezorgen over van winkel

Formules 8858

Jumbo neemt bezorgen over van winkel

VEGHEL – Jumbo start een pilot waarbij hub’s het bezorgen van online bestelde boodschappen overnemen van de winkels.

De eerste distributielocatie zit onder het dak van het e-fulfilmentcenter (efc) in Den Bosch en is vanaf maandag actief. Deze hub gaat de online boodschappen thuisbezorgen van winkels in de omgeving van Den Bosch en Rosmalen. De tweede hub krijgt een plek in het Westelijk Havengebied in Amsterdam en gaat naar alle waarschijnlijkheid vanaf februari het thuisbezorgen uit handen nemen van de Amsterdamse Jumbo-winkels. Jumbo-cfo Ton van Veen vertelt tegen Distrifood waarom de supermarktketen uit Veghel deze stap neemt.

Waarom begint Jumbo met hub’s die het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen overnemen van de winkels?

‘Online groeit heel snel bij Jumbo. Zoals bekend zijn we eerst begonnen met stand alone  afhaalpunten en pup’s in de winkels en daarna met thuisbezorgen vanuit de supermarkten. Tot dusver hebben we dus steeds de winkelinfrastructuur gebruikt voor het optuigen van thuisbezorgen. Voor de korte termijn en voor een snelle opstart is dat een goed model. Alleen wat we nu zien is dat we online zó hard groeien, dat de schaalbaarheid van dit model steeds lastiger wordt. Dat verschilt overigens per regio. We hebben winkels waar nog voldoende ruimte is voor online groei, maar er zijn ook Jumbo’s met drie of vier busjes. Het is niet de bedoeling dat een winkel als het ware functioneert als een transportbedrijf, in de winkel gaat het om de beleving. Dáár moet je als filiaalmanager of ondernemer mee bezig zijn.’

Tegen welke problemen loopt Jumbo precies aan?

‘Het begon te wringen wat betreft de capaciteit. We moesten bijvoorbeeld tijdslots sluiten, omdat de capaciteit er niet was. De vraag is er wel, daar ligt het niet aan. En we zien dat winkels slots moesten verruimen om te kunnen bezorgen. Dat heeft ons aan het denken gezet. Wil je een volgende stap maken in je online service, is het dan niet logischer dat we de last mile weghalen bij de afzonderlijke winkels en dat we het transport gecoördineerd uitvoeren? Wat we nu dus gaan testen is centrale transport, terwijl de online omzet en de marge nog steeds voor de winkels is.’

Doet Jumbo dit voor zowel de filialen als de franchisers?

‘Ja, we hebben ondernemers recent geïnformeerd over deze pilot. In Den Bosch gaan we maandag van start, ook voor de vier winkels van ondernemers in Den Bosch. Ze konden zich vrijwillig inschrijven voor de pilot en dat hebben ze allemaal gedaan. In Amsterdam gaat het om ruim 20 winkels, waarvan circa de helft van een ondernemer is. Met die groep zijn we nog in gesprek, maar ik heb er alle vertrouwen dat dat goed gaat komen. De tijd dat de ondernemers dus zelf met een halfvol busje boodschappen leveren is hiermee voorbij. Straks worden de boodschappen vanuit de hub bezorgd onder de naam van de winkel, want die staat op de afrekening. De klant merkt dus niets van de verandering. We zullen ondernemers in ieder geval niet dwingen om mee te doen, dit is op vrijwillige basis.’

Welke voordelen gaat dit Jumbo opleveren?

‘Laat ik het in drie delen uitleggen. Ten eerste een verbetering van de klantpropositie. We kunnen straks fijnmaziger leveren. Zo gaan we met meer verschillende tijdslots werken. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld tussen 07.00 uur en 09.00 uur te bezorgen. Dat is nu lastig vanuit de winkel, omdat je te maken hebt met plaatselijke verordeningen, waardoor je op bepaalde tijden geen goederen mag leveren aan de winkels. Veel mensen willen in de ochtend hun boodschappen hebben, dus we gaan ook om 07.00 uur s’ ochtends bezorgen. Meer variatie van tijdslots over de hele dag. Ook de periode waarin we kunnen leveren gaat veranderen. Nu is er een standaard tijdslot van drie uur. We gaan straks naar twee uur en uiteindelijk één uur. De kwaliteit van de service gaat dus omhoog.’

Wat is voordeel twee?

‘De stadspenetratie. In de binnenstad van Amsterdam kun je niet voor alle twintig winkels met een apart busje rijden. We gaan het centraal aansturen vanuit een hub die we hebben gehuurd in het Westelijk Havengebied. Zoals gezegd lopen de gesprekken nog, maar ik vermoed dat iedereen mee gaat doen. De voordelen zijn immers groot. Het is niet alleen efficiënter, je kunt als winkel ook je marktgebied vergroten. Jumbo heeft relatief weinig winkels in Amsterdam, op deze manier kunnen we diep in de binnenstad doordringen. Ook op de plekken waar nog geen Jumbo-winkel zit. Met een hub trek je klanten uit heel de stad, dat lukt een afzonderlijke winkel niet. En voordeel drie is natuurlijk de efficiency. We maken veel beter gebruik van de capaciteit. En het is ook nog eens beter voor het milieu, want door de efficiëntere planning worden er verhoudingsgewijs minder kilometers gemaakt.’

Waarom Den Bosch en Amsterdam?

‘In Den Bosch hebben we al een efc en een goed winkelnetwerk. En in Amsterdam zijn er veel mogelijkheden om te experimenteren. In de binnenring gaan we de boodschappen bijvoorbeeld vervoeren met elektrische wagentjes. Nee, in Den Bosch nog niet. We willen zo snel als het mogelijk is van de diesel af, maar daar zitten nog verschillende praktische implicaties aan vast. Daarmee houdt het niet op. We denken bijvoorbeeld ook na over elektrische scootervarianten. Voor de City-winkels? Zou kunnen, in ieder geval in dichtbevolkte steden.’

Wanneer is dit idee ontstaan?

‘Dat is niet een moment geweest. We hebben bij Jumbo altijd de gedachte gehad dat we online stap voor stap moeten ontwikkelen. Wij doen geen online om online, maar omdat de klant het wil. De markt gaat nu eenmaal die kant op. Niet dat er klanten zijn die alleen maar online boodschappen doen, maar een online functie hoort bij de winkels. Zoals gezegd, je online netwerk doe je eerst vanuit de bestaande winkels, maar als online écht aanslaat, moet je naar efficiëntere routes. Een winkel is, met alle respect, géén overslagpunt van goederen. Een winkel moet je gebruiken om beleving te creëren. En zo kijken we ook naar de ondernemer. Dat is geen boodschappensjouwer, dat is zijn functie niet. Wij willen met Jumbo vanuit de omnichannelgedachte winkels veel meer neerzetten als het podium van klantbeleving, met de ondernemer als aanspreekpunt in het marktgebied. Goederenafhandeling is volgens ons niet de basis van toekomstig ondernemerschap.’

Er zijn immers, zoals u al heeft gezegd, winkels met drie tot vier busjes.

‘De online omzet van Jumbo is 3,5 procent van de totale Jumbo-omzet. Lang niet al onze winkels hebben echter een online functie. De winkels die dit wel hebben zitten gemiddeld op 6 procent online omzet. En sommigen zelfs 15 procent of meer. Het is misschien overdreven om te zeggen dat de parkeerplaats bij die winkels vol staat met busjes, maar die kant ga je wel op.’

Hoe lang duurt de pilot?

‘Toch zeker zes maanden. We moeten immers goed de tijd nemen om te kijken of dit aanslaat. Levert het bijvoorbeeld extra marktaandeel op en leidt het tot lagere kosten.’

 Ondernemers hebben geïnvesteerd in busjes en personeel. Hoe wordt dat afgehandeld?

‘De busjes van ondernemers zijn geleased door Jumbo zelf en worden via een sublease contract gebruikt door de ondernemer. Gaat een ondernemer mee in deze nieuwe aanpak, dan nemen wij het contract over. En als een ondernemer het wil, nemen we ook de bezorgers over die zij voor thuisbezorging hebben aangenomen. Wij nemen dus de investeringen en de kosten over. Per saldo is het voor een ondernemer goedkoper, dan wanneer ze het zelf blijven doen.’

Betekent dit ook lagere bestelkosten voor de klanten?

‘Voorlopig kampen we in ons verdienmodel nog met een zwaar tekort op online. De kosten kunnen we nog niet dekken, dat blijft een uitdaging. Met dit project worden de verlieskosten weliswaar minder, maar komen we nog niet in de buurt van winst op online orders. Wat wel mogelijk is, het is immers een pilot en daarin kun je van alles testen, is dat we meer variëren op bestelkosten. Door meer verschillende tijdslots aan te bieden gaan we ook naar meer differentiatie in de bestelkosten. Wil je het binnen een uur, dan kost het meer dan wanneer je aangeeft dat je de hele middag thuis bent. Dat nemen we mee in de pilot, we gaan merken hoe dat loopt.’

Wat zou een reden voor een ondernemer kunnen zijn om niet mee te doen?

‘Wat je ziet is dat emoties nog wel eens opspelen bij sommige ondernemers. Dat ze met vragen zitten als: maar word ik nu niet overgeslagen in de keten? En wat is mijn rol dan nog? Wij zeggen dan : die is juist heel erg groot. Je bent immers nog altijd het aanspreekpunt in de winkel voor de klant en de vertegenwoordiger van Jumbo in de markt. Een klant bestelt immers niet alleen online, maar komt ook in de winkel. Ik herhaal het weer: toekomstig ondernemerschap is wat anders dan kratten sjouwen. De winkel draait om commerciële beleving, logistiek gebeurt buiten het centrum in een industriële omgeving. De ondernemer moet natuurlijk wel op de hoogte zijn van de online bestellingen, alleen hij heeft straks de goederen niet meer zelf vast.’

Als de test slaagt, komen er meer hub’s. Voor hoeveel Jumbo-hub’s is er uiteindelijk plaats?

‘Daar kan ik op dit moment geen getal aan plakken. We hebben een efc in Den Bosch en in Raalte. Die lopen al snel vol, dus er komt nog een keer een derde efc bij. In onze gedachten zit op termijn ook een gemechaniseerd distributiecentrum in Nieuwegein. We bouwen daar op dit moment een gemechaniseerd nationaal distributiecentrum voor de winkels. Als we ook een gemechaniseerd efc in het midden van het land hebben, kunnen we een groot deel van Nederland rechtstreeks beleveren.’

Logistiek expert Walther Ploos van Amstel opperde onlangs in Distrifood voor een logistieke samenwerking tussen supermarktketens. Zit dat volgens u ooit in het verschiet?

‘Het is op zich geen onlogische gedachte. De omnichannelproblematiek binnen je eigen bedrijf is echter al heel complex. Dan vraag ik me af hoe die complexiteit samenvalt met de complexiteit van een ander. Je hebt te maken met het afstemmen van de levering van verse producten, houdbaarheid, tijdslots moeten in elkaar passen. Dat allemaal verweven is geen sinecure. Maar ik snap heel goed dat iemand er van een afstand zo naar kijkt. En dat er nieuwe modellen gaan komen in die richting, waarbij het draait om verdere optimalisatie, dat zou in een volgende fase kunnen gebeuren. Voor ons ook des te meer een reden om deze stap te maken. Maar het is niet iets voor de korte termijn, de eerstkomende jaren zeker niet.’

Hoe is het met de online omzet van Jumbo?

‘Aan het eind van het jaar verwachten we een online omzet te noteren van €300 miljoen. En dat hebben we in een paar jaar opgebouwd. Daarmee zijn we met afstand de nummer twee achter Albert Heijn. Je ziet dat klanten echt fan van ons worden door onze online propositie.’

Hoe vertaalt zich dat dan?

‘Je ziet het terug in de combinatie clicks en bricks. Uit een analyse van onze  winkels blijkt dat de supermarkten die wel aan online doen harder groeien. Logisch, want ze hebben online. Maar dat is het niet alleen. Wat ook opvalt, die winkels groeien ook harder in hun bricks. Uit een meting, gehouden in de afgelopen drie jaar, blijkt dat de early adopters like-for-like één procent hoger scoren in bricks dan de rest. Voor de clicks is dat nog een paar procent hoger. En dat terwijl er juist eerst zorg was over kannibalisatie, maar dat is er dus niet. Juist het tegenovergestelde dient zich aan. Als de online markt volwassen wordt, zal die groei waarschijnlijk afvlakken, omdat mensen nu eenmaal niet meer gaan eten. Maar toch. Je ziet dat het toevoegen van online niet alleen nieuwe klanten trekt, maar ook de klantloyaliteit verhoogt. Dat is zeer hoopgevend. En het bevestigt ons inzicht dat we niet moeten denken in aparte kanalen, on- en offline klanten, de Foodmarkt of Jumbo City, maar juist in omnichannel.’

Jumbo is momenteel op zoek naar een projectleider voor de implementatie van de pilot. Het betreft een tijdelijke vacature voor de duur van drie jaar.

Zie ook: Jumbo noteert autonome groei van 3,3 procent

Reageer op dit artikel