Bezoek de Digitale Week van de Supermarkt

Bezoek de Digitale Week van de Supermarkt

Distrifood lanceert vanaf 2 tot en met 5 november een nieuw en volledig digitaal event voor alle mensen in de supermarktwereld. Lees hier alles over het programma.

Een sterk onlineprogramma met een dagelijks journaal, exclusieve winkelreportages, webinars en live interviews. Dat is de Week van de Supermarkt die Distrifood volgende week lanceert. Vier thema’s staan centraal deze week: de veranderende supermarkt, groei in assortiment, instore innovatie en duurzaamheid.

Het gaat om bijdrages van onder meer Retailsonar, Datlinq, IRI en GfK. De diverse live-interviews zijn  met onder anderen Marit van Egmond (AH), Colette Cloosterman-van Eerd (Jumbo), Rutger van den Bout (Hoogvliet) en Eric Leebeek (Plus).  En u bent er gratis bij!

Gratis inschrijven kan op WeekvandeSupermarkt.nl.

Dag 1: Veranderende supermarkt

Op maandag 2 november duikt Distrifood in de wereld van veranderende winkels en vooral ook de veranderende klant. Daarvoor is een bezoek gebracht aan Plus Van Reijen, oud-winnaar Supermarkt van het Jaar, maar vooral ook een winkel die naadloos meebeweegt met de tijdsgeest. Met afdelingen als Borrelgemak en Maaltijdgemak die verleiden en verrassen richt hij zich op klanten die wel wat hebben te besteden. Tegelijkertijd legt hij minder de nadruk op acties en geeft meer ruimte aan maaltijden ten koste van vlees. ‘We focussen op kwaliteit, gemak en lekker eten’, zegt André van Reijen.

Daarna volgen deze dag kennisblokken. Ze zijn interactief en via de chat kunnen vragen worden gesteld. De kennisblokken geven antwoord op onderliggende drijvers in de veranderende supermarkt, maar duiden ook de coronatijd. Marshoek geeft inzicht in de kpi's van winkels. Ook verklaart Marshoek waarom zelfstandigen filialen blijven verslaan en constateert het bureau ook dat extra omzet in coronatijd niet altijd extra marge is. En welke winkels groeien in crisistijd.

Datlinq is het onderzoeksbureau van de horeca. Met Datlinq kijken we naar de veranderende klant, zoals dit jaar in coronatijd. Hoe hebben de bezoekcijfers in de horeca zich ontwikkeld? Wat gaat er met kerst gebeuren? Foodservice-expert Rien de Koning vindt de geschatte 20 procent omzetstijging met kerst ‘geen gekke inschatting’. En thuiswerken, wat wint de supermarkt daar?

Keynote speaker dag 1: Colette Cloosterman-van Eerd (Jumbo)

Retailsonar is een expert als het gaat om vestigingsfactoren. Wat maakt een vestigingspunt geschikt als supermarkt of als Jumbo of AH? Retailsonar bestaat sinds 2011 in België en kent de markt daar op zijn duimpje. Retailsonar kan dus ook inschatten waarom Jumbo en AH niet in de Belgische markt passen.

Verder laat Distrifood iedere dag een dwarsdenker aan het woord. Deze maandag is dat Matthijs Bosman van Superland. Superland wil niet de volgende winkelketen zijn die probeert de goedkoopste te zijn. Superland is een niet-bestaande supermarkt en heeft dus makkelijk praten. En dat is ook precies de bedoeling. Makkelijk praten en vrij denken om verder te komen.

Tot slot keynote speaker van de dag Colette Cloosterman-van Eerd, lid van de Van Eerd-familie, eigenaar van Jumbo. Een familie die overigens vol in het nieuws staat nu het voornemen bekend is dat de familie de Hema-keten wil overnemen. Met de chief customer officer van Jumbo is er een interactieve sessie en dus ook gelegenheid tot het stellen van vragen.

Terug naar boven ↑

Dag 2: Assortimentstrends

Dag 2: Assortimenten als aanjagers van groei

Met Spar City duiken we op dinsdag 3 november in de concurrentieslag met horeca. In tijden van corona is de wereld anders, maar buiten corona om liggen er natuurlijk volop kansen in gemaksconsumptie. Drijver in de groei van Spar is het convenience-assortiment. Sinds de omschakeling naar gemakswinkel ligt de focus op eetmomenten, zoals ontbijt (brood) en lunch. ‘We hebben ook veel gekoelde dranken, bier, wijn en hapjes voor een borrel.’ Daarnaast uiteraard het Spar City-assortiment met belegde broodjes, verse salades, smoothies, yoghurt en koffie on-the-go.

Distrifood-columnist Bert Baron is voor deze dag gevraagd omdat hij jarenlang werkte voor één van de grootste A-merken in Nederland: Coca-Cola. In één van zijn columns stelt Bert bijvoorbeeld over A-merkpromoties: ‘Vandaag lijken wij alle schaamte voorbij: iedere retailer heeft wekelijks meerdere A-merken in de aanbieding, grote A-merkpilsners gaan in ‘2 halen, 1 betalen’-acties langs de kassa en bijvoorbeeld bij ’s lands grootste supermarktketen zijn grote biermerken meer dan 20 weken per jaar in de promotie.’

Voor de feiten komen wij uit bij IRI. Hans Huttenhuis van IRI zal ingaan op groeisegmenten ten opzichte van bijvoorbeeld 2019. Ja, de supermarktomzet groeit dit jaar fors onder invloed van corona, maar niet alle segmenten groeien even snel. Diepvries bijvoorbeeld is een grotere winnaar. De groei in non-food blijft daarbij achter. Het is interessant in de jongste cijfers te duiken. In de eerste coronagolf zag IRI bijvoorbeeld een forse daling in de promodruk, deels aangejaagd door hamsterproducten uit de acties te halen. Maar hoe zit het nu? Ook het eigen merk groeide in de eerste golf. Zet dat door? Het webinar met IRI is interactief en er dus gelegenheid tot het stellen van vragen.

Dwarsdenker Chantal Engelen van Kromkommer zette agf met een ‘rugzakje’, groente en fruit die niet voldoen aan esthetische normen, op de agenda. Zo’n 10 procent van alle groente en fruit wordt verspild omdat het niet mooi genoeg is, terwijl er met de smaak niks mis is. Zij legt uit dat ,om de verspilling van kromme groente en fruit structureel tegen te gaan, supermarkten de kwaliteit van groente en fruit anders moeten definiëren. Het gaat uiteindelijk om een vers, veilig en vooral lekker product, niet om uiterlijke perfectie.

Keynote speaker dag 2: Rutger van den Bout (Hoogvliet)

Supermarkten hebben weinig invloed op de wettelijke kwaliteitsnormen, maar ze kunnen wel hun aanvullende kwaliteitseisen aanpassen. Hierdoor kunnen telers een groter deel van hun oogst leveren aan de supermarkten en daarmee verspilling van deze producten voorkomen. Dit betekent concreet dat een wortel met twee benen in dezelfde bak kan liggen als zijn eenbenige broertje, voor dezelfde prijs.

Keynote speaker tot slot is Rutger van den Bout, cco bij Hoogvliet. Een echt supermarktdier die vroeg in zijn carrière ook 7 jaar lang supermarktmanager was. Hoogvliet is interessant als het om assortiment gaat. De formule maakt keuzes en heeft een eigen hypermoderne bakkerij. Daarnaast heeft Hoogvliet naar eigen zeggen het lekkerste gehakt van Nederland. Hoe dan? En waarom? Ook heeft Hoogvliet een eigen lijn streekproducten ontwikkeld, een taai proces, maar het resultaat staat op de schappen. Kortom, Hoogvliet laat zien dat assortiment echt een onderscheidende factor is. Ook deze sessie is interactief en dus met gelegenheid tot het stellen van vragen. Lees hier een kennismaking met de Hoogvlietformule.

Terug naar boven ↑

Dag 3: Groene revolutie

Op woensdag 4 november we in de groene revolutie in de supermarkt. Het is een actueel thema. Foodmagazine-columnist Mark Soetman trapt de dag af.  GfK zal met cijfers aantonen dat consumenten echt geïnteresseerd zijn. Zo wordt milieuverontreiniging/-vervuiling door 35 procent van consumenten wereldwijd op de eerste plek gezet als het gaat om verduurzaming. Opwarming van de aarde wordt gemiddeld door 29 procent van de consumenten als meest verontrustend ooit genoemd. Het komt daarmee op plek 4, de hoogste score ooit. GfK zal ook ingaan op doelgroepen. Zo blijkt dat ouderen bovenmatig geïnteresseerd zijn in groene initiatieven. Jonge huishoudens zien vooral veel in dierenwelzijn en eco-/biologische producten. Opvallend: gezinnen lijken het minst waarde te hechten aan een duurzame supermarkt. Dit en andere feiten tijdens het webinar dat GfK zal geven. De gemiddelde score van supermarkten voor alle aspecten is daarbij lager dan vorig jaar. GfK laat dus zien dat de consument kritischer wordt.

Keynote speaker dag 3: Eric Leebeek, cco Plus

Overigens dat gezegd, Plus scoort op alle mvo-aspecten bovengemiddeld, zo meldde Foodmagazine dit voorjaar al. Kortom, reden genoeg om in gesprek te gaan met Eric Leebeek op deze digitale dag. Plus is interessant als keten die volgens klanten het beste scoort op mvo. Met Leebeek spreken we over het Green-team bij Plus. Hoe vliegt deze formule de verduurzaming aan? Welke onderwerpen worden op basis van welke criteria tot speerpunt gemaakt? En wat is dan de concrete vertaling naar de winkels? Heeft Plus als ondernemersformule wellicht een voorsprong?

Boerschappen is een bezorger van versproducten direct van de boer of teler. Het bedrijf opende begin oktober vier pick-uppoints (pup’s) in Amsterdam. Over 1,5 jaar wil het bedrijf 100 afhaalpunten in het land hebben. Naast Amsterdam wil Boerschappen dit jaar in ieder geval nog in vier plaatsten afhaalpunten beginnen. ‘Dat brengt het totaal van nieuwe pick-uppoints op 20 in 2020’, zegt Markusse. ‘En volgend jaar willen we tussen de 30 en 40 pup’s openen.’ Momenteel kunnen de klanten van Boerschappen, dat Breda als thuishaven heeft, bij 16 pup’s terecht. Boerschappen betrekt de producten, zoals agf, zuivel en vlees, in principe uit een korte keten. ‘Je moet denken aan een straal van 30 tot 40 kilometer rond een hub.’

Retailprofessor Laurens Sloot tot slot geeft een aantal praktische tips om te komen tot een duurzame strategie. Hij pleit ook voor het beter vertellen van het huidige verhaal. Soms is de bio-industrie wel degelijk duurzaam.

Woensdag 4 november: Groene revolutie

Meer info en gratis inschrijven

Terug naar boven ↑

Dag 4: Instore innovatie

 Digitale sessies over instore-innovatie in de supermarktwereld

‘Bij het begin van de winkel staat een interactief touchscreen waarmee klanten alle aanbiedingen en recepten kunnen kijken. Het is een volgende stap in de digitalisering van de Albert Heijn-supermarkten, die ook zichtbaar is in het gebruik van alleen nog maar elektronische prijskaartjes en een digitale kiosk, waar klanten onder meer tickets en cadeaukaarten kunnen kopen.’ Het zijn zinnen uit de reportage over de opening van AH XL tijdens de eerste coronalockdown. Volgens AH is het de winkel die de digitalisering het beste weerspiegelt. In de winkel staan naast bovengenoemde elementen ook een ledwall, zijn er digitale kinderwagens (buiten gebruik tijdens corona), is er een fastlane- zelfscan en een smartlane-zelfscan. Kortom, een winkel vol snufjes.

Keynote speaker dag 4: Marit van Egmond, ceo Albert Heijn

Op donderdag 5 november gaat het gesprek met AH-ceo Marit van Egmond dan ook over deze winkel. Wat is AH’s definitie van tech in de supermarkt? Kan Van Egmond voorbeelden noemen van tech die succesvol is/wordt uitgerold? En voorbeelden van tech die in de pijplijn zit? Is er een digitaal wensenlijstje?

René van der Horst is de expert van Pricer, leverancier van schaplabels. Hij overziet de ontwikkelingen in heel Europa. Al eerder zei hij tegen Distrifood: ‘AH is binnen een jaar klaar met de uitrol van elektronische schaplabels. Dan kan de marktleider actieve prijspolitiek voeren. Je houdt de landelijke promotiecampagnes die het imago bepalen, maar regionaal en zelfs lokaal kan de winkel nog iets aan zijn prijzen doen.’ Maar, zo weet hij ook, het geld gaat niet worden verdiend met dynamische prijzen, maar zit in besparing op arbeidskosten. ‘Als de vakkenvuller ieder item 3 seconden sneller op het schap zet, dan heb je op jaarbasis zo een halve fte terugverdiend.’ Van der Horst geeft aan in hoeverre de technologie supermarkten nu en in de toekomst kan ondersteunen. Hij doet dat aan de hand van praktijkcases.

JDV is een vooraanstaand, wereldwijd formuleontwikkelingsbureau. Hun drijfveer: ‘Er is behoefte aan een herbezinning van het bestaansrecht, omdat bedrijven tegenwoordig relevanter dan ooit moeten zijn om de loyaliteit van klanten te verdienen.’ In een gesprek met Jasmijn Prinssen (JDV) en Jan Koster (Jan Koster Visual Merchandising) gaat het over meer omzet per vierkante meter en de rol van visual merchandising.

Tot slot deze dag gaan wij met zelfscan en tech-expert Eelco Hos in op zelfscanpleinen in de supermarkt. De uitrol, de derving, de service en de kansen.

Tot slot ook nog aandacht voor local marketing op de winkelvloer. Local Loyalty Group leidt deelnemers langs een aantal praktijk-cases.

Terug naar boven ↑